Anonym (Sandra) skrev 2024-09-17 19:14:37 följande:
Grundskolan behöver sätta in snabba resurser TIDIGT som i Finland som ligger bra mycket högre än Sverige i utbildningen i mätningar.
I Finland sätter man GENAST in resurser ( mindre klasser med speciallärare) när man ser att barn inte kan läsa, räkna mm tills de lyckats komma ikapp.
Något för Sverige att ta efter och något jag undrar varför Sverige inte tar efter när de vet hur väl Finland har lyckats i mätningarna??!!
Ja, det är mycket viktigt med tidig upptäckt och stöd och det är man mycket bättre på i Finland. Det du skrivit stämmer däremot inte helt, för om någon har problem med läsning eller matte betyder det inte mindre klass med speciallärare.
Det man gör är att specialläraren testar varje barn genast då skolåret börjar, dels med uppgifter i helklass, dels så att specialläraren träffar varje barn enskilt och kollar av vad det kan. Barn som då inte har de färdigheter som behövs för att kunna lära sig läsa, börjar specialläraren omedelbart jobba med. Kan man inte höra om det hörs o i ett visst ord eller om två ord låter lika eller olika i början, då kan man inte lära sig läsa. Genom att genast börja börja jobba med de barn som behöver det ser man till att barnet inte hinner bli så mycket efter utan istället får de kunskaper som krävs för att kunna tillgodogöra sig undervisningen i klassen bättre.
Att föräldrar till barn som inte lär sig läsa i ettan eller ens tvåan i Sverige kan få höra av lärare att det där med läsningen kommer och att alla är olika är helt galet. Ja, barn är olika, men just därför behövs individualisering och tidiga hjälpinsatser. Läsningen kommer absolut inte av sig själv vid en viss ålder eller mognadsgrad. Ju längre tiden går, desto mindre övar man dessutom på det mest basala i klassen så en lite äldre elev får ingen undervisning alls i att lära sig läsa, skriva och räkna om inte barnet får individuell hjälp.