• Anonym (asdf)

Kollega gosar med kollega, trots sambo

Jag(man), bästa vän med kollega (man), börjar oroa mig för hans relation med (kvinna) på jobb. Då vedebörande har sambo börjar det kännas rätt för jävligt rent ut sagt. Pussar på kinden, bebissnack, tittar efter varandra, ringer varandra. Står och pratar bort arbetstid... Det här börjar verkligen kännas löjligt och undrar hur jag i fråga skall ta detta med min "vän".

• Svar på tråden Kollega gosar med kollega, trots sambo
  • Anonym (Sköt dig själv)

Svaret är att du INTE ska "ta det" med din vän. Eftersom han har ett jobb förutsätter jag att han är vuxen och kan fatta sina egna beslut. Vad skulle du ens säga till honom?

• fornminne
    Anonym (Sköt dig själv) skrev 2024-09-16 16:30:55 följande:

Svaret är att du INTE ska "ta det" med din vän. Eftersom han har ett jobb förutsätter jag att han är vuxen och kan fatta sina egna beslut. Vad skulle du ens säga till honom?

Fast går det ut över jobbet tycker jag att TS ska säga till. Annars har han inte med det att göra.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Sköt dig själv) skrev 2024-09-16 16:30:55 följande:

Vart någonstans är jag inte skyldig att "ta någonting" överhuvudtaget? Du ber mig vara ett rövhål mot både min vän/sambo
  • Cathariiina

Och du har med det att göra, på grund av vad..? Låt honom vara i fred, det är hans problem.

Om de pratar bort arbetstid, och arbetet är organiserat så att du måste göra deras arbete på grund av detta, kan det förstås vara ett arbetsmässigt problem - på samma sätt som med kollegor som springer ute och röker hela tiden. Då kan du ta upp det med dem, och hota med att prata med chefen om det inte upphör. 

fornminne skrev 2024-09-16 16:32:48 följande:
    Fast går det ut över jobbet tycker jag att TS ska säga till. Annars har han inte med det att göra.
    Absolut. Om TS är personens chef så kan han ta upp att de inte får stå och prata på arbetstid. Om TS inte är chef över vännen så har han fortfarande inget med det att göra.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Sköt dig själv) skrev 2024-09-16 16:38:08 följande:
    Absolut. Om TS är personens chef så kan han ta upp att de inte får stå och prata på arbetstid. Om TS inte är chef över vännen så har han fortfarande inget med det att göra.
    "Så TS (jag) skall uppmuntra vän att vara otrogen!
    Anonym (asdf) skrev 2024-09-16 16:36:44 följande:
    Vart någonstans är jag inte skyldig att "ta någonting" överhuvudtaget? Du ber mig vara ett rövhål mot både min vän/sambo
    Du har inget med hans förhållande att göra. Släpp det.
    Anonym (asdf) skrev 2024-09-16 16:39:10 följande:
    "Så TS (jag) skall uppmuntra vän att vara otrogen!
    Du verkar ha svårt med språket. Du får använda en ordlista kanske? Att "inte ha något med det att göra" har inte samma betydelse som "uppmuntra".
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Sköt dig själv) skrev 2024-09-16 16:41:18 följande:
    Du verkar ha svårt med språket. Du får använda en ordlista kanske? Att "inte ha något med det att göra" har inte samma betydelse som "uppmuntra".
    Du verkar ha svårt att vara trogen.
  • fornminne
    Anonym (Sköt dig själv) skrev 2024-09-16 16:38:08 följande:
    OK, jag hade inte sagt eller gjort något om det inte påverkade mitt jobb. Men det beror ju på vad de jobbar med.

Sen beror det förstås på omfattningen. Står de och gullar med varandra några minuter då och då, när andra jobbar? Kanske inget att bråka om. Handlar det om en timme om dagen? Det är ju något annat, särskilt om det går ut över andras arbetsuppgifter, eller leder till att andra får mer att göra.

Alla har inte uppdelade jobb med egna ansvarsområden, där bara man själv blir lidande om man pratar bort (mycket) arbetstid.
Svar på tråden Kollega gosar med kollega, trots sambo