• Anonym (Nova)

Mår piss

Jag sitter i min bil medans jag bölar över att jag inte kan mer. Jag är en tjej på 21 år och har lidit av tvångstankar sedan jag var 12 år. Jag kan inte leva i nuet, jag är alltid rädd och spänd. rädd att tvångstankar Ska komma när jag ska ha kul eller om jag är på semester.  de händer alltid de jag fruktar. 

Jag har ett jobb som är jätte stressigt och som får mig må väldigt dåligt,  jag har som mest tvångstankar på jobbet och känner en klump känsla i halsen, jag jobbar som flygvärdinna. jag har alltid panik innan jobb och gråter, men även också. På mina lediga dagar kan jag inte slappna av för jag tänker på att jag ska till jobbet och är rädd ha tvångstankar. 

jag har ont i huvudet och nacke varje dag, jag sover jätte dåligt. Ont över bröstet, jag börjar också bli väldigt glöms. Jag har vid ett par tillfällen bokat fransförlänfing och inte dykt upp på tiden då jag trott jag bokat ett annat datum. Jag vet inte va jag ska göra detta går utöver alla och ingen förstår mig:/
  • Svar på tråden Mår piss
  • Anonym (J)

Jag mådde också så när jag var i din ålder. Det kändes som att jag inte fick hoppa av och byta bana för att arbetsplatsen var beroende av mig. Allt jag fick höra var att jag behövdes än här och än där.  

Till sist mådde jag så dåligt att det bara inte gick längre. Jag flydde mer eller mindre. Och idag, nästan trettio år senare, ångrar jag att jag inte hoppade av tidigare. Jag kommer aldrig att återhämta mig helt. Men jag mår ändå otroligt mycket bättre nu mot vad jag gjorde då.

Försök byta bana, TS. Pengar är inte allt. Ett jobb med lägre lön och lägre stress kan göra livet rikare.

• Anonym (C)

Låter jobbigt. Hur ter sig tankarna? Kan du beskriva?Jag har OCD också men jag är över 40 nu och har hanterat det.

• Anonym

Hej ts, mitt förslag är att du kontaktar en vårdcentral och ber om samtalsstöd.
    Det betyder mycket att få prata med någon. Ha en samtalspartner. En som är van att prata om jobbiga saker.
    Det är lätt att tankarna bara går rundgång om man sitter själv.

• Anonym

Från kl 21 kan du nå jourhavande präst på 112.
    Du är inte ensam

• Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2024-09-22 19:09:32 följande:

Hej ts, mitt förslag är att du kontaktar en vårdcentral och ber om samtalsstöd.
    Det betyder mycket att få prata med någon. Ha en samtalspartner. En som är van att prata om jobbiga saker.
    Det är lätt att tankarna bara går rundgång om man sitter själv.

Håller med om att ts bör söka hjälp, men ett samtalsstöd på vc tror jag inte kommer att hjälpa stort - kanske för att få prata av sig, men det ts ffa behöver hjälp med är ju tvångstankarna och oron.

Ts! Det du behöver är en psykolog som specialicerat sig inom kbt - kbt har hjälpt och hjälper många med olika typer av tvångsproblematik. Sen håller jag verkligen helt med "J" om att du bör byta jobb så fort som möjligt.
Svar på tråden Mår piss