• Anonym (Vad göra)

Hot om att göra slut

Jag är en 45 årig man som är inne på mitt andra långa förhållande i mitt liv. Rent generellt hade jag ett helt OK förhållande med min exfru. Med min nuvarande partner har vi ett bra förhållande. Vi är jämlika med tråkiga uppgifter i hemmet och vi gör även en hel del roliga saker tillsammans. I min nuvarande relation får jag ofta höra om hur mycet hon älskar mig osv. MEN

Både i min förra relation och denna har min partner i många fall blivit helt förbytt under vissa dagar under menscykeln. Under min förra relation var det väldigt ofta just under dessa perioder som det kom upp hot om att avsluta relationen. Det var väl just detta som till sist gjorde att jag valde att avsluta relationen. Min exfru tog separationen otroligt hårt. Så jag antar att det inte fanns så mycket allvar i hennes hat och hot. Jag och min nuvarande har varit tillsammans i ca två och ett halvt år. Nu under det senaste halvåret har det under dessa perioder även blivit detta hat och hot från henne. Som tex det senaste häromdagen. Trots att jag varit småkrasslig i flera veckor så har jag överraskat henne med en resa. Jag har som vanligt gjort allt för henne. Jag gick till och med flera timmar med henne i en shopping galleria trots att jag hade feber och egentligen bara ville sova.Hon tyckte jag var stressig på affären och lite off när hon pratade om planer inför höstlovet räckte till att hon skulle börja om att så mycket skulle vara bättre om hon var själv osv. Dagen efter hade jag bestämt mig att föreslå att vi skulle ta ett break. Men då var allt som bortblåst. Jag var världens bästa man och massor av fjäsk. Är alla kvinnor så här eller är det bara jag som mött 2 speciella kvinnor?

• Svar på tråden Hot om att göra slut
  • Anonym (Inte alla)

Nej, inte alla kvinnor beter sig så men många blir otroligt påverkade av de hormonförändringarna som sker i samband med menstruation. På samma vis som att många, inte alla, får ett svajigt humör vid graviditet. Det är inte roligt, vare sig för en själv som kvinna eller för omgivningen när hormonerna går bananas på det viset.

• Anonym (Vad göra)
    Giftskåneman skrev 2024-09-16 09:22:48 följande:

Så klart jobbigt, men lyssna på de andra 25 dagarna när hon tycker du är underbar.

Visst försöker jag göra det. Men det ger en gnagande osäkerhet varje gång det sker. Jag är inte perfekt men försöker vara en bra person mot min partner och mina medmänniskor. Att personen då där i stunden väljer att antyda om att bryta upp oftast över någon småsak är  något som dränerar min kärlek till personen.
  • Anonym (Hepp)

En del blir mkt påverkade, vissa som jag blir mest lite lägre i humöret. Men för att jag skulle säga nåt sånt som att det skulle vara bättre att vara singel så är jag redan där i stort sett. Om jag ens säger något innan jag dumpar faktiskt, det är inte säkert men beror på vad som finns i vågskålen. Tycker du ska ta det på allvar, hon kan vara i dom tankarna men att dom kommer till uttryck när humöret är som allra lägst. Att hon backar nästa dag kan vara att hon är rädd för det steget.

Sen finns det dom som ser hot som något normalt, att det inte betyder något och som blir väldigt förvånade när partnern tröttnar och agerar på hotet. För det var inte alls reaktionen dom räknade med att stå utan partner.

Jag skulle inte säga att det är normalt att hota med att göra slut nej, så dom kanske är i den där gruppen som är vana vid att kunna säga vad som helst utan att behöva stå till svars. Om jag var du så hade jag förklarat hur det får dig att känna så att hon får en tankeställare. Att förstå priset man kan få betala för brist på kontroll är bra.

• Anonym (Fia)

Det är inte alla kvinnor som är så. För egen del så har jag främst blivit nedstämd av mina hormonsvängningar, inte ilsken och grälsjuk. Kanske inte världens skojigaste att leva med 1-2 dagar i månaden, då jag helst bara legat under en filt framför tv:n, men jag har aldrig betett mig illa. 

Vi kvinnor är ju inte omedvetna om vilken tid det är i månaden och jag tycker inte det är acceptabelt att bete sig illa mot sin partner bara för att man har svallande känslor. Då får man försöka hålla sig för sig själv i stället.

• AlbaC
    Anonym (Fia) skrev 2024-09-16 10:11:50 följande:

Det är inte alla kvinnor som är så. För egen del så har jag främst blivit nedstämd av mina hormonsvängningar, inte ilsken och grälsjuk. Kanske inte världens skojigaste att leva med 1-2 dagar i månaden, då jag helst bara legat under en filt framför tv:n, men jag har aldrig betett mig illa. 

Vi kvinnor är ju inte omedvetna om vilken tid det är i månaden och jag tycker inte det är acceptabelt att bete sig illa mot sin partner bara för att man har svallande känslor. Då får man försöka hålla sig för sig själv i stället.

Fast från en som haft väldigt kraftig pms periodvis kan jag intyga att jag ibland är helt ovetandes om sambandet. Det som händer står liksom utanför och känns väldigt verkligt oavsett hur överdrivet jag inser det är i efterhand. Läste nyligen att man gjort en studie som visade att de delar i hjärnan som reglerar känslor osv påverkas vid mens, man har kunnat se det med röntgen. Så inte alls att bara skärpa till sig, finns ju de med pmds, en ännu kraftigare variant en del t.o.m. blir suicidala av. Det är ett fruktansvärt lidande för en del som försöker få hjälp som tyvärr inte sällan ger dålig effekt. 
    Som man, om man verkligen älskar sin kvinna anser jag att man får göra det bästa man kan för att finnas där kärleksfullt för sin partner och rida ut stormen. Herregud en dag eller två är väl inget att snacka om?

• Ectea

Måste instämma lite
    Jag vet givetvis vilken tid i månaden det är
    Men när jag är där så kan jag inte se samband utan vet att jag har pms, men är också helt övertygad om att mina känslor just då inte rör pms
    Jag har ändå med åren börjat försöka sansa mig på så så vis att även om tvivel och känslor känns sanna så försöker jag att inte agera på dem förrän tidigast efter en vecka 

• Anonym (Em)

Som kvinna själv och som mamma till tonårsdöttrar så säger jag att hormoner är något du får lära dig att hantera. Låter lite extremt i dina kvinnors fall men de flesta påverkas i någon grad. Tips är att ha lite koll på cykeln och låt det rinna av dig dagarna innan mens. Var snäll och köp gärna choklad så vänder det snart igen

• Anonym (Em)

Vid starka symtom kan det vara pmds vilket går att medicinera cykliskt med antidepressiv medicin. 

• Anonym (Vad göra)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-16 10:52:20 följande:

Som kvinna själv och som mamma till tonårsdöttrar så säger jag att hormoner är något du får lära dig att hantera. Låter lite extremt i dina kvinnors fall men de flesta påverkas i någon grad. Tips är att ha lite koll på cykeln och låt det rinna av dig dagarna innan mens. Var snäll och köp gärna choklad så vänder det snart igen

Jag har själv 2 döttrar i övre tonåren så nog är jag van med hormoner. Det som har varit med dem är ju att de  blir griniga och "små bitchiga". Jag minns inget av det negativa någon av dem sagt. Min partner däremot minns jag varenda negativ sak ifrån. Det är som en tagg som fastnar i hjärtat och någon typ av rädsla :(
Svar på tråden Hot om att göra slut