Inlägg från: Anonym (XX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XX)

Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år

Anonym (old) skrev 2024-09-22 23:30:00 följande:
    Jag har varit helt ärlig mot min fru. Vad får dig att tro något annat? Varför skulle min fruvilja att jag skulle lämna henne?

Det har stått henne fritt att lämna mig i 25 år och bli lycklig med någon annan.  Det förvånar mig storligen att hon inte lämnat mig för länge sedan

Först nu nämner du att du varit ärlig mot din hustru. Inget sades minsann om den lilla detaljen i trådstarten.

Med stor sannolikhet kunde din hustru velat veta exakt vad du uttrycker här. Nämligen att din älskarinna sedan 25 år är din livs kärlek. Inte hon själv. Om hon också vetat om dina planer bakom rygg, som du förmodligen grunnat på i år, är jag närmast säker hon själv inlett en separation. På egen hand. Funnit en bra och sund man där hon alltid varit nummer ett. Och det minst 20 år tillbaka.Om din hustru i pensionsålder som du alltså dryga 65 kunde hon alltså varit 40 plus någonting som nybliven singel. Istället för som idag i pensionsålder. Ända sättet du kan kompensera henne är ekonomiskt. Din hustru ska ha ekonomi att bo kvar i gemensamma bostaden, bankmedel, obligationer mm  tillhör henne. Du får bygga din nya framtid med hjälp av ett banklån och ta om allt från scratch. Det är trots allt du som inlett separationen med ett tjugofemårigt svek. Varpå hustrun rent logiskt ska vara pekuniärt skadefri. 

• Anonym (XX)
    Anonym (old) skrev 2024-09-22 23:52:55 följande:
    Hon är nog mer orolig över hur min fru ska klara sig än vad jag är. Jag tänker så här, hon har ju ändå haft 25 år på sig att se om sitt hus.

Nej, det är du som ska göra en skademinimering och se om din hustrus hus. Din kvinna har uppenbarligen levt med vetskapen om din andra kvinna. Om du aldrig öppet och tydligt förmedlat till hustrun hon alltid kommit i andra hand kärleksmässigt är det din moraliska skyldighet, om än inte juridiska skyldighet, att låta henne förbli ekonomiskt skadefri. Det är du som lagt till eländes lidande i äktenskapet. Ta därmed ett moget ansvar i era förhandlingar. 

Din älskarinna verkar trots allt ha mer medkänsla och vett i frågan när hon oroar sig för hustruns del. 

• Anonym (XX)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 17:36:08 följande:
    Det är inte alltid så lätt att hålla lågan levande. Man förändras under åren både fysiskt och psykiskt. Man växer ifrån varandra helt enkelt. Man är nöjd med vad man har men lusten och passionen har falnat.  Detta är inte så enkelt att återställa. 

Jag tror att den historia som tråden bygger på är rätt vanlig. 
    Genom åren har man sammanvävt sina ekonomier och sociala nätverk så tätt att en skilsmässa kostar mer än vad den ger.  

Det har skett en ökning av separationer bland par 65+, dessa har nog en liknande historia som TS bakom sig.  

Vad som förvånar mig är att relationen med älskarinnan hållit så länge, men det kanske beror på hennes behov av självständighet.  Det har passat båda.

Det skulle inte förvåna mig om det finns mång fler i deras situation.

Man kan nog med fog säga att det varit en win, win relation för alla 3
    Nej. Älskarinnan har knappast hållit ut eller varit med i bilden i 25 år på grund av ett starkt självständighetsbehov. Snarare har hon enorma issues i äkta intimitet. En uttalad oförmåga till närhet och åtaganden i nära ömsesidiga relationer är vad som framkommer i TS inlägg. Närmast på patologisk nivå. TS dras till det flyktiga i kvinnans sätt men inser inte varför. Om min hypotes är riktig, vi har inte alla faktan på bordet, dras älskarinnan till mäns upptagenhet i äktenskap. Hon får en extra kick därav. Ett äkta engagemang där hon blir kvinna nummer ett räds hon som pesten. Avstår på grund av sin problematik en äkta och genuin närhet. Väljer därmed distanserade och sexualiserade kontakter med en inbyggd oförutsägbarhet. Gifta karlar blir perfekta måltavlor. Otrygg anknytning m a o. Karriär och självständighet är i sammanhanget perfekt att skylla på. TS bäddar nog för en besvikelse när han skiljer sig från sin trygghet på hemmaplan. 
  • Anonym (XX)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 17:37:30 följande:
    Detta är en långlivad myt. Det finns ingenting i forskningen som tyder på detta.
    Ge oss gärna en källa på det tack! 
  • Anonym (XX)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 17:37:30 följande:
    Detta är en långlivad myt. Det finns ingenting i forskningen som tyder på detta.
    Tyra myra skrev 2024-09-27 20:44:36 följande:
    Källa: Kärlekskris: Gå vidare efter otrohet av Esther Perel (Brombergs 2018)

alternativt;
    Modern psykologi 01 2021

Esther Perel vill förstå otrohet i moderna relationer

Är bekant med Esther Perels tankar om otrohet. Riktigt bra approach tycker jag. Men exakt var i nämnd bok finner du belägg för att användare Fjfn har fel och du själv har rätt? 

Vanan att ta varandra för givna i längre parförhållanden och slentrianen som smyger sig på är väl scenarion som Perel beskriver och som triggar otrohet? 

Mångt kokar ned till som även Fjfn hävdar att parterna ihop jobbar på saken. Inget motsägelsefullt alls ställt mot Perels framförande. Var finner du forskningen som motsäger användares Fjfn opinions?

Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 14:43:10 följande:

Gräset är oftast inte grönare på andra sidan. I början kanske, eller när man inte ses så ofta. Men när vardagen kommer där med så är den där lilla älskaren lika tråkig den med till slut, om man nu inte jobbar på det tillsammans. Då hittar väl folk en ny älskare och cirkusen börjar om igen. 

Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år