• Miatheone

Letrozole, följas åt?

Minilillis skrev 2025-03-24 22:52:22 följande:
    Tack för stödet! 

Dock så hade inte läkaren tid förän om 2-3 v för samtal. Så denna månad blir inget alls.

Förtvivlat ledssen, vilken usel dag!

Tur man har en karl som är förbenat underbar som peppar (*givet vis ledssen med) och inte ger upp för ett litet "hinder" . 
    Nemen så tråkigt, all denna väntan är inte rolig alltså. Antar att ni ska göra upp en plan då om 3 veckor hur ni ska fortsätta framåt. 

Usch blir så stressad av att veta att jag snart gjort mina 6 omgångar med letrozol. 

Ja men det är ju skönt att du har bra stöd iallafall. Förstår verkligen det känns jobbigt man vill ju påbörja nästa omgång så fort som möjligt. 
  • Miatheone
    EmmaJoh skrev 2025-03-26 14:14:41 följande:

Fy jag vet precis vad ni menar med att alla runtom en blir gravida, och gärna också lägger till att det inte var planerat... Känns som att min omgivning bara går och väntar på att jag ska bli gravid så känner någon sort press av det. 

På måndag ska jag börja med Provera, då blir det nya tag.

Ja precis så är det 😒 Min dotter närmar sig 6 år snart och hör rätt ofta är det inte dags för ett syskon snart hon börjar ju bli äldre nu. Om dem bara visste hur vi kämpat. 

Härligt, äntligen dags för en ny omgång 🙂 Själv inväntar jag mens vilken dag som helst och känner igen alla symptom jag brukar ha innan förutom lite mer värk i äggstockarna än vanligt, men vågar inte hoppas på för mkt. Gravid och symptom innan mens är ju så lika varandra. 
  • Miatheone

Jahapp det var det, ingen bebis i år.  Precis på cykeldag 30 kom mensen. Blir ett samtal till fertilitetsmottagningen på måndag. Hade nästan lite för höga förhoppningar denna gång då jag känt av en del symptom men var tydligen bara inför mensen som vanligt. Som man kan luras.

• Miatheone
    EmmaJoh skrev 2025-03-30 13:34:55 följande:

Attans! Då får vi alla hoppas på januaribarn i stället. ❤️

Jag fick min mens idag trots obekräftad ägglossning, men en vecka sent. Jag hade ju en ledande follikel för tre veckor sen som bara var 11 mm men jag fortsatte testa en vecka till. Kanske missade det då men funkar det så? Kan jag ha haft äl trots allt men en vecka senare fastän jag hade en för liten LF veckan innan? Jaja, nu slipper jag Provera iaf som jag skulle ha börjat med imorgon och går rakt på letrozol på tisdag. :) 

Härligt att du får börja direkt på letrozol istället slipper det dra ut på tiden med provera. Ingen aning hur det fungerar det där med LF bara hört att den kan kortas med letrozol men vet inte om det stämmer. Hoppas på att ägglossning beräknas komma rätt dag denna gång så jag kan få ett progesteronprov denna gång, har inte lyckats få ett enda omslag dessa månader på testerna oavsett vilket jag använder. 
  • Miatheone

Då var samtalet till kliniken klart och imorgon startar jag med letrozol dubbel dos. Fick tid nästa onsdag (Dag 11) för ultraljud, ligger redan inne remiss för progesteronprov så ska kolla med läkaren bara vilken dag jag ska ta det, enligt barnmorskan i telefon gick det bra mellan dag 6-8 men enligt läkaren sista så sa han dag 7 🤣

• Miatheone

Du kan be om det när du är på VUL. Hade inte heller riktigt koll på det men berättade för barnmorskan när jag skulle boka tid för VUL att jag inte får något omslag på ägglossningstesterna oavsett digitalt eller vanligt. Fick då information om att jag får be om progesteronprov en gång för att se om ägglossning skett.  Skulle gjort det förra månaden men det hamnade på fel dag tyvärr men nu sa hon ju mellan dag 6-8 efter beräknad ägglossning så borde väl gå att kunna pricka in hoppas jag trots många röda dagar nu i april 🤣

• Miatheone
    Anonym (Osäker) skrev 2025-04-07 20:16:41 följande:

Hej.

Jag ska påbörja en runda letrozolbehandling nu, efter ett litet uppehåll. Jag blir dock osäker på när. Enligt temp bör jag ha ägglossat naturligt denna månaden, och de senaste två dagarna har tempen gått ner till under coverline (som den gör inför mens). Jag hade en liten fläck med blod imorse när jag vaknade, och sen dess inget.

Hade ni räknat det som CD 1, eller avvaktat?

Hade samma en gång men då kom mensen igång dagen efter och då sa barnmorskan att vi skulle räkna från att den kom igång som cykeldag 1. Bästa är att ringa mottagningen och fråga dem för att se vad dem säger. Kanske var det bara en mellanblödning eller liknande du hade? Har du kollat graviditetstest så det inte var en nidblödning?
  • Miatheone

VUL avklarat en äggblåsa på 13.5 mm och ägglossning beräknas 14/15 April och ska ta progesterontest den 22 April 

• Miatheone
    EmmaJoh skrev 2025-04-11 15:39:25 följande:
    Vad spännande!
    Jag har inte fått något omslag på test än men hade en äggblåsa på 18 mm och en på 20 mm på VUL imorse CD13. Hade fått Ovitrelle om det bara varit en blåsa men jag hoppas att kroppen sköter det själv (med ett ägg bara, tack...) 😅
    Härligt haha låter ju dock som båda äggen är igång och växer för dig. Vad tar du för dos enkel eller dubbel?  Har tänkt mig att testa och se om jag får omslag denna gång men verkar inte få omslag över huvudtaget på ägglossningstesterna men är tydligen normalt enligt läkaren. Hur kom dem fram till att du skulle få ovitrelle förresten?
  • Miatheone
    EmmaJoh skrev 2025-04-11 18:37:11 följande:

Dubbel dos den här gången. Första enkel som jag svarade på men andra gången svarade jag inte på enkel dos. Jag vet inte varför läkaren hade velat ge mig Ovitrelle den här gången faktiskt.

Men du har gjort progesterontest tidigare och sett att du får ägglossning eller hur var det?

Okej, känns som alla läkare bedömer så olika nämligen därför jag funderade.

Nee inte tagit progesterontest tidigare då det skulle blivit på "fel" dag sist. Enda är väl att läkaren säger att jag borde haft ägglossning då dem blåsorna är borta vid nästa VUL varje gång och mensen kommer prick 13 dagar efter han beräknat varje gång att ägglossning ska ske. Men så jobbigt att aldrig få omslag på testerna bara. 
  • Miatheone

14 dagar efter skulle det stå 🤣. Men verkar ju som blåsorna växer på bra för dig iaf. Snabbare än för mig min är väl typ 17.5 mm idag om man räknar på att den växer 2mm per dag. 

• Miatheone

Måste bara dela av mig med lite ökade förhoppningar här, fick precis för allra första gången en blinkande smiley på clear blues digitala ägglossningtest. Helt plötsligt känns det som att letrozolen kanske faktiskt funkar. Går verkligen inte beskriva lyckan efter att i snart ett halvår fått negativa ägglosningstest varje månad. Bestämde mig bara för att ähh jag tar väl ett test men är säkert inget då jag knappt känt av något denna omgång men vipps så kom blinkande smileyn fram. Så bra slut på denna vecka. Nu hoppas jag bara på att jag får en fast smiley också. 

• Miatheone

Nu så fick precis en fast smiley på ägglossningstestet 😀 Helt underbart att se då det inte fungerat för mig en enda gång tidigare 😀

• Miatheone

Tack, ja denna gång känns bättre tror dock det beror på att jag för första gången fick ett positivt ägglossningstest. Inväntar nu för att se om mensen kommer på valborg 🤣

• Miatheone
    Emtho skrev 2025-04-23 07:23:41 följande:

Hej allihopa!
    Hoppas det är okej att jag hoppar in i tråden. Så fint ni alla kämpar på; håller tummarna för samtliga av er! Efter år av försök som resulterat i 7 missfall och senaste halvåret ingen graviditet alls har vi påbörjat första kuren Letrozol. Är nu i cykeldag 19 och jag är lite fundersam över läkarens ordination?
    Jag ska alltså börja ta Provera idag och ta detta 10 dagar framåt. Tog Letrozole from cykeldag 4 och har börjat få symtom jag haft vid tidigare graviditeter; låt mig dock understryka att jag inte vågar hoppas på någonting iom vår tidigare otur. Ska jag ta Provera även fast jag kanske är gravid? Läser lite överallt att detta inte ska tas när man är gravid och nu tog jag första tabletten imorse och är rädd jag ska ha gjort skada. 

När jag skulle börja med provera så var det viktigt att vänta till dag 40 men din läkare kanske har gjort en annan bedömning utifrån din situation, hade nog dock ringt dem för att dubbelkolla. 
  • Miatheone

Jaha det var det, nu kom mensen. Blir mer ledsen för varje gång den dyker upp, vet ju inte hur länge till läkaren kommer låta oss fortsätta med letrozolen (6e omgången nu men 1:a var enkeldos och fungerade inte). Hade verkligen hoppats på denna omgång men är väl bara att ta nya tag. 

• Miatheone
    Minilillis skrev 2025-05-01 13:09:48 följande:

Nej men fyvatråkigt, lider verkligen me dig! Hade ju förhoppningar om att de skulle komma ett medelande här att allt gått som vi alla vill ! 

Håller tummarna ni får fortsätta! 

En annan är långt nere i deppträsket, ska spola äggledare innan vi får "börja om". Men får ingen blödning nu iomed att jag inte ätit letrozolen så nu knaprar jag provera så vi får fara å göra bort den där spolningen. Och sen har dem höjt priset här igen.. räknade snabbt ut att efter spolning och ett sperma prov har vi redan hamna uppe på nåt mellan 30-40 000 på syskonförsök ?!  

Ja, hade lite väl höga förhoppningar denna gång speciellt när mensen inte kom igår men så fick man bli besviken idag istället Ändå blir man inte förvånad när den kommer då tankarna går direkt till Ja men varför skulle det äntligen vara vår tur. 

Oj det var lite väl mycket pengar det men förhoppningsvis går det vägen för er och summan i slutändan ändå kommer vara värt det för vad man får för det om man lyckas. Ser nyfödda typ överallt nu och vill också ha en liten😢
  • Miatheone
    Nanathalie skrev 2025-05-06 20:45:12 följande:

Hej igen alla!
    Jag plussade igen 2/5 men redan nu är testet negativt. Extremt kort kemisk graviditet. Men, letrozol hjälper ju åtminstone med att göra mig gravid. Dock undrar jag över min äggkvalitet när det är 2 mf på 3 månader.

Gyn ska ringa upp mig på torsdag. Ska be dem om rådgivning. Känner mig helt uppgiven.

Håller tummarna för er andra ❤️

Men vad tråkigt, beklagar verkligen 😒 Så träligt att få upp hoppet av ett positivt test för att sen tappa hoppet av ett negativt. Dem kanske behöver göra en extra koll på dina ägg eller något, har ingen aning hur det funkar men för att se så dem är bra typ eller vad man ska säga. 
  • Miatheone

Mensen kommer ju iaf prick på dagen med letrozolen. Igår kom den som väntat. Ringde idag och fick iaf letrozol utskrivet så för 3 månader till iaf. Var lite rädd att dem skulle säga nej då vi fått hjälp i cirka ett halvår nu med försök till ett syskon. Kommer dock inte få ultraljud denna gång pågrund av dåligt med tider under semester osv så vi frå köra på med ägglossningstester helt enkelt. 

Svar på tråden Letrozole, följas åt?