-
Vilket stöd kan man förvänta sig få från sin partner när man är sjukskriven för utmattning?Jag har under flera år varit överbelastad. Både hemma och på jobbet. Nu har det nått till den gränsen att jag inte orkar något. Jag orkar inte med att projektleda hela familjen och vara den som gör allt på jobbet. Jag har jobbat längst på mitt jobb och det är hög personalomsättning. Jag är hela tiden mentor åt någon ny, får alla komplexa ärenden själv, får göra allt det som är mest komplicerat och svårt samtidigt som jag ska representera arbetsgruppen i alla samverkansmöten, utvecklingsarbete osv och ska alltid ha med mig en ny kollega på allt jag gör. Hela tiden ha ett coachande förhållningssätt, ha tålamod, ta saker långsamt så de lär sig och vara peppade. Samtidigt som jag själv drunknar i arbete.Sen kommer jag hem. Och då ska jag styra upp middag, checka av alla läxor, packa upp gympapåsar, planera inköp osv. Har barn med särskilda behov. Hela tiden vara lågaffektiv, pedagogisk. Jag orkar inte mer. Jag är totalt slutkörd och sedan några veckor tillbaka orkar jag inget. Jag ligger mest i sängen, är konstant trött, orkar inte ta in ny information. Idag har jag läkarsamtal. Men vet inte om det är värt att be om sjukskrivning. Långa handläggningstider på sjukpenning och då blir det en ekonomisk stress på det.Kommer man få avlastning av sin partner? Vad kan man förvänta sig? Vad gör man!?
-
Svar på tråden Vilket stöd har ni fått från er partner när ni varit utbrända/utmattade?
-
Mest troligt nej. Om din partner inte hjälper till nu med något av det där. Varför skulle hen göra det bara för att du blir sjukskriven?
Byt jobb.
Skilj dig. -
Varför i hela världen har du inte bytt jobb, när du så uppenbart blir utnyttjad?Anonym (Slutkörd) skrev 2024-09-23 08:43:21 följande:Vilket stöd har ni fått från er partner när ni varit utbrända/utmattade?Vilket stöd kan man förvänta sig få från sin partner när man är sjukskriven för utmattning?Jag har under flera år varit överbelastad. Både hemma och på jobbet. Nu har det nått till den gränsen att jag inte orkar något. Jag orkar inte med att projektleda hela familjen och vara den som gör allt på jobbet. Jag har jobbat längst på mitt jobb och det är hög personalomsättning. Jag är hela tiden mentor åt någon ny, får alla komplexa ärenden själv, får göra allt det som är mest komplicerat och svårt samtidigt som jag ska representera arbetsgruppen i alla samverkansmöten, utvecklingsarbete osv och ska alltid ha med mig en ny kollega på allt jag gör. Hela tiden ha ett coachande förhållningssätt, ha tålamod, ta saker långsamt så de lär sig och vara peppade. Samtidigt som jag själv drunknar i arbete.Sen kommer jag hem. Och då ska jag styra upp middag, checka av alla läxor, packa upp gympapåsar, planera inköp osv. Har barn med särskilda behov. Hela tiden vara lågaffektiv, pedagogisk. Jag orkar inte mer. Jag är totalt slutkörd och sedan några veckor tillbaka orkar jag inget. Jag ligger mest i sängen, är konstant trött, orkar inte ta in ny information. Idag har jag läkarsamtal. Men vet inte om det är värt att be om sjukskrivning. Långa handläggningstider på sjukpenning och då blir det en ekonomisk stress på det.Kommer man få avlastning av sin partner? Vad kan man förvänta sig? Vad gör man!?
Börja med det, byt jobb. Gå gärna ner i tid också.
Vet du inte hur din partner är, pratar ni inte om dessa saker hemma? Ber du inte honom att steppa upp och ta mer ansvar?
Om du bara gör och gör och aldrig säger något eller ändrar på något så händer ju inget. -
Beror ju på hur din partner är. Mitt ex klarade inte av det och allt förföll när jag var sjuk. Tycker att man borde kunna förvänta sig mer egentligen.
-
Men var är ditt eget ansvar för att förändra sin livssituation? Varför har du låtit det fortgå på jobbet som det är? Varför har du inte nytt jobb eller slagit näven i birdet och sagt ifrån?
jag tycker det är så oändligt tröttsamt med alla kvinnor som i flera år går så på gränsen till väggen och först när det är för sent ska förändra saker. Ta ansvar. Innan!
-
Min exfru gick in i väggen några gånger. Jag fattar inte vem jag var då och hur jag tänkte. Jag tänkte mest att hon var fjantig och borde skärpa sig.
Nu några år senare när jag lever i en annan relation skäms jag för hur jag var där och då. Numera stöttar jag verkligen min partner när hon mår dåligt. Det är min uppgift som partner. Vi är ett lag där hon bidrar med vissa saker och jag med andra. När hon mår dåligt är det min uppgift att hantera hennes uppgifter och hjälpa henne komma på fötter igen. -
Jag är i liknande situation och de första veckorna av sjukskrivningen har jag bara sovit eller vilat i soffan och tittat på tv eller in i väggen apatiskt för att hjärnan känns så överfull men tom på samma gång. I huvudet har jag däremot tusen saker som jag tänker att jag måste göra och ta tag i.
Hur mycket du kan förvänta dig av din partner beror nog mycket på hur partnern är som person och hur pass förstående hen är. Min sambo är inte alls förstående och har någon gång uttryckt att jag är lat. Han har ingen förståelse för att jag tycker att det är jobbigt att sköta barn och hushåll från em till kväll ?eftersom jag ju inte gör någonting på dagarna nu?. Det känns stressande att höra hans anklagelser och min utmattning blir inte direkt bättre av det. -
Jag önskar att min sambo också kunde förstå. Vad var det som fick dig att komma till den insikten?Anonym (Svin(?)) skrev 2024-09-23 10:19:49 följande:
Min exfru gick in i väggen några gånger. Jag fattar inte vem jag var då och hur jag tänkte. Jag tänkte mest att hon var fjantig och borde skärpa sig.
Nu några år senare när jag lever i en annan relation skäms jag för hur jag var där och då. Numera stöttar jag verkligen min partner när hon mår dåligt. Det är min uppgift som partner. Vi är ett lag där hon bidrar med vissa saker och jag med andra. När hon mår dåligt är det min uppgift att hantera hennes uppgifter och hjälpa henne komma på fötter igen.
-
För att hon är utmattad. Hon har gjort både sitt och sin partners jobb hemma och arbetat heltid under flera är, inte konstigt då att hon blivit utmattad.Anonym (Suck) skrev 2024-09-23 09:54:41 följande:
Men var är ditt eget ansvar för att förändra sin livssituation? Varför har du låtit det fortgå på jobbet som det är? Varför har du inte nytt jobb eller slagit näven i birdet och sagt ifrån?
jag tycker det är så oändligt tröttsamt med alla kvinnor som i flera år går så på gränsen till väggen och först när det är för sent ska förändra saker. Ta ansvar. Innan!
Är det någon som har tagit ansvar så är det ju hon som sett till att allting har gått runt för deras familj. Men naturligtvis förstår du inte det för du är väl som ts man som har fått allt serverat av din fru och haft en soft tillvaro och sluppit bli utmattad.
Hur vore det om ni män kunde ta lite mer ansvar i hemmet så att kvinnor slipper dubbelarbeta och gå in i väggen?! -
Anonym (Elin) skrev 2024-09-24 12:38:14 följande:För att hon är utmattad. Hon har gjort både sitt och sin partners jobb hemma och arbetat heltid under flera är, inte konstigt då att hon blivit utmattad.
Är det någon som har tagit ansvar så är det ju hon som sett till att allting har gått runt för deras familj. Men naturligtvis förstår du inte det för du är väl som ts man som har fått allt serverat av din fru och haft en soft tillvaro och sluppit bli utmattad.
Hur vore det om ni män kunde ta lite mer ansvar i hemmet så att kvinnor slipper dubbelarbeta och gå in i väggen?!Fast detta är ju något hon kunnat åtgärdat för länge sedan. Varför har hon ens börjat med att ta allt ansvar?
Det är ju en lång process, och någonstans måste hon ju ha reflekterat över hur deras liv är, att hon tagit allt ansvar och han inget. Det var ju då hon skulle reagerat, inte nu när hon är helt slut.
Man har faktiskt ett eget ansvar för sitt liv och hälsa. Om inte annat för barnens skull. Hon har ju trots allt valt att fortsätta leva med en man som inte bryr sig och respekterar henne.
Självklart är mannen en skit, men ingen tvingar henne att leva med honom. Dessutom visar hon barnen att det är ok att pappan beter som han gör.
-
Varför lägger du allt ansvar på ts och inte hennes man som kunde tagit mer ansvar hemma så att ts inte behövt bli utmattad?Anonym (AB) skrev 2024-09-24 14:23:21 följande:
Fast detta är ju något hon kunnat åtgärdat för länge sedan. Varför har hon ens börjat med att ta allt ansvar?
Det är ju en lång process, och någonstans måste hon ju ha reflekterat över hur deras liv är, att hon tagit allt ansvar och han inget. Det var ju då hon skulle reagerat, inte nu när hon är helt slut.
Man har faktiskt ett eget ansvar för sitt liv och hälsa. Om inte annat för barnens skull. Hon har ju trots allt valt att fortsätta leva med en man som inte bryr sig och respekterar henne.
Självklart är mannen en skit, men ingen tvingar henne att leva med honom. Dessutom visar hon barnen att det är ok att pappan beter som han gör.