Anonym (C) skrev 2025-05-08 22:15:49 följande:
I Sverige kan de inte kolla äggkvalitet, man kan testa embryon vid ivf i utlandet och det görs också bara i undantagsfall.
Det finns ingen anledning att göra efter bara några kemiska/missfall. Ungefär hälften av alla befruktade ägg slutar utvecklas. Efter bim blir tyvärr 15-20% missfall utan att det för den skullen är något fel. En vis del av ALLAS ägg är dåliga/oförmögna att utvecklas rätt.
Det är trist att få missfall, men det händer många utan att det är något som är fel på varken kvinnans eller mannens förmåga att få barn.
Man får bara hoppas att man nästa gång hör till den delen som får bebis. Vilket det faktiskt är större procentuell chans att få än att få ett missfall till.
Ber om ursäkt om jag låter dryg, men det finns ingen anledning att börja oroa sig för att något skulle vara fel. Ville bara inte att någon skulle bli rädd i onödan ❤️
Vill bara flika in med att min gyn satte upp mig på väntelista till missfallsutredning då jag fått 2 på så kort tid. Dock sa hon att eftersom de sett så olika ut, alltså det ena i v.11 och det andra i v.4, så ser man inget "samband" vilket ändå är positivt i detta sammanhang. Det de gör vid en utredning av denna sort är en ultraljudsundersökning av äggstockar och livmoder med kontrastvätska, tar sköldkörtelprover och dylikt. Hon sa att då jag har 2 friska barn sedan tidigare är oddsen väldigt små att jag inte ska få ett till, även om det är nästan 9 år sedan jag var gravid senast. Däremot finns det en viss risk att jag och mannen inte matchar, alltså något med kromosomer som krockar då vi inte har några gemensamma barn.
Hon sa att det troligtvis inte kommer visa någonting på en missfallsutredning, men att jag var välkommen dit ändå. Och att hon hoppas att jag istället har en ny och frisk graviditet när jag blir kallad så jag slipper genomgå det alls.
Jag frågade faktiskt om äggkvalitén men hon trodde inte det var något fel på dem. Frågade också om det är pga min ålder (snart 35) men det avfärdade hon och menade att åldern är mer ett bekymmer vid 40+.
Försöker vara positiv och hoppas på nästa cykel istället. Är dock glad att jag ändå KAN bli gravid med maken.
Efter snart 14 månaders kamp efter ett plus med ett MA i v.11 och nu detta kemiska 2 månader senare blir man ju suspekt om det ens blir en bebis för oss. Men vi låter livet utvisa. ❤️