• Anonym (svårt)

Hur får man ens i sig 300 g kolhydrater på en dag?

Jag sprang på uppgiften att man enligt Livsmedelserket rekommenderas att äta 250-300 gram kolhydrater per dag, vid deras standard om 2000 kcal per dag.  Det lät mycket så jag dubbelkollade på deras hemsida och jo, där står det verkligen 250-300 gram kolhydrater per dag, varav max 50 gram rent socker.

Är inte 300 g kolhydrater jättemycket? Jag har svårt att föreställa mig hur man får i sig det. Nu klagar förvisso mina föräldrar jämt på att jag äter som en fågelunge, men ändå. 

Kan någon visa hur man, en helt vanlig dag när man inte äter gofika eller godis, eller ens gör det, för den delen, hur man kan få i sig så mycket kolhydrater?

Jag har inte räknat men jag skulle bli förvånad om jag kommer upp i ens 150 gram på en dag.

• Svar på tråden Hur får man ens i sig 300 g kolhydrater på en dag?
  • Fjäril kär

300 gram kolhydrater är ju ingenting. 

En portion pasta innehåller ca 50 gram och så lägg på nån pastasås och lite grönsaker så har du genast plussat på kolhydraterna lite till.

Ett par mackor till frukost har du ytterligare 50-70 gram kolhydrater till... 

Äter du frukost, lunch och middag får du i dig alla kolhydrater du behöver. 

• TvillingmammaVästgöte

Man behöver inte så mycket kolhydrater.
    Möjligtvis om man har kroppsarbete eller är elitidrottare. 

Jag har slutat att äta smörgåsar , det är det bästa jag gjort. 
    Pasta äter jag inte så ofta heller, potatis är mycket nyttigare, innehåller både Vitamin C och Kalium. Pasta innehåller inte mycket mer än kolhydrater. 

• TvillingmammaVästgöte

Var hittar du denna info, kan du länka? Jag hittar det inte på livsmedelsverket. Där jag tittar står det max 10 g socker per dag. 50 g socker är ju jättemycket. 

• Hjelm

300 gram kolhydrater är inte alls svårt att få i sig på en dag.

Ett par potatisar, en smörgås, en skål yoghurt och några morötter eller en frukt och du är snart där.

• TvillingmammaVästgöte
    Hjelm skrev 2024-09-18 14:02:56 följande:

300 gram kolhydrater är inte alls svårt att få i sig på en dag.

Ett par potatisar, en smörgås, en skål yoghurt och några morötter eller en frukt och du är snart där.

100 g kokt potatis innehåller 17,5 g kolhydrater. 
    2 dl youghurt 9 g kolhydrater

så två stora potatisar + en stor skål youghurt (2dl) innehåller tillsammans 44 g kolhydrater

Morötter har 4,8 g kolhydrater per 100 g morot, så om man äter en väldig mängd morötter, typ 500 g (svårt att få i sig) så blir det då 25 g kolhydrater. 

då är vi upppe på 69 kolhydrater. 
    En ostsmörgås har 27, g kohydrater, så då har vi totalt 100 gl kolhydrater. 

300 g kolhydrater är väldigt mycket. Om svenskarna äter så är det inte konstigt att många får diabetes 2.
  • Deeru

Jösses, det låter jättemycket, jag äter max 20 g om dagen

• Lynx123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-18 13:59:02 följande:

Det låter ofattbart mycket. Då skulle jag få diabetes om jag åt så mycket kolhydrater. 

Man får inte diabetes av kolhydrater.
Svar på tråden Hur får man ens i sig 300 g kolhydrater på en dag?