Inlägg från: Anonym (Vart?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vart?)

Sonen vägrar gå till skolan

Flyttat hit? Vart är det? Varför har inte ni föräldrar pratat ert eget språk med barnet så det kan båda språken? Är det ett tredje språk, varför har ni inte förberett barnet innan genom att lära barnet språket? 

Ansvaret att förbereda barnet för skolgången har legat hos er föräldrar. Nu får ni hjälpa barnet bäst ni kan. Det är klart att det inte är kul att gå till skolan när man inte förstår omgivningen. Prata med skolan om stöd för barnet, hjälp barnet genom att ni kanske behöver vara med och stötta. 

• Anonym (Vart?)
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-09-23 10:39:15 följande:
    Turkiet. Sonens pappa har hela tiden bott i Turkiet och därmed inte kunnat lära honom språket. Jag har försökt förbereda honom men själva anledningen till att vi flyttade hit var för att lära sig språket, kulturen m.m 

Problemet är att skolan inte stöttar på något sätt. Eller låter oss vara med och stötta. 
    I 4 månader har jag sökt info m.m och varenda svar jag fått är fel angående skolan. Hade jag vetat detta hade jag aldrig åkt hit. Till och med turkiska ambassaden i stockholm gav mig fel information. 
    Då skulle jag flytta hem igen. Hur har pappan kommunicerat med barnet tidigare? 
  • Anonym (Vart?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-23 10:55:15 följande:
    Det kommer ju många barn från olika länder, alla kan ju inte lära barnet svenska innan det kommer hit. Mottagandet av barn från andra länder måste ju helt tydligt bli bättre i skolan, inte underligt om vi har integrationsproblem om det fungerar så dåligt. 
    Nu har ju TS och barnet flyttat till Turkiet, inte från. Turkiska ambassaden bör ju veta hur det fungerar i Turkiet. 

Har man föräldrar med varsitt språk bör man prata sitt eget språk med barnet så det lär sig båda språken. 
  • Anonym (Vart?)
    FtS70 skrev 2024-09-23 11:05:49 följande:

Det är inte omöjligt att turkiska ambassaden lever kvar i det som gällde till för några år sedan, men tyvärr är skolan en höggradigt politiserad verksamhet och vi har sett stora förändringar senaste åren. Stämde det att ni skall bo här ett år och kan man i så fall tidigarelägga flytten tilbaka till Turkiet? Nuvarande situation är ju inte bra.

De verkar ha flyttat till Turkiet från Sverige, inte tvärtom. Turkiska ambassaden bör ju veta hur det fungerar i Turkiet vad gäller skolan. 
Svar på tråden Sonen vägrar gå till skolan