• Nanathalie

Letrozole, följas åt?

Hej igen alla!
    Jag plussade igen 2/5 men redan nu är testet negativt. Extremt kort kemisk graviditet. Men, letrozol hjälper ju åtminstone med att göra mig gravid. Dock undrar jag över min äggkvalitet när det är 2 mf på 3 månader.

Gyn ska ringa upp mig på torsdag. Ska be dem om rådgivning. Känner mig helt uppgiven.

Håller tummarna för er andra ❤️

• Nanathalie
    Anonym (C) skrev 2025-05-08 22:15:49 följande:

I Sverige kan de inte kolla äggkvalitet, man kan testa embryon vid ivf i utlandet och det görs också bara i undantagsfall.
    Det finns ingen anledning att göra efter bara några kemiska/missfall. Ungefär hälften av alla befruktade ägg slutar utvecklas. Efter bim blir tyvärr 15-20% missfall utan att det för den skullen är något fel. En vis del av ALLAS ägg är dåliga/oförmögna att utvecklas rätt. 

Det är trist att få missfall, men det händer många utan att det är något som är fel på varken kvinnans eller mannens förmåga att få barn. 

Man får bara hoppas att man nästa gång hör till den delen som får bebis. Vilket det faktiskt är större procentuell chans att få än att få ett missfall till. 

Ber om ursäkt om jag låter dryg, men det finns ingen anledning att börja oroa sig för att något skulle vara fel. Ville bara inte att någon skulle bli rädd i onödan ❤️

Vill bara flika in med att min gyn satte upp mig på väntelista till missfallsutredning då jag fått 2 på så kort tid. Dock sa hon att eftersom de sett så olika ut, alltså det ena i v.11 och det andra i v.4, så ser man inget "samband" vilket ändå är positivt i detta sammanhang. Det de gör vid en utredning av denna sort är en ultraljudsundersökning av äggstockar och livmoder med kontrastvätska, tar sköldkörtelprover och dylikt. Hon sa att då jag har 2 friska barn sedan tidigare är oddsen väldigt små att jag inte ska få ett till, även om det är nästan 9 år sedan jag var gravid senast. Däremot finns det en viss risk att jag och mannen inte matchar, alltså något med kromosomer som krockar då vi inte har några gemensamma barn. 

Hon sa att det troligtvis inte kommer visa någonting på en missfallsutredning, men att jag var välkommen dit ändå. Och att hon hoppas att jag istället har en ny och frisk graviditet när jag blir kallad så jag slipper genomgå det alls.

Jag frågade faktiskt om äggkvalitén men hon trodde inte det var något fel på dem. Frågade också om det är pga min ålder (snart 35) men det avfärdade hon och menade att åldern är mer ett bekymmer vid 40+.

Försöker vara positiv och hoppas på nästa cykel istället. Är dock glad att jag ändå KAN bli gravid med maken. 

Efter snart 14 månaders kamp efter ett plus med ett MA i v.11 och nu detta kemiska 2 månader senare blir man ju suspekt om det ens blir en bebis för oss. Men vi låter livet utvisa. ❤️
  • Nanathalie
    Anonym (Drömmare) skrev 2025-05-09 14:24:10 följande:

Är man bättre om man försökt länge?! Du vet att folk läser andra trådar? 

Du har blivit gravid två gånger sen du började med letrozol i september det är väl ändå rätt lovande att det kommer att gå?!

Såklart jag inte är bättre än någon annan. Har inte heller haft för avsikt att framstå som sådan. Slutade med ppiller i april, satte in en spiral i några dagar och tog ut den igen och vi började aktivt försöka då vi ångrade oss.

Trist att jag uppfattas som sådan. Var aldrig min avsikt. Har trott att jag stöttat och bidragit med bra saker här inne. Får tänka mer på hur jag formulerar mig i framtiden.

Hoppas för övrigt jättemycket på en framgångsfull graviditet i framtiden men har dock en stark oro att det inte kommer bli så.
  • Nanathalie
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-09 14:44:12 följande:

Hej! 

Hur fick ni letrozole utskrivet?

Jag har PCO men gyn vill inte skriva ut Letrozole då de ser att ägglossning skett på blåsan. Är så frustrerad! 😩

Gud vad jobbigt. Har förstått att inte alla gynekologer skriver ut det trots PCO/S. Märkligt att vissa gör medans andra inte gör det kan jag tycka. Hur ser din cykel ut, är den oregelbunden också? 
  • Nanathalie
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-09 16:32:12 följande:

Jag förstår inte varför det är så och vad som egentligen behövs för att dom ska vilja skriva ut. Känns så onödigt att chansa när man kan få hjälp..

Har förvisso relativ regelbunden cykel men det garanterar inte en stark ägglossning och vi har försökt över 6 månader. Vet att flera kämpat längre, men vi längtar så otroligt och vill maximera chanserna eftersom vi vet att jag har PCO. 

Hur länge hade ni försökt innan ni fick Letrozole?

Sökte gyn för att jag inte fick utslag på ältester och då det var 60 dagar och ibland mer mellan mina menstruationer. Vill säga att jag dock gick till en privat klinik, men som ingick i högkostnadsskyddet. Hon frågade inte hur länge vi försökt och skrev utan problem ut letrozol för att ge mig en mer regelbunden cykel och fungerande ägglossning. Tycker det är jättekonstigt att de väljer att göra olika. Samma gäller vid upprepade missfall. Somliga får progesteron utskrivet, andra inte. 
  • Nanathalie
    Anonym (Drömmare) skrev 2025-05-09 16:37:43 följande:

Vad jag läst så ja du är stöttande och peppande mot andra. Det är fint ❤️ Det är bara att ibland känns det som det tävlas om vem som försökt längst. 

Verkligen inte min mening och tar absolut åt mig av vad du skriver.❤️
  • Nanathalie
    EmmaJoh skrev 2025-05-10 15:48:29 följande:
    Jag läser också andra trådar och jag tycker att du är jättefin! Du berättar bara din historia och vissa saker vi alla skriver kan trigga andra på olika sätt, det ska inte hindra någon från att uttrycka sina tankar och känslor om sin egen situation. Upplever inte alls något stötande i det du skrivit, ville bara säga det. ❤️
    Tack för att du säger detta ❤️ såklart kan allt uppfattas olika och jag har verkligen aldrig haft för avsikt att göra någon upprörd eller illa. Jag har bara skrivit från hjärtat utan att tänka på hur det kan uppfattas och kommer väga mina ord mer efter denna insikten. Tack igen ❤️
  • Nanathalie
    Zelda21 skrev 2025-05-11 10:37:31 följande:

Är inne på min 3e omgång letrozol nu. Graviditet vid första som slutade med MA i v11. Sett att jag haft lågt lprogesteron vid upprepade tillfälle (trots bekräftad ÄL) har legat runt 26 i värde vid två olika cyklar. målvärde är nog iaf att ha närmre 50 för en bra ägglossning. 
    Vad har ni för erfarenhet av hur letrozol påverkar er i övrigt? har nyss slutat sista omgången med läkemedlet har börjat få väldigt spända bröst . Ägglossning beräknad på torsdag. Har ni utvecklat några annorlunda symtom vid behandlingen? 

Hej!

Beklagar missfallet ❤️

Tar du enkeldos, alltså 1 tablett med 2.5 dagligen?

Min erfarenhet av hur man mår under själva kuren är lätt illamående, huvudvärk och molvärk i äggstockarna. Jag tar enkeldos!

Detta är ju såklart individuellt. Somliga får jättemycket symtom, andra känner ingenting. Samma vid tillfället för ägglossning. Hoppas det i ditt fall innebär en rejäl ägglossning med ett guldägg redo att befruktas.❤️
  • Nanathalie
    Zelda21 skrev 2025-05-11 15:33:18 följande:

Det är mitt 3e missfall sedan 1,5 år tillbaka, så hopplösheten är hög nu! Men mitt första sedan jag fick letrozol. Jag fick de utskrivet efter massa utredning som ej visade på något avvikande, bortsätt från att jag ej vela ha någon egen ägglossning. min gynläkare sa att ibland blir kroppen konstig efter ett missfall och därför kan ÄL utebli under lång period. 

jag tar dubbeldos alltså 5mg per gång. 
    min första gång med letrozol (som även ledde till graviditet) hade jag inga symtom alls av medicinen, men förra månaden (som var första efter missfallet jag hade i mars) hade jag extremt mycket biverkningar med huvudvärk, muskelvärk och allmän sjukdomskänsla. så det känns som att det kan variera mellan varje kur också. Denna månaden kände jag inget alls bortsätt från lite molvärk . 

jag hoppas också mitt guldägg kommer snart ❤️ tack för att du delar med dig! 

FY vad tufft med så många missfall. Så fruktansvärt.

Det är mycket möjligt att kroppen reagerar annorlunda på medicinen efter en graviditet, jag tänker att kroppen generellt kan bete sig märkligt ett tag särskilt efter ett uteblivet missfall. För mig tog det ett tag för kroppen att fatta galoppen och jag hade positiva graviditetstester ett bra tag efter att jag slutat blöda om än svaga.

Hoppas detta är din månad ❤️ Och tack själv!
  • Nanathalie
    Emtho skrev 2025-05-19 10:13:26 följande:
    Åh jag beklagar! Hade precis samma upplevelse nu efter första omgången med letrozol? Är uppe på missfall 8 sen sommaren 2023 och jag vet ärligt inte hur man ska hålla hoppet uppe. Håller tummarna för oss alla men det är tufft i motvind. Ta hand om dig! 
    Nej men fy fan alltså. Beklagar verkligen.❤️ Förstår att det måste kännas åt helvete. Jag har brutit ihop över mina ynka 2, kan inte föreställa mig känslan..

Har du genomgått någon utredning? Vad säger vården om detta? Man brukar ju säga "bra att man kan bli gravid åtminstone", det sa iaf min läkare. Men om man genomgått 8 missfall känns det nog som en käftsmäll... 💔
  • Nanathalie
    Emtho skrev 2025-05-21 22:03:42 följande:

Tack ❤️ och dina är verkligen inga ?ynka?. Det är tufft oavsett hur många gånger man behöver genomgå det. Det blir aldrig enkelt. 

Vi fick utredning finansierat av staten. Den visade ingenting och då vi har en son tillsammans som snart fyller 5år så är vi lämnade att försöka på egen hand. Det enda man konstaterat, dock via vårdcentralen innan utredning, är att jag har hypotyreos. Jag knaprar numera högdos Levaxin, vilket gör mina cykler ännu längre = svårt att pricka in ägglossning. Vi har därför sökt oss privat för att få stöd och hjälp, och då fått letrozol utskrivet. Har tagit letrozol + gonal-f denna cykel och varit på täta ultraljud varav ett senast idag. Det visade inte bara 1 utan 2 !!! stora ägg redo att släppa så denna gången hoppas vi verkligen det går vägen. 

Förstår verkligen din känsla av hopplöshet men det är inte kört än. Hoppas verkligen att det går bra för oss alla här! 

Jag har också hypotyreos ❤️ sedan sen tonår. Äter idag 125mg levaxin. Sålänge värdena är fina påverkar det inte fertiliteten, men man behöver hålla koll!

Hur går det nu? Släppte du 2 ägg kanske?😅 åtminstone borde det ju öka chanserna med mer än 1 moget ägg..

Här är jag inne på dag 4 med blinkande gubbe på cb lila så gissar på positivt test i helgen och bekräftad ägglossning i början på nästa vecka. Ju tidigare desto bättre men jag känner inte att jag vågar tro på att ägget släpper i helgen än. Har vanliga billiga stickor som knappt ger utslag🙃 de brukar vara starkare inom 2 dagar från ägglossning vanligtvis..
  • Nanathalie
    Emtho skrev 2025-06-03 05:32:10 följande:

Har gått lite mer än en vecka sedan ägglossning. Hade först spända bröst etc men allt det har försvunnit. Misstänker att mensen ska komma snart. Men vi får se! 

Hur har det gått för dig/er? 😍

Jag är faktiskt på äl+7/8 (mina appar där jag för in min temperatur säger olika).

Ömma bröst och något som eventuellt skulle kunnat vara en implantationsblödning i måndags. Förhoppningarna är dock låga. Vågar inte ens hoppas just nu.

Hoppas du slipper mensen!!
  • Nanathalie
    Emtho skrev 2025-07-06 18:29:48 följande:
    Åh håller alla tummar för dig!!

Liten solskenshistoria; är gravid med tvåäggstvillingar i vecka 9 just nu! Kan knappt fatta det. Blev total chock, men ändå inte iom 2 mogna ägg. Lite sent svar då jag mått riktigt dåligt, och fortsätter må riktigt dåligt? men försöker tänka att så länge symtomen finns, så trivs förhoppningsvis bebisarna bra också :?) 
    Wow vilken grej! Dubbelgrattis!!❤️❤️
Svar på tråden Letrozole, följas åt?