• Anonym (En mamma)

    Tioårig grundskola

    Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med att ha en tioårig grundskola som de nu ska införa från 2028? 

    Blir det billigare för kommunerna att bedriva skola istället för förskoleklass där det oftast är två vuxna närvarande?

    Blir det bättre med läsningen om sexåringarna har samma krav på sig som ettorna har idag? 

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Tioårig grundskola
  • Anonym (WZXQ)

    Nej det kommer inte hjälpa alls. Politikerna har ingen aning om hur de ska lösa problemet med att kunskaperna hos barn sjunker. De tror felaktigt att mer av samma kommer hjälpa. Det är deras enda lösning på allt. Läroplan i förskolan, obligatorisk förskola, obligatorisk förskoleklass, 10-årig grundskola, kortare liv, sommarskola etc. Det resulterar inte i ett skit mer än tidigare stress, press och tvång på barnen. Det är eleverna, utbildningen och skolmiljön det är fel på. Om skolan inte ens kan lära eleverna att läsa, skriva och räkna ordentligt på 3-5 år i förskolan (för de flesta barn), 1 år i förskoleklassen och 9 år i grundskolan så kommer de inte kunna göra det genom att göra om förskoleklassen till åk 1 heller. För få antal år i skolan är liksom inte problemet. 

  • Anonym (J)
    Anonym (WZXQ) skrev 2024-09-17 17:08:06 följande:

    Nej det kommer inte hjälpa alls. Politikerna har ingen aning om hur de ska lösa problemet med att kunskaperna hos barn sjunker. De tror felaktigt att mer av samma kommer hjälpa. Det är deras enda lösning på allt. Läroplan i förskolan, obligatorisk förskola, obligatorisk förskoleklass, 10-årig grundskola, kortare liv, sommarskola etc. Det resulterar inte i ett skit mer än tidigare stress, press och tvång på barnen. Det är eleverna, utbildningen och skolmiljön det är fel på. Om skolan inte ens kan lära eleverna att läsa, skriva och räkna ordentligt på 3-5 år i förskolan (för de flesta barn), 1 år i förskoleklassen och 9 år i grundskolan så kommer de inte kunna göra det genom att göra om förskoleklassen till åk 1 heller. För få antal år i skolan är liksom inte problemet. 


    Kunskaperna sjunker pga alla dessa skärmar. De har inget fokus. 
  • Harnok

    Skolresultaten sjunker av flera olika orsaker.

    - För mycket skärmtid
    - Vissa klasser har för dåliga lärare
    - Oengagerade föräldrar

    Men sedan tycker jag det är bra med en förlängd grundskola. Men det spelar inte så stor roll om det ovan inte bryr sig om.

  • Anonym (m)

    Många barn kommer från familjer med föräldrar som inte själva kan svenska. De kan alltså inte läsa för barnen så de tränar sin svenska hemma som de vars föräldrar kan svenska gör. 

  • Anonym (Sandra)

    Jag tror att det är bättre att sätta mer resurser på förskolan, färre barn och fler vuxna så man hinner SE alla barns behov och vidare utveckling och speciellt nu när förskolan är till för alla med stora stora behov,
    Pedagogerna räcker inte till och det är ändå DÄR på förskolan barn vistas fler timmar än i hemmen. 
    I förskolan lär man även ut värdegrund och kamratskap vilket också är oerhört viktigt att få med sig innan man börjar skolan.
    Grundskolan behöver sätta in snabba resurser TIDIGT som i Finland som ligger bra mycket högre än Sverige i utbildningen i mätningar.
    I Finland sätter man GENAST in resurser ( mindre klasser med speciallärare) när man ser att barn inte kan läsa, räkna mm tills de lyckats komma ikapp.
    Något för Sverige att ta efter och något jag undrar varför Sverige inte tar efter när de vet hur väl Finland har lyckats i mätningarna??!! 

  • Anonym (bara)

    Vi har redan 10-årig grundskola i praktiken. Enda skillnaden är att F-klass ska formaliseras och bli årskurs 1. Orsaken är att den redan är obligatorisk och en del i bestämmande skikt tycker att det är fånigt med ett obligatoriskt år som heter något annat, och att vi ska ligga mer i linje med andra länder där ettorna börjar när de är fem eller sex,  och inte som i Sverige där de är sex eller sju  Annars är det faktiskt absolut ingen skillnad.

  • Jemp

    Jag är försiktigt positiv. En stor skillnad kommer inte komma bara genom att döpa om förskoleklassen, men kanske stimulera barnen mer tidigare.
    Troligt är väl dock att det mer hjälper tidiga barn och de som har lätt för sig, än de som har svårt att nå målen i lågstadiet. 

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-09-17 19:14:37 följande:

    Grundskolan behöver sätta in snabba resurser TIDIGT som i Finland som ligger bra mycket högre än Sverige i utbildningen i mätningar.
    I Finland sätter man GENAST in resurser ( mindre klasser med speciallärare) när man ser att barn inte kan läsa, räkna mm tills de lyckats komma ikapp.
    Något för Sverige att ta efter och något jag undrar varför Sverige inte tar efter när de vet hur väl Finland har lyckats i mätningarna??!! 


    Ja, det är mycket viktigt med tidig upptäckt och stöd och det är man mycket bättre på i Finland. Det du skrivit stämmer däremot inte helt, för om någon har problem med läsning eller matte betyder det inte mindre klass med speciallärare.



    Det man gör är att specialläraren testar varje barn genast då skolåret börjar, dels med uppgifter i helklass, dels så att specialläraren träffar varje barn enskilt och kollar av vad det kan. Barn som då inte har de färdigheter som behövs för att kunna lära sig läsa, börjar specialläraren omedelbart jobba med. Kan man inte höra om det hörs o i ett visst ord eller om två ord låter lika eller olika i början, då kan man inte lära sig läsa. Genom att genast börja börja jobba med de barn som behöver det ser man till att barnet inte hinner bli så mycket efter utan istället får de kunskaper som krävs för att kunna tillgodogöra sig undervisningen i klassen bättre.



    Att föräldrar till barn som inte lär sig läsa i ettan eller ens tvåan i Sverige kan få höra av lärare att det där med läsningen kommer och att alla är olika är helt galet. Ja, barn är olika, men just därför behövs individualisering och tidiga hjälpinsatser. Läsningen kommer absolut inte av sig själv vid en viss ålder eller mognadsgrad. Ju längre tiden går, desto mindre övar man dessutom på det mest basala i klassen så en lite äldre elev får ingen undervisning alls i att lära sig läsa, skriva och räkna om inte barnet får individuell hjälp.

  • Anonym (?)

    Så barnen ska gå i obligatorisk skola tills dom är 17 år? 

  • Anonym (bara)
    Anonym (?) skrev 2024-09-18 01:12:45 följande:

    Så barnen ska gå i obligatorisk skola tills dom är 17 år? 


    Nej, det handlar blott och bart om att F-klass ska bli nya ettan. Inget annat. Inga nya resurser, kunskapsmål eller studietimmar. Noll skillnad mot idag. Bara omdöpta årskurser. 
Svar på tråden Tioårig grundskola