• Anonym (Måste vara glad)

Måste vara glad

Jag har varit tillsammans med en man i 2 år. Vi bor inte ihop och det är helt ok.
    Men saken är den att jag känner att jag inte kan vara mig själv med honom. Det känns som om jag måste vara glad hela tiden. Ingen är ju glad jämt. Ibland går man igenom svåra perioder i livet och då vill man ju att ens partner ska finnas där för en.

Det är som om bara hans känslor får ta plats. När han är deppig och ledsen finns jag där, lyssnar, ger stöd och råd, tar hand om.

Men när jag är ledsen och deppig blir han bara besvärad och distanserad. Vill inte ses. På sin höjd kan han ge mig en klapp på armen. Han visar noll empati utan blir  sur och ifrågasättande istället. Som om han inte kan hantera någon annans negativa känslor än sina egna.

Det här gör att jag känner en press när vi ska ses eller prata i telefon. Jag måste vara GLAD även om jag helst bara skulle vilja ha en kram. Och stöttning. Så som jag stöttar  honom. 

Jag vill ju vara tillsammans med någon som säger: "jag kommer över" när jag har en dålig dag och som ger emotionellt stöd. Men det finns inte i honom. Han är inte den jag ringer när jag behöver, jag ringer min väninna. 

Så här ska det väl inte vara?

• Svar på tråden Måste vara glad
  • Anonym (Linda)

Det är helt upp till dig att bestämma om du tycker att förhållandet ger dig tillräckligt för att vara värt det.

Men personligen vill jag ha en partner som åtminstone fattar att han bör stötta och trösta, och som gör så gott han kan. Om han inte ens tycker att han borde göra det så skulle det inte gå att få det att fungera. 

Anonym (Linda) skrev 2024-09-21 11:27:42 följande:

Det är helt upp till dig att bestämma om du tycker att förhållandet ger dig tillräckligt för att vara värt det.

Men personligen vill jag ha en partner som åtminstone fattar att han bör stötta och trösta, och som gör så gott han kan. Om han inte ens tycker att han borde göra det så skulle det inte gå att få det att fungera. 

Ja. Och jag tror inte att det gör det. Nackdelarna överväger fördelarna.  Men jag kan ändå inte bryta mig fri. Jag är som förhäxad av denna karl.

Tänker ibland att det handlar om någon slags daddy-issues i mig. För han påminner jättemycket om min pappa. 
    Jag fick inte vara ledsen eller mig själv för honom heller. Hans kärlek hade ett villkor. 
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-21 11:27:42 följande:

Ja. Och jag tror inte att det gör det. Nackdelarna överväger fördelarna.  Men jag kan ändå inte bryta mig fri. Jag är som förhäxad av denna karl.

Tänker ibland att det handlar om någon slags daddy-issues i mig. För han påminner jättemycket om min pappa. 
    Jag fick inte vara ledsen eller mig själv för honom heller. Hans kärlek hade ett villkor.
  • Dexter dot com

Han klarar ju uppenbarligen inte att att stötta dig när du mår dåligt så om det är något du behöver av en partner får du ju avsluta relationen. Eller så har du fina vänner som stöttar dig när det är tufft och umgås med honom när du mår riktigt bra om du tycker han tillför annat i ditt liv än stöttning.

• Tecum

Han är den gamla typen av man som blir besvärad och osäker när någon kommer för nära känslomässigt och behöver hans stöd. Han lär knappast bli bättre på den punkten så det är upp till dig hur du värderar relationen. Men han kan knappast kräva att du ska vara glad jämt, bara du inte är tydligt ledsen.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Måste vara glad) skrev 2024-09-21 11:35:25 följande:

Du får gå i terapi och försöka bryta detta mönster. 
  • Anonym (va)

Ne. Det låter inte alls bra

Svar på tråden Måste vara glad