• Anonym (Elin)

Vilket stöd har ni fått från er partner när ni varit utbrända/utmattade?

Jag är i liknande situation och de första veckorna av sjukskrivningen har jag bara sovit eller vilat i soffan och tittat på tv eller in i väggen apatiskt för att hjärnan känns så överfull men tom på samma gång. I huvudet har jag däremot tusen saker som jag tänker att jag måste göra och ta tag i. 

Hur mycket du kan förvänta dig av din partner beror nog mycket på hur partnern är som person och hur pass förstående hen är. Min sambo är inte alls förstående och har någon gång uttryckt att jag är lat. Han har ingen förståelse för att jag tycker att det är jobbigt att sköta barn och hushåll från em till kväll ?eftersom jag ju inte gör någonting på dagarna nu?. Det känns stressande att höra hans anklagelser och min utmattning blir inte direkt bättre av det. 

• Anonym (Elin)
    Anonym (Svin(?)) skrev 2024-09-23 10:19:49 följande:

Min exfru gick in i väggen några gånger. Jag fattar inte vem jag var då och hur jag tänkte. Jag tänkte mest att hon var fjantig och borde skärpa sig.
    Nu några år senare när jag lever i en annan relation skäms jag för hur jag var där och då. Numera stöttar jag verkligen min partner när hon mår dåligt. Det är min uppgift som partner. Vi är ett lag där hon bidrar med vissa saker och jag med andra. När hon mår dåligt är det min uppgift att hantera hennes uppgifter och hjälpa henne komma på fötter igen.

Jag önskar att min sambo också kunde förstå. Vad var det som fick dig att komma till den insikten? 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Suck) skrev 2024-09-23 09:54:41 följande:

Men var är ditt eget ansvar för att förändra sin livssituation? Varför har du låtit det fortgå på jobbet som det är? Varför har du inte nytt jobb eller slagit näven i birdet och sagt ifrån? 

jag tycker det är så oändligt tröttsamt med alla kvinnor som i flera år går så på gränsen till väggen och först när det är för sent ska förändra saker. Ta ansvar. Innan! 

För att hon är utmattad. Hon har gjort både sitt och sin partners jobb hemma och arbetat heltid under flera är, inte konstigt då att hon blivit utmattad.

Är det någon som har tagit ansvar så är det ju hon som sett till att allting har gått runt för deras familj. Men naturligtvis förstår du inte det för du är väl som ts man som har fått allt serverat av din fru och haft en soft tillvaro och sluppit bli utmattad.

Hur vore det om ni män kunde ta lite mer ansvar i hemmet så att kvinnor slipper dubbelarbeta och gå in i väggen?! 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (AB) skrev 2024-09-24 14:23:21 följande:

Fast detta är ju något hon kunnat åtgärdat för länge sedan. Varför har hon ens börjat med att ta allt ansvar? 

Det är ju en lång process, och någonstans måste hon ju ha reflekterat över hur deras liv är, att hon tagit allt ansvar och han inget. Det var ju då hon skulle reagerat, inte nu när hon är helt slut. 

Man har faktiskt ett eget ansvar för sitt liv och hälsa. Om inte annat för barnens skull. Hon har ju trots allt valt att fortsätta leva med en man som inte bryr sig och respekterar henne. 

Självklart är mannen en skit, men ingen tvingar henne att leva med honom. Dessutom visar hon barnen att det är ok att pappan beter som han gör. 

Varför lägger du allt ansvar på ts och inte hennes man som kunde tagit mer ansvar hemma så att ts inte behövt bli utmattad?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (AB) skrev 2024-09-24 15:27:11 följande:

Det är TS som klagar på sitt liv, då är det väl hon som får förändra det. Självklart ska båda ta lika mkt ansvar, jag säger inget annat. Men nu har han inte gjort det, och då är det ju TS ansvar att förändra sitt liv. 

Hon kan inte förändra honom, bara sig själv. 

Man behöver inte leva med en man som inte tar ansvar. Det har man ett eget ansvar att undvika. 

Vad hjälper det TS att konstatera att han skiter i sitt ansvar och att det är hans fel att hon är utmattad? Blir hon friskare för det?

Är det verkligen någon annans fel att en person gör allt både hemma och på arbetet, utan att reflektera över det, utan att säga ifrån? Har man inget eget ansvar? 

Först och främst så upplever jag inte att ts klagar utan hon tog upp ett problem och ställde en fråga. Det här är ju ett diskussionsforum om familjeliv så helt rimligt. Det kan hjälpa mycket att få råd av andra i hur man ska hantera en situation så det kan absolut hjälpa ts att skriva här.

För det andra så har hon tagit ansvar för sin hälsa som uppsökt läkare och blivit sjukskriven. Och ts kanske har sagt ifrån till mannen, det vet ju inte du eller hur? 

Ts kan ju alltid låta hemmet förfalla och strunta i att hjälpa barnen till skolan och packa gympakläder och handla och laga mat men det drabbar ju mest barnen som blir lidande och det skulle man ju som förälder inte göra mot sina barn. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (AB) skrev 2024-09-24 16:48:28 följande:

Självklart är det ett jätteprojekt att skiljas nu när du är sjuk osv. 

Men detta hände inte igår, detta är en konsekvens av hur ni valt att leva ett liv, både gällande ekonomi och ansvarsfördelning och det har ju pågått under många år. 

Hoppas andra kvinnor läser och tänker efter ordentligt innan de skaffar familj, så att de kommer att ha råd att både sjukskrivs sig och skilja sig. 

Hoppas du får mannen att steppa upp. Men sjukskriv dig, det blir dyrare att vänta tills du kollapsar helt. 

Varför lägger du ansvaret på ts att få mannen att steppa upp? Borde inte hennes man ta det egna ansvaret att göra det, du som gnäller om att man måste ta eget ansvar? Eller är det bara kvinnor som det gäller enligt dig kanske? 
    Du är dubbelmoralens man och jag förstod redan tidigt att du hade en agenda att trycka ner kvinnor i ditt sätt att skriva. 

Dina råd till ts är inte ett dugg välvilliga utan ett fult sätt att trycka ner henne på genom att skuldbelägga henne för att hon hamnat i utmattning. Jag hoppas du ser igenom det ts. Du har varken någon skuld i att du hamnade där du är. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Suck) skrev 2024-09-24 17:37:01 följande:

Nej. Jag är kvinna. Som sett till att min man och jag levt ett jämställt liv från början. Där vi delar på föräldraledighet, vabb, deltidsarbete osv. 

så att vi inte riskerar att hamna där TS är. Vi tar ansvar! 

Nej du är inte kvinna. 
Svar på tråden Vilket stöd har ni fått från er partner när ni varit utbrända/utmattade?