Anonym (Ej superpower för mig) skrev 2024-09-19 22:12:18 följande:
Han trycker inte ner men är väldigt ordentlig. Om jag stökar till det och blir trött så tänker jag att jag får ta tag i det där imorgon, så har han städat upp sedan när jag vaknar. Han klagar inte på mig utan låtsas som ingenting vilket på sätt och vis ger skuldkänslor. Men han menar väl.
Känner igen det där, skuldkänslor.
Du har inte bett om tips men hoppas det inte är ovälkommet ändå
när din hjärna är slutkörd så är den, respektera den, vila den.
Behövs inte städas på kvällen om det är då din hjärna är mer sårbar.
Jag städar när min hjärna fungerar som bäst.
Jag har mitt eget sätt/metod att städa på som skiljer sig. Jag är van vid en hjärna som blir lätt distraherad (om inte i hyperfokus), avbrott så därför har jag hittat en ordning i mitt kaos. Det går ut på att jag städar det jag ser framför mig och sedan kommer jag tillbaka till det. Eftersom jag ändå är i ett städläge kommer jag tillbaka till det som jag "glömt", avbrutet då jag sett något annat som behövts städas undan.
Ha bara det som behövs i ett hem. Inte för mkt saker.
Ha korgar, lådor, tvättkorgar som du kan för stunden slänga ner. Ha en bestämd dag/tid när du sedan går igenom det.
Jag blev för stressad när jag kände av pressen, dömandet från killen hur jag städade från hur han var van i vilken ordning det skulle gå. Han var på mig "Gör klart det här först". Han kunde inte förstå det. Jag sa att lämna mig ifred när jag städar så ska du se när vi kommer till slutet så kan du inte se skillnad mellan mitt sätt att städa på (med alla mina avbrott) och ditt sätt. Han ska bara lära sig låta mig vara. Han har get beröm och säger han fattar inte hur jag gör (men han ser ju hur jag gör, så hur går det ihop?).
Finns en tråd här inne där det klagas på partners till de som har add,adhd. En av de svaren kunde varit skriven av han (är det kanske med, jag har inte frågat). Jag fick sån crinch känsla när jag läste om det.
Jag har sagt flera gånger vi ska inte bo ihop då det inte är bra för han. Jag kan inte ändra på mig att städa på hans sätt. Han ville inte flytta isär Han har fått lära sig att ta ner på sina egna krav + vi följer tipsen jag angett ovan.
Jag tycker inte om attityden att antingen är det de som har add/adhd, autism som mirakulöst ska gå mer än sin halva väg att möta neurotypiker: Eller så ska neurotypikerna gå mer än sin halva väg för att möta oss. Blir obalans. Fastnar där. Där är lösningar på det mesta.