• Xenia

Flicknamn som passar till Oliver

Anonym (?) skrev 2024-09-15 23:24:02 följande:

Varför ska namnet passa till något annat namn?
    Ska inte barnet få ett eget namn, utan att det ska passa till redan existerande namn?
    Hur tänker ni egentligen?

Varför ska det INTE passa ihop med syskonets? Är det ett självändamål att namnen ska låta som om barnen inte var syskon eller styvsyskon?

Jag tycker Felicia skulle passa bra ihop. Dvs ett långt och internationellt namn. Andra i samma stil: Alicia, Beatrice, Diana, Cornelia, Ellinor, Isabel/la, Julia, Emilia, Rosalie, Natascha, Vivian/ne.

Får inte barnet "ett eget namn" oavsett? Hur tänker DU egentligen?
  • Xenia
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-17 16:27:13 följande:

Undrar jag också. Utöver det undrar jag också vilka namn som INTE passar ihop. Kan någon ge mig några exempel? 

Namn som namn. 

Tänk efter lite själv!

Oliver och Tindra passar inte ihop. Inte heller Oliver och Siv. Oliver och Olivia är för lika, låter som mindre bra tvillingnamn.

"Namn som namn", då behöver man ju aldrig diskutera namn. Nej, jag tycker verkligen det är noga med namn.
  • Xenia
    Anonym skrev 2024-09-18 08:45:57 följande:
    Det är du som avgör det eller?
    Ja, TS frågar ju efter våra synpunkter.

De som tycker att alla namn passar ihop med alla namn behöver ju inte ens svara då.
  • Xenia
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-18 22:17:18 följande:
    Så Liv funkar men inte Siv? 
    I mitt tycke funkar varken Liv eller Siv. Dels är båda fornnordiska namn medan Oliver är internationellt. Dels låter både Liv och Siv korta och avhuggna jämfört med Oliver.

Liv (med kort i-ljud) är också ett smeknamn för Olivia eller Livia men de är ljudmässigt för lika Oliver. Lydia skulle passa bättre.
Svar på tråden Flicknamn som passar till Oliver