Hej!
Jag vet att jag inte är den person du efterfrågar att besvara detta inlägg, men av egen erfarenhet av diagnoser och utagerande så vill jag ändå dela min reflektion i hopp om att det kan ge stöd och nya tankar.
Det verkar som att detta grundar sig i något som sker i hans miljö som stressar halvt ihjäl honom. Men i brist på förmåga just nu så kan han inte sätta ord på det som han känner och då blir hans sätt att tala om det på genom fysiska tilltag.
Har ni någon inblick i vad som sker under hans närvaro på förskolan under dagen (bara av att beskåda honom) och vad som kan ha föranlett till hans utfall där? Är det mycket ljud och barn på förskolan?
Även om jag vet att ni vill väl så blir detta agerande att tvinga honom ett typ av övergrepp och det som pågår inom honom eskalerar bara ännu mer.
Sen måste jag fråga om han har kommit i kontakt med digitala medel som mobil, ipad både nu och under sina tidiga år? Och om detta även sker på förskolan? För i så fall, kan det också ha en stor inverkan på den stress han känner. Det blir en självgående abstinens.
Barn är under utveckling och ska inte ha saker som distraherar dom på detta sätt. Bara ha saker som aktiverar deras kreativa förmåga men inte till överdrift eftersom även barn behöver ha tråkigt mellan varven.
Att eventuellt ge medicin i detta fall kommer bara lägga locket på problemet. Sen i vuxen ålder kan det komma bli problem när medicinen och eventuellt inte heller någon annan medicin längre fungerar. Då kan det eskalera igen och då till de grövre tilltagen eftersom han inte genom egen erfarenhet och förståelse fått lära sig hur man bemöter svår och jobbig ångest, den som pågått från första stund.
Han behöver verkligen någon som *förstår* honom (kanske en manlig förebild) och en miljö som passar hans behov och förmåga.
Då lovar jag (om det inte handlar om kronisk oförmåga) att han kommer bli okej för då kan han av egen kraft börja kommunicera det han känner och behöver. 🙏💖