• Anonym (g)

Kan autism/Aspergers botas?

Freddie K skrev 2024-10-15 05:33:43 följande:

Sen säger vi inte funktionsnedsättning, utan vi säger funktionsvariation. Det är en viktig skillnad. 

Nej. Det är en funktionsnedsättning, funktionsvariation är inte ett nytt ord för samma sak så där väljer varje person själv vilket ord som känns bäst. Funktionsvariation fungerar som övergripande ord när det gäller grupper etc men själv... Nej inte för mig.
  • Anonym (g)
    Anonym (ts) skrev 2024-10-18 22:21:48 följande:
    Vill tillägga: 

Jag tycker att så mycket var så fel med hela utredningsgången. 

Det var som at det var superviktigt att få en diagnos, men när jag väl fick en, så släppte den en totalt. Som en diagnos magiskt fixar ens liv. 
    Slappa på en autistisk stämpel på mig, och så blir allt bra.
    Eller inte.

(Ja, jag är bitter.) 
    Tyvärr är det vanligt :( Diagnos kan vara jättebra att få men just att släppa personerna med allt som behöver bearbetas...
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2024-10-15 14:31:39 följande:
    Funktionsvariation är inte lika kränkande som funktionsnedsättning. 

Npf-diagnoser behöver inte alltid innebära att man är "konstig", vilket funktionsnedsättning ofta indikerar till. Därför är funktionsvariation ett bättre ord för alla med npf-diagnoser. 
    Vad babblar du om? Nej, det är inte ens ett ord som är menat att användas för att byta ut det andra. Funktionsvariation kan vara betydligt mer kränkande med att folk då tycker att det bara är variationer... NPF är en funktionsnedsättning även om vissa delar kan vara positiva kommer man inte från att diagnoserna är hinder.
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2024-10-19 00:18:32 följande:
    Nej, det är inte en funktionsnedsättning .

Nej, diagnosen är inte alltid ett hinder i livet. 
    Ingen förståelse här inte. Det ÄR en nedsättning, är det inga nedsättningar får man inte diagnos. Funktionsvariation är menat att användas på ett helt annat sätt vilket är meningslöst att ta här med dig, finns info att finna enkelt.
  • Anonym (g)
    Anonym (Nja) skrev 2024-10-19 01:13:22 följande:

Inte botas helt men jag tror att tillståndet kan lindras lite, beroende på person.

En normalbegåvad människa med autism kan lära sig det sociala spelet åtminstone. Sen handlar det mycket om vilja och motivation. Vad man anser sig vinna på att efterlikna en "som alla andra".

Ja vem jobbar inte på det genom livet, diagnos eller ej. Många verkar tro att hur någon är som barn eller tonåring är något fast. Maskning kan dock vara väldigt förödande för individen men mycket kan givetvis förbättras. Vid stressade situationer eller situationer som påverkar ens system rejält kan det dock bli väldigt svårt att bete sig "normalt".
Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?