• Anonym (Q)

Svårt med läxhjälp

Vilken årskurs gäller det? Det är faktiskt helt ok att säga att du inte kan eller att ni gjorde detta annorlunda på din tid och sedan ta itu med läxorna tillsammans.

För de lägre årskurserna så brukar uppgifter komma med ganska ingående metoder och förklaringar att följa. Din del av läxhjälpen behöver kanske bara vara att noga läsa igenom instruktionerna tillsammans med barnet och sedan uppmuntra och peppa barnet att göra ett steg i taget.

För högre årskurser kan Chatgpt ge förvånansvärt bra förklaringar att använda i alla fall som startpunkt. Kan även ge bra sammanfattningar, instuderingsfrågor, förhör etc som kan hjälpa vid plugg. Här gäller det förstås att använda AI för att plugga mer effektivt och förbättra inlärningen - inte låta det göra jobbet åt en.

Kolla med skolan om de erbjuder läxhjälp eller överväg att betala någon som kan göra det. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-09-23 19:30:59 följande:
    Jag skäms nästan att säga det men det är lågstadiet. Vissa uppgifter är enkla men en del brukar jag behöva googla och läsa på om för att kunna hjälpa mitt barn 
    Inget att skämmas för alls! Det var ju hur längesedan som helst du gick på lågstadiet och mycket har dessutom förändrats - inklusive du själv. Jag hade tex en helt värdelös historieundervisning på lågstadiet och lärde mig en hel del när mina barn gick igenom sina läxor i historia.

Rollen som läxhjälp och inte elev är ju också ny. Målet är ju att hjälpa någon annan att lära sig och det kräver en annan angreppsvinkel än när du själv läste dina egna läxor. Så länge du ger utrymme, struktur och uppmuntran så bör inte barnet behöva så rysligt mycket mer i den åldern.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-09-27 13:39:40 följande:
    Det har jag skrivit flera gånger tror jag men det jag tycker är svårast är att förklara hur man räknar ut ett visst tal så att mitt barn förstår
    Bästa boktipset för att hantera matematikundervisningen i skolan är Lockarts "A mathematician's lament".
Svar på tråden Svårt med läxhjälp