Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (Nia) skrev 2024-09-25 21:36:31 följande:
    Utesluta folk som man inte behöver ha i sitt liv är en sak.

Men man bjuder väl inte massa par, för att sedan välja att EN vän av resten inte får ta med sig sin partner?
    Massa par? Hur många är det? Alltså ingen får ta med sin partner, utan dessa partners är själva inbjudna som nära vänner, INTE i egenskap av partner/respektive till de inbjudna som får tas med. De är ju inte med för att de råkar vara partners till någon av de andra, så det har inte med saken att göra
  • Anonym (V)
    Goneril skrev 2024-09-27 02:40:51 följande:
    Men vad spelar det för roll om man bjuder ytterligare en person? Obegripligt snålt och dessutom helt stick i stäv med all etikett. Vad gör det om den bjudne har bytt partner någrs gånger i det förgångna? Jag hade nog bjudit med en kompis nya kärlek även om de bara känt varann fjorton dar. Det är väl trevligt att träffa nya människor, eller hur? När jag tänker efter har jag själv blivit bjuden med en ny kavaljer och även bjudit med kompisars nyfunna pojkvänner. 
    Kanske därför att då går de ifrån hela tanken med tillställningen, en fest för nära vänner
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-26 17:27:26 följande:
    Alltså hon skriver där vi känner båda väl, etablerade par i umgängeskretsen.
    Det är alltså vänner där dom har lärt känna partnern.

Det är ju det som ofta händer man blir vän med kompisen partner.
    Jag har t ex blivit vän med min man mans vänner och blivit vän med deras fruar.

Det är ju precis så TS skriver, par dom lärt känna bägge två i paret, en var alltså en kompis och efter det har dom blivit vänner med kompisen partner.

Så kanske vännens nya partner också blir en vän efter ett tag.

Vi är också ett antal par/familjer som alltid t ex firar tillsammans, 5 familjer,
    När den ena paret separerade kom mannen själv till alla tillställningar eftersom han var den som från början var kompis med några av killarna när vi träffades allihopa. Däremot träffade vi kvinnor även kvinnan på tjejmiddagar mm.

Men när mannen sen träffade en ny partner var hon självklart välkommen till alla
    firanden, skulle vara konstigt om inte hon kom med, nu har hon också blivit en vän och en i gänget. 
    Vet inte annars när man ska dra gränsen för att någon ny partner ska få följa med? Man kan ju inte vänta tills dom gift sig, då känner man ju inte sin kompis partner. Det vanliga är ju att man vill lära känna sina vänners partners då man troligtvis kommer att umgås en del.
    Varför skulle det inte vara trevligt att träffa sin väns nya kärlek som betyder mycket för vännen? blir det inte trevligt för att någon ny är med? blir festen förstörd på något sätt?

Barn på fest är något helt annat, dom kan störa, inte sitta stilla, ofta har man alkohol och man kanske pratar och skrattar högt så barnen blir störda.
    Föräldrarna måste ha fokus på barnen istället för festen osv.
    Barn blir trötta osv. 
    Man kan ha familjefester som passar barn och vuxenfester som inte passar barn.
    Var sak har sin tid. Denna fest är tänkt enbart för de som NU är nära vänner, inte eventuellt blir det någon gång framöver... 
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-26 18:46:47 följande:
    Och alla par var först vänner allihop och sedan blev de par?

Eller kan det vara så att vissa partners blivit vänner med ts EFTER att de blev ihop med en av hennes vänner?

Varför skulle inte kompisens partner kunna bli en vän, bara för att de inte var vänner med ts från början?
    Det har jag väl inte skrivit att de inte kan bli. Det förändrar inte att denna tillställning var tänkt för de som är nära vänner NU
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-28 16:14:10 följande:
    Jaha, så ett födelsedagsfirande med vänner blir inte lika roligt eller t.o.m. förstört om en av vännerna tar med sig en ny partner? 
    skapar alltså en väns nya partner dålig stämning? festen blir inte lika rolig om en ny person är med? 
    Är dom inte flera vänpar?  alla pratar väl inte med alla hela tiden utan ibland med några vänner sen med andra och sen kan man prata med den nya partnern en stund eller? 
    Låter som att en ny partner till en nära vän är en inkräktare som drar ner stämningen och förstör festen! 
    Har aldrig varit med om det tidigare eller hört någon tycka det! 
    Det står inte att det är födelsedagsfest och det är ingen som sagt att det inte skulle kunna bli roligt. Det har inget att göra med något av det jag skrev 
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-28 16:42:45 följande:
    Jo hon skriver ju att det är 40 årsfest!
    Isåfall då har jag missat det. Men det har fortfarande inget att göra med vad jag faktiskt skrev.
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-28 17:26:32 följande:
    TS får göra precis som hon vill då det är deras fest.
    Nu löste det sig genom att nya partners är hemma med sitt barn vilket är helt naturligt då 40 årsfesten var barnfri vilket är vanligt på fester som just då 40 årsfest.
    Så har många av oss gjort när vi inte hittat barnvakt en går och en är hemma med barn. Nu behöver heller inga andra gäster/vänner  veta att deras nära vän tänkt ta med sin nya partner utan kommer själv. Så allt löste sig.

Men kutym är att man på fester där man bjuder in sina vänner bjuder bägge i paret om det inte t ex är så att ett gäng arbetskompisar också kommer och då ingen tar med sin partner fast vänner gör det.
    Men när det gäller nära vänner när man firar en födelsedag är det enligt vett och etikett att man bjuder med nära vänners partner eller så bjuder man inga partners
    men man utesluter inte en partner när det gäller en fest enligt kutym men givetvis
    kan ts göra det.

De allra flesta tycker så i tråden för det är så folk lärt sig genom vett och etikett.
    Men du och ts får naturligtvis tycka vad ni vill och göra vad ni vill men de flesta
    har lärt sig att det är fel.

Min kollega som fyllde jämnt bjöd in oss 8 st i vår arbetsgrupp till sin jämna födelsedag, hon sa just precis samma, jag känner partners till sex av er kollegor men inte den sjundes man så bra fast hade träffat honom ett par ggr. Dom hade också varit gifta i 10 år och hade 2 barn så dom var inget nytt par men hon kände som sagt inte kollegans man så bra och pratade om att inte bjuda honom men alla andras partners.
    Alla i gruppen reagerade och sa att så kan man ju inte göra och tyckte att det kändes konstigt mot den kollegan om alla andras partners kom men inte hennes.
    Det skulle bli obekvämt för alla.
    Nu löste det sig ändå att dom hade annat inplanerat och ändå inte kunde komma
    så det blev bra men alla reagerade.
    Så man väljer själv men får räkna med att folk reagerar mot vanlig vett och etikett.

Men för ts löste det sig ju utan att någon annan behöver veta att en av de nära vännerna hade velat ta med sig sin partner som det andra nära vännerna gör.
    Fast återigen INGEN på festen är medbjuden som partner eller inbjuden i egenskap av att vara en respektive så kan ni sluta tjata om det
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-28 18:19:50 följande:
    Men det är partners som blivit vänner, kan lova att dom skiljer sig så skulle inte vänners partners som blivit vän genom ens vänner blivit bjuden.

Det är en 40 års fest och deras nära vän ville ta med sig sin partner precis som de andra vännerna gör.

Vad är då trevligast att göra? att bjuda med sin nära väns partner så han känner att han tar med sin partner till sina vänner som dom andra vännerna gör eller så säger man till sin nära vän att nej vi vill inte att du tar med din nya partner och riskerar att vännen blir ledsen och känner att hans förhållande inte ses seriöst.
    Vad gör att man tycker att det är viktigare att visa sin vän att på en fest där det är en del folk inte känns bra att en ny person är med än att ens vän känner att den partnern är välkommen och får träffa alla vänner?

Men visst dom får ju säga till sin nära vän att hans partner inte är välkommen på 40 års kalaset, sen om det är värt det gentemot vännen så är det det.
    Men nu som sagt löste det sig. 
    Är det värt att ifrån båda sidor att diskutera om en person eller ej ska komma på en 40 års fest? 

Du tycker som du gör de flesta har lärt sig annat och skulle bjuda med sin nära väns nya partner, så gör folk i allmänhet. 
    Men återigen ts gör som hon vill och hade ju redan bestämt sig, nära vännen skulle inte ta med sig sin nya partner så egentligen var det ju inget att diskutera.
    Jag skulle själv aldrig utesluta en nära väns nya partner men alla gör som dom vill på sina fester.

Fast du kan inte lova någonting om dessa människor som du inte känner så nej dina spekulationer om det är inte intressant 

Nej det är ingen som ?tog med sig? sin partner utan partnern var SJÄLV inbjuden SOM VÄN, inte som en respektive som man tar med enbart för att man råkar vara ihop. Utan dessa partner hade en EGEN vänrelation till värden och var bjuden just därför. Partner eller inte hade inget med saken att göra så du kan sluta tjata om det

Alltså om man ska göra det du tycker då faller ju hela tanken och konceptet med denna fest. Och det var att TS ville ha en fest med bara nära vänner till henne

• Anonym (V)
    Anonym (C) skrev 2024-09-28 23:02:37 följande:
    Det spelar roll om man planerat för en viss grupp.
    Enligt folk i tråden så måste man även bjuda med gubbarna på en tjejmiddag, i synnerhet om några av tjejerna har tjejer till partners som också hör till tjejgruppen 
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-29 08:09:16 följande:
    Denna kommentar visar ju att du inte har förstått vad ts tar upp, du missade ju även att ts i sitt första inlägg skrev att det gäller en 40 årsfest, läste du hennes inlägg ordentligt?

Men återigen då, TS fråga handlar inte om hur dom ska göra med inbjudningarna
    till och vilka dom ska bjuda och ifall en nära väns partner ska bjudas med eller inte och vad som är rätt enligt etikett. Det är inte frågan där ts frågar vad andra tycker att dom ska välja att göra.

Det handlar om att en nära vän till den som fyller 40 år tror att hans partner är medbjuden eftersom dom andra i deras vänskapskrets kommer som par och ja
    där har alla vänner och partners blivit vänner genom åren men nu har han en ny då.

Men nu var alltså inte frågan om den här nya vännens partner skulle bjudas eller ej utan frågan var ju att kompisen tror att han ska få ta med sig sin nya.

Då är frågan om vad dom ska göra, men eftersom det var barnfritt kunde dom säga att det berodde på barnet och inte nya partnern så dom slapp säga till vännen att han inte fick ta med sig sin nya partner,
    Så ingen behöver bekymra sig längre.

Vad skulle du själv välja att göra i ts situation?

Säg att ni du och din partner har en grupp vänner, några gamla vänner på din sida och några gamla vänner på din partners sida, kanske tom vänner ifrån barndomen och med tiden har ni lärt känna vännernas partners och blivit vänner
    som man ofta blir.
    En av vännerna separerar och träffar alla vänner och umgås med vännerna som fortfarande är par.
    Sen träffar den separerade en ny partner och vill då givetvis att vännerna ska lära känna den nya partnern, vilket säkert vännerna också vill. De flesta vill ju lära känna nära vänners partner.

Nu fyller en jämnt och ska ha fest och dom nära vännerna är bjudna, den nära vännen tror att han får ta med nya partnern. 
    Vad skulle du då säga?

Skulle du säga till din nära vän som ska fira dig på din födelsedag, tyvärr du tror att du får ta med din nya partner till min födelsedagsfest men nej det vill inte vi.

Jag skulle aldrig kunna säga till en nära vän som tror att hon eller han får ta med sig sin partner till min 40 årsfest för att fira mig att nej det får du inte,
    kanske är en vän som jag känt sen barndomen och står mig nära för ts skriver
    att det är en nära vän och att då säga att nej du får inte ta med dig din partner
    det skulle jag aldrig göra mot en vän.

Så ts inlägg handlar ju hur dom ska säga till nära vännen att han inte får ta med sig sin partner, det handlar inte om ts och mannan ska bjuda in eller ej utan
    att nära vännen tror att partnern får komma men att ts och hennes man inte vill att nära vännen tar med sin partner.

Så hur skulle du göra om du hade 40 årsfest och en av dina vänner trodde att han/hon fick ta med sig sin partner?
    skulle du säga till att han/hon inte fick det?
    eller skulle du säga att du kände partnern för dåligt?
    även till nära vän eller tom bästa vän?
    Då får du väl säga det till även alla andra i tråden som diskuterar annat än vad TS ska säga. Jag syftade på en diskussionen som handlade om man ska bjuda med respektive alltid så vad just jag personligen skulle säga i dina scenarier har inget med det att göra. Bemöt vad jag skrev istället.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?