Anonym (Sorgligt) skrev 2024-09-23 14:27:23 följande:
Det borde du sagt till henne för minst 20 år sen. Inte när hon är en gammal pensionär kanske?
Förstår inte att du inte separerade tidigare så hon hade kunnat (jobba i fler år) stå på egna ben och jobbat ihop en bättre ekonomi till ålderdomen?
Det låter nu inte alls som att förhållandet ens varit vänskapligt. För man brukar åtminstone måna och vilja den personens bästa?
Det ter sig mer som att du känner förakt och som att hon är anledningen till att du inte fått ett liv med älskarinnan? För även om ni inte haft sex påstod du att ni haft ett vänskapligt förhållande. Det är inte så det låter och verkar. Nu låter det mer som att hon får skylla sig själv för att hon stannat hos dig.
Hon kan ha levt med förhoppning om att du ska älska henne trots allt. Väldigt få stannar om det inte finns några känslor och då särskilt om partnern har en annan på sidan om.
Det elaka är inte att du skiljer dig för att träffa en annan. Det elaka består i att du väntat så länge att det blir svårt för din fru ekonomiskt. Skiljt dig borde du gjort när du inte kände några känslor för henne längre. En skilsmässa kräver som sagt inte godkännande av båda parter. Särskilt som du verkade missnöjd med att vara utan sex.
Det handlar om en person du levt med och som är mamma till dina barn, borde det inte finnas någon medkänsla med en fru man levt med så länge? Då menar jag inte för att stanna kvar, utan på sättet du talar om henne samt att du borde hjälpa henne på något vis ekonomiskt( mamman till dina barn).
Det är vad de flesta reagerar på, inte att du är förälskad i någon annan.
Du verkar utgå från att vi inte pratat om detta under de här åren, självklart har vi det men jag har inte legat på tillräckligt mycket. Troligtvis har hon trott att jag aldrig skulle lämna. Men någon gång måste det ta slut.
Jag föraktar inte min fru men jag tror att hon föraktar mig, ser mig som för snäll och mjäkig.
Det handlar inte om kärlek från hennes sida, detta har hon själv sagt. Om jag ska fortsätta att hjälpa henne så kommer jag tillslut att gå under.