Inlägg från: Anonym (Nia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nia)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (V) skrev 2024-09-29 14:22:32 följande:
    Ja i så fall måste ju den enda gubben bli inbjuden på tjejmiddagen också, annars utesluter man en person
    Nej. Eftersom tjejmiddag innebär en middag för TJEJER.

Då är liknelsen att bjuda alla tjejer utom EN.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 14:25:38 följande:
    är det 19 par som TS bjudit in alltså. Eller måste du överdriva det till det extrema för att du tror du får en poäng då
    Nej, det är för att visa på exempel. Siffrorna är exempel.

Skulle du vara ok med att vara den enda uteslutna? Typ alla dina vänner och din kille känner ett par som bjuder alla dina vänner och din kille på fest.
    Du skulle vara helt ok med detta?
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-29 14:42:47 följande:

Ny partner sedan ett halvår. Hur många chanser har det funnits att etablera sig i umgängeskretsen? Finns det en tidsgräns? Måste ha varit tillsammans i 1-2 år innan inbjudan? Hur ska man någonsin kunna bli vän med gänget? Nej vet du vad - ni har redan gjort skillnad på vänner och bekanta. Ni får väl tipsa om det när de OSAr för festen. En mer eller mindre spelar väl ingen roll. Förresten hur kvalade man in? De som är ytligt bekanta. Hur valde ni bort dem? Jisses! 

Och hur gör de om tex ts är nära en person som hennes partner inte känner så väl eller tvärtom? Kan man undra.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 17:29:53 följande:
    Och det var ett överdrivet exempel men jag förstår att du måste dra till med det extrema för att försöka få till någon slags poäng.
    Om det paret som är värd inte var mina vänner så skulle jag vara ok med det ja.
    Okej då kör jag på ett exempel du kan godkänna då.

Om ts har FEM par vänner och bjuder alla i dessa par, utom EN som inte får ta med sig sin partner. Då är denna partner utesluten och vännen som INTE fick ta med sig sin partner är alltså ensam om att inte bli bjuden tillsammans med sin partner.

Har svårt att tro att du skulle vara ok med att alla dina vänner och din sambo fick gå på fest utan dig.
    Dessutom även om du nu inte skulle bry dig, skulle din sambo bli särskilt glad att sitta där bland alla par på en rolig och god middag utan dig? Man kan ju faktiskt tänka på hur det blir för den som är bjuden och inte bara på den som är utesluten.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 00:31:52 följande:
    Argumentet att en fest för nära vänner är enbart för nära vänner håller alldeles utmärkt, spelar ingen roll vem du anser att TS ska vilja lära känna, det förändrar inte vad nära vänner innebär och just det här tillfället var reserverat nära vänner, precis som en tjejmiddag är reserverat tjejer, som förövrigt också skulle kunna vara ett tillfälle att lära känna någons nya gubbe om man nu verkligen vill det
    Dock får man ju räkna med att handlingar kan ha konsekvenser.

Om jag blev inbjuden på fest och vi satt där alla med partners förutom Kalle och vi frågade var hans tjej är och han sa att hon inte var bjuden pga inte nära vän, så hade jag (och tror många med mig) reagerat väldigt negativt och undra hur värdparet tänkte egentligen. Jag hade känt mig illa till mods hur någon kan göra så mot en vän. Jag hade undrat varför värdparet valt att utesluta någon på det sättet och även omvärderat min vänskap med dem, just för att jag vet hur ont det gör att bli utesluten.Och jag hade undrat vad som hänt om jag tex gjort slut med min partner och sedan träffat en ny, om jag i framtiden kommer bli bjuden ensam utan partner osv.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 19:33:06 följande:
    Du hade undrat varför, trots att svaret på just den frågan precis framgått i samtalet (understruket) ?
    Ja det hade jag, eftersom jag tycker det är helt galet att dela på ett par när man bjuder de andra i par. Orsaken till varför är ju det som känns fel.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 20:59:20 följande:
    Du kan ju tänka att de värdarna kanske inte anser att man sitter sammanfogad som en siames med sin partner och därför kan delas.
    Nej, varför skulle jag tänka så menar du? 
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-01 14:09:16 följande:
    Eftersom du frågar dig varför, det kan vara ett svar på varför. De kanske inte ser ett par som ett paket i precis alla sammanhang bara för att man är ett par
    Det spelar ingen roll vad värdparet anser, det är fult och taskigt oavsett att bara bjuda den ena i ett par när andra par är inbjudna tillsammans.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-01 14:11:15 följande:
    Nej man behöver inte men vissa kanske gör det. Alla håller inte på etiketten och det är svaret på varför
    Man måste givetvis inte följa etiketten men då får man vara beredd på att folk kommer reagera negativt på de val man gör.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-02 10:04:50 följande:
    Så du hade velar veta varför de valt att inte bjuda båda er i paret, men det spelar ingen roll vad de anser. Om du inte bryr dig om vad de tycker så bryr du dig ju inte om varför.
    Frågan hade ju inte varit varför X inte var där, inte varför X inte var bjuden.

Om en i ett par sitter själv och jag frågade varför partnern inte är där så hade jag förväntat mig tex sjuk/ingen barnvakt/jobbar/bortrest som svar. Inte att vederbörande inte var bjuden.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-02 21:25:36 följande:

Anonym (Nia) skrev 2024-10-02 16:15:49 följande:
    Frågan hade ju inte varit varför X inte var där, inte varför X inte var bjuden.

Om en i ett par sitter själv och jag frågade varför partnern inte är där så hade jag förväntat mig tex sjuk/ingen barnvakt/jobbar/bortrest som svar. Inte att vederbörande inte var bjuden.
    Jo du skrev att du hade undrat varför partnern blev utesluten. Det var det jag försökte svara på
    Ja men du missförstår ju den frågan. Det jag hade varit ute efter är ju snarare: varför är X utesluten, är det för att värdparet är mobbare, eller fattar de inte bättre, skulle de kunna göra samma sak mot mig? osv.

Det enda acceptabla svaret på den fråga du är ute efter, hade för mig varit om X hade varit en riktigt dålig person som sabbar fester. 

Men annars är ju som sagt svaret mer mot hur värdparet framställer sig själva genom att bete sig på det sättet.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 15:28:39 följande:
    Så du vill alltså inte ärligt veta hur de tänkte utan du vill bara klandra dem.
    Ja givetvis klandrar jag ett dåligt mobbarbeteende. 
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 18:27:25 följande:
    Fast då accepterar du ju inte att någon enbart vill ha de närmaste på sin födelsedag. Du kan inte ha både och. Antingen accepterar du det eller inte.

Så visa då det inlägget som förklarar varför det är OK att utesluta en partner på tjejmiddag eller för fest kollegor men inte på en födelsedagsfest för nära vänner.

På en tjejmiddag är ALLA partners uteslutna. Dvs inte EN utan ALLA. 

På en fest med kollegor är ALLA partners uteslutna. Dvs inte EN utan ALLA.

På ts födelsedagsfest uteslöt de EN partner. Dvs bara EN fick inte komma, ALLA andra fick.

Förstår du inte den skillnaden menar du?

• Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 18:45:21 följande:
    Nej så behöver det inte alls vara att det är alla, som jag redan skrivit så kan vissa av tjejerna ha kvinnliga partners som också ingår i tjejgänget men gubben fick inte komma. Och på jobbet kan också flera par jobba så de är också kollegor.
    Eh ja och är kollegor par så kommer de som kollegor men skulle det vara så att alla kollegor är i par med varandra utom en kollega som är ihop med en som inte är kollega, så skulle man givetvis låta denna kollega ta med sig sin partner också.

Om alla tjejer i tjejgänget är ihop med en tjej som också ingår i tjejgänget, utom en som har en kille, så hade jag bjudit alla tjejer och frågat om tjejen som är ihop med en kille velat ta med honom också, givetvis!

Varför tror du jag plötsligt skulle börja utesluta EN person när jag flera gånger sagt att jag inte skulle göra det?

Dock är det nog ganska ovanligt att alla ens kollegor utom en är ihop med en kollega, och att alla ens tjejkompisar utom en är ihop med en annan tjej i tjejgänget. Men skulle det hända så skulle givetvis som sagt den enda kollega som har en partner utanför arbetet få ta med denna, och likaså om alla tjejkompisar tar med sina flickvänner får den enda som har pojkvän ta med honom såklart!
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 22:07:49 följande:
    Nej ni säger inte samma saker. Du tyckte ju det var ok att utesluta gubben från tjejmiddagen, det tyckte inte anonym(Nia)
    Sluta hitta på, jag tycker visst att det är ok att utesluta killar från tjejmiddagar!

Enda gången jag skulle bryta det var ju i ditt hypotetiska scenario där alla tjejkompisar är tillsammans med en tjej i samma gäng utom en som har kille - dvs där man då skulle bjuda alla par utom en som skulle få komma ensam - då bjuder man givetvis killen också.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-07 20:13:25 följande:
    Och det är just det scenariet jag pratat om hela tiden. Att man utesluter en gubbe från tjejmiddagen. EN
    Men sluta spela dum!

Och sluta skriv gubbe. 
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?