• Anonym (old)

Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år

Om någon månad så har min relation med älskarinnan varat i 25 år. Hon är min stora kärlek i livet och kan inte tänka mig ett liv utan henne.  

Naturligtvis har jag fört fram att jag skulle lämna min hustru men till en början var älskarinnan helt mot detta då mitt yngsta barn var i tidiga tonåren och därför känslig.  Åren gick och jag tog upp saken igen med henne, men hon tyckte inte att det var nödvändigt. Fullt förståeligt eftersom hon är en väldigt självständig kvinna och nog skulle känna sig fångad och ofri om jag flyttade in hos henne. 
    Åren går och nu har jag vant mig med att vi ses ett par dagar i veckan. Några weekends tillsammans en och annan semesterresa. Nu väntar pensionen och jag fasar för att behöva lämna jobbet som gjort det möjligt för mig att träffa min älskarinna.
    Har nu beslutat mig för att lämna min fru men jag vet inte hur min älskarinna kommer att reagera. Jag är rädd för att hon lämnar mig

• Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år
  • Anonym (old)
    Anonym (H) skrev 2024-09-23 13:48:10 följande:
    Låter som att du har försatt din fru i en typisk kvinnofälla. Nu gissar jag vilt här. Men tror att hon har tagit ut mest fp-dagar, gått ner i arbetstid för att hinna med allt i hemmet medan du varit någon annanstans, blivit utbränd och haft svårt att gå upp till heltid igen. Och nu har hon en sån dålig ekonomi och pension att hon helt enkelt inte haft råd att lämna dig. 
    Inget av vad du räknar upp stämmer. Min fru valde att vara hemma med barnen med de var små. Mycket beroende på mitt arbete som innebär en hel del resande. När yngsta började i 7:an började hon arbeta 60%. något hon fortsatt med. 

Hon har aldrig varit vare sig utbränd

Jag har överfört delar av mitt PPM till min hustru. Hon har aldrig bidragit till vare sig hushållskassan eller huslånet. utan haft sin lön för sig själv.

Jag vet inte om jag skulle kalla detta för en fälla
  • Anonym (old)
    Anonym (En fråga) skrev 2024-09-23 14:53:42 följande:
    Är älskarinnan inte anledning nog att åka till staden?
    Jag tänker mig flytta dit.
  • Lynx123

Vad säger älskarinnan om att du vill flytta till hennes stad? Och vad tycker hon om dina intentioner med din hustru?

• Anonym (old)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-09-23 14:27:23 följande:

Det borde du sagt till henne för minst 20 år sen. Inte när hon är en gammal pensionär kanske? 

Förstår inte att du inte separerade tidigare så hon hade kunnat (jobba i fler år) stå på egna ben och jobbat ihop en bättre ekonomi till ålderdomen? 

Det låter nu inte alls som att förhållandet ens varit vänskapligt. För man brukar åtminstone måna och vilja den personens bästa?

Det ter sig mer som att du känner förakt och som att hon är anledningen till att du inte fått ett liv med älskarinnan? För även om ni inte haft sex påstod du att ni haft ett vänskapligt förhållande. Det är inte så det låter och verkar. Nu låter det mer som att hon får skylla sig själv för att hon stannat hos dig.

Hon kan ha levt med förhoppning om att du ska älska henne trots allt. Väldigt få stannar om det inte finns några känslor och då särskilt om partnern har en annan på sidan om. 

Det elaka är inte att du skiljer dig för att träffa en annan. Det elaka består i att du väntat så länge att det blir svårt för din fru ekonomiskt. Skiljt dig borde du gjort när du inte kände några känslor för henne längre. En skilsmässa kräver som sagt inte godkännande av båda parter. Särskilt som du verkade missnöjd med att vara utan sex.

Det handlar om en person du levt med och som är mamma till dina barn, borde det inte finnas någon medkänsla med en fru man levt med så länge? Då menar jag inte för att stanna kvar, utan på sättet du talar om henne samt att du borde hjälpa henne på något vis ekonomiskt( mamman till dina barn).

Det är vad de flesta reagerar på, inte att du är förälskad i någon annan.

Du verkar utgå från att vi inte pratat om detta under de här åren, självklart har vi det men jag har inte legat på tillräckligt mycket.  Troligtvis har hon trott att jag aldrig skulle lämna. Men någon gång måste det ta slut.  

Jag föraktar inte min fru men jag tror att hon föraktar mig, ser mig som för snäll och mjäkig. 

Det handlar inte om kärlek från hennes sida, detta har hon själv sagt.  Om jag ska fortsätta att hjälpa henne så kommer jag tillslut att gå under.
  • Anonym (Fjfn)
    Anonym (old) skrev 2024-09-23 10:50:20 följande:

Tackar för reaktionerna men måste säga att jag inte väntade mig  så mycket kritik

Det verkar onekligen som om hustrun i alla lägen får sympatierna.. Blir inte riktigt klok på det här men troligen tycker flertalet att jag skulle ha skilt mig efter yngsta dotterns födelse. Att jag på något sätt lurat min fru när jag accepterade ett liv utan närhet  och intimitet.  Det nå väl vara så men då visste jag inte att jag skulle träffa en annan kvinna som gav mig allt det där- 

Någon anklagade mig för att inte älska min fru, men varför ska jag älska någon som inte älskar mig tillbaka ?

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att bryta upp från mitt äktenskap och det gör jag för min egen skull, inte för älskarinnans, inte för min frus utan för min skull. 
    Vet inte vad som kommer att hända med mitt förhållande med älskarinnan. Hon kanske lämnar mig men det får väl bli så då. Förhoppningsvis kan vi fortsätta trots att jag blir singel.

Det var allt jag hade att säga. Kommer inte att svara på fler inlägg här.

Så dags att dra nu? Var det inte roligt lämgre?
  • Anonym (Fjfn)

Du är inte älskad av din fru, säger du. Är det så? Har hon sagt att hon inte älskar dig och är okej med att du har en älskare vid sidan av? 

Vad har hon för anledning att vara med dig då om hom inte tycker om dig som du påstår, om du nu vet att det är så? Hur förklarar hon att hon stannar då? Ni måste väl ha pratat med varann? Eller? Parterapi? Ingenting sådant? Nej , du går och doppar en snnsn istället som att det löser problemet . Tvärtom. Och nu, ni passat det att dra efter 25 års bedragande. Fattar du själv hjr mycket det kan såra din fru om hon inte vetat om detta? hade en killkompis som tog livet av sig för hans fru var otrogen i någon månad

• Anonym (Fjfn)

Det är inte synd om dig. Du väljer att vara otrogen, du kunde dragit direkt. Och kom inte och säg att du gjorde det för barnen. så du lär dina barn att otrohet är okej då? Att när det blir jobbigt kan man doppa en annan? Du vet vad fru innebär va? Du har lovat din fru evig trohet genom giftemål men det har du kanske glömt 

• Anonym (old)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-09-23 14:27:23 följande:

Det borde du sagt till henne för minst 20 år sen. Inte när hon är en gammal pensionär kanske? 

Förstår inte att du inte separerade tidigare så hon hade kunnat (jobba i fler år) stå på egna ben och jobbat ihop en bättre ekonomi till ålderdomen? 

Det låter nu inte alls som att förhållandet ens varit vänskapligt. För man brukar åtminstone måna och vilja den personens bästa?

Det ter sig mer som att du känner förakt och som att hon är anledningen till att du inte fått ett liv med älskarinnan? För även om ni inte haft sex påstod du att ni haft ett vänskapligt förhållande. Det är inte så det låter och verkar. Nu låter det mer som att hon får skylla sig själv för att hon stannat hos dig.

Hon kan ha levt med förhoppning om att du ska älska henne trots allt. Väldigt få stannar om det inte finns några känslor och då särskilt om partnern har en annan på sidan om. 

Det elaka är inte att du skiljer dig för att träffa en annan. Det elaka består i att du väntat så länge att det blir svårt för din fru ekonomiskt. Skiljt dig borde du gjort när du inte kände några känslor för henne längre. En skilsmässa kräver som sagt inte godkännande av båda parter. Särskilt som du verkade missnöjd med att vara utan sex.

Det handlar om en person du levt med och som är mamma till dina barn, borde det inte finnas någon medkänsla med en fru man levt med så länge? Då menar jag inte för att stanna kvar, utan på sättet du talar om henne samt att du borde hjälpa henne på något vis ekonomiskt( mamman till dina barn).

Det är vad de flesta reagerar på, inte att du är förälskad i någon annan.

som jag svarat andra inlägg så naturligtvis har vi talat om det här.  Det är absolut ingen nyhet för henne och visst har hon levt i förhoppningen att jag skulle stanna för evigt men jag har gång på gång uppmanat henne att förbereda sig på att jag inte alltid kommer att finnas där,  Så det är absolut ingen nyhet för henne..

Jag tycker nog att jag ställt upp länge nog. Hjälpt henne ekonomiskt har jag gjort i över 30 år. 

Sättet jag talar om henne på?  Ja vad ska jag säga om det, väljer nog att hålla tand för tunga här. 
  • Anonym (Fjfn)
    Anonym (old) skrev 2024-09-23 17:09:08 följande:
    som jag svarat andra inlägg så naturligtvis har vi talat om det här.  Det är absolut ingen nyhet för henne och visst har hon levt i förhoppningen att jag skulle stanna för evigt men jag har gång på gång uppmanat henne att förbereda sig på att jag inte alltid kommer att finnas där,  Så det är absolut ingen nyhet för henne..

Jag tycker nog att jag ställt upp länge nog. Hjälpt henne ekonomiskt har jag gjort i över 30 år. 

Sättet jag talar om henne på?  Ja vad ska jag säga om det, väljer nog att hålla tand för tunga här. 
    Jaha så du har varit ärlig om att du har en älskare och att du kommer dra, men vad bra. Då vet hon ju läget. Blrdeintr vara några problem att skiljas som vänner då. Om du varit öppen och ärlig om allt? Ni har varit mer som vänner då.

Fast du säger att du varit otrogen eftersom du inte tror hon älskar dig men hur ska hon kunna göra det när du varit på väg bort i över 25 år. Sådant märks
Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år