Inte bli bitter
Anonym (Hålla modet uppe) skrev 2024-09-20 11:23:11 följande:
Jag förstår absolut vad du menar, och jag håller med om att det är viktigt för barnet att ha en positiv bild av sin pappa, även om han inte är närvarande på samma sätt. Men det jag egentligen försökte få fram är att det känns som att mitt eget engagemang och det "jobb" jag faktiskt gör med barnet ofta blir osynligt. Jag försöker verkligen vara en viktig och positiv del av barnets liv, men i stället för någon form av uppskattning får jag mest höra hur dålig jag är med hennes barn. Det är svårt att känna sig motiverad när det enda som uppmärksammas är det negativa.
Jag vet att jag behöver släppa mina känslor gentemot pappan, men samtidigt känns det ibland som att min sambo också förväntar sig att jag ska vara där och ta ansvar, utan att hon faktiskt ser eller värdesätter det jag gör. Det handlar kanske inte om att jag vill ha beröm hela tiden, men en viss uppskattning för min insats skulle göra en stor skillnad.
Har hon känslor kvar för pappan med tanke på hur positivt hon pratar om honom samtidigt som hon pratar om dig i negativa ordalag?
Hade jag varit som dig så hade jag satt mig ner med henne och berättat precis hur jag känner för hennes beteende. Att jag inte kan acceptera det.
Och om ingen förbättring sker så hade jag lämnat.
Det är inte bara pappan som är problemet här utan även din sambo.