Inlägg från: Anonym (j) |Visa alla inlägg
  • Anonym (j)

Rädd för att få missfall v.20

Är det första barnet? 

• Anonym (j)

19 år då är du ung och behöver inte oroa dig. Hade varit annorlunda om du vore 30. Ju högre ålder ju högre risker. 

• Anonym (j)
    Anonym (Maria) skrev 2024-09-25 10:15:04 följande:

Skojar du? 30 är också ungt , det är inte speciellt mycket högre risk när man är 30 än i 20-årsåldern. Efter 35 är det högre risk och ännu högre efter 40 men inte för så sena missfall efter att allt har sett bra ut på RUL. Så sena missfall är ovanliga men de beror ofta på infektion eller försvagad livmoderhals och det har inget alls med ålder att göra.

Och till TS, oavsett om du är 19 eller om du hade varit 40+ så är risken väldigt låg för så sena missfall så jag tycker inte du ska oroa dig. 

Nej det är fakta att ju äldre man är så ökar risker så som graviddiabetes, högt blodtryck, stora barn mm och runt 30 ökar de riskerna och runt 40 ökar de såklart ännu mer. Men ts är ung om det stämmer att hon är 19 år så med tanke på åldern och att hon är i v 20 så är riskerna mindre
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (j)
    Anonym (Maria) skrev 2024-09-26 08:40:57 följande:

Graviditetsdiabetes heter det, graviddiabetes har jag aldrig hört talas om? Senare i graviditeten kan man inte få missfall längre , det kan fortfarande hända saker men det kallas inte för missfall. Nu handlade tråden om missfall inte om andra komplikationer. Och så sena missfall beror ofta på infektion eller försvagad livmoderhals och det är ovanligt. 
    Stora barn till exempel kan orsaka problem vid förlossningen men just missfall i vecka 20 har jag aldrig hört talas om att det skulle leda till. 

Återigen , risken att få missfall efter vecka 20 när allt har sett bra ut på RUL är väldigt liten oavsett ålder och de vanligaste orsakerna till så sena missfall har inte med ålder att göra.

Risken för tidiga missfall ökar med åldern.. men jag fick ett tidigt missfall när jag var 17 till exempel (har fått tre barn sen och väntar ett till). Det kan hända alla oavsett ålder. Men TS är ju förbi den risken nu så jag tycker hon ska försöka att inte oroa sig så mycket och prata med nån om oron blir för mycket. Som nån annan har skrivit, man slutar inte oroa sig när barnet är fött ens, det finns alltid saker att oroa sig för , man får bara försöka att inte låta oron ta överHjärta

Du har fel! Innan du tillrättavisar någon är det bra om du vet svaret själv så du slipper göra dig till åtlöje.

Fram till och med V 22 räknas det som missfall och därefter som fosterdöd. Läs själv: https://www.1177.se/barn--gravid/graviditet/avbruten-graviditet/missfall/
  • Anonym (j)
    Anonym (Maria) skrev 2024-09-26 08:40:57 följande:

Graviditetsdiabetes heter det, graviddiabetes har jag aldrig hört talas om? Senare i graviditeten kan man inte få missfall längre , det kan fortfarande hända saker men det kallas inte för missfall. Nu handlade tråden om missfall inte om andra komplikationer. Och så sena missfall beror ofta på infektion eller försvagad livmoderhals och det är ovanligt. 
    Stora barn till exempel kan orsaka problem vid förlossningen men just missfall i vecka 20 har jag aldrig hört talas om att det skulle leda till. 

Återigen , risken att få missfall efter vecka 20 när allt har sett bra ut på RUL är väldigt liten oavsett ålder och de vanligaste orsakerna till så sena missfall har inte med ålder att göra.

Risken för tidiga missfall ökar med åldern.. men jag fick ett tidigt missfall när jag var 17 till exempel (har fått tre barn sen och väntar ett till). Det kan hända alla oavsett ålder. Men TS är ju förbi den risken nu så jag tycker hon ska försöka att inte oroa sig så mycket och prata med nån om oron blir för mycket. Som nån annan har skrivit, man slutar inte oroa sig när barnet är fött ens, det finns alltid saker att oroa sig för , man får bara försöka att inte låta oron ta överHjärta

Du verkar haka upp dig på det här med åldern och ta det personligt. Jag skrev bara att eftersom ts är ung och i V 20 så är risken för missfall liten. Men om ts är såhär rädd för missfall nu även efter rul så kommer rädslan nog inte avta senare under graviditeten heller och riskerna ökar med åldern och då har ts en fördel som är ung jämfört med en 30 åring
Svar på tråden Rädd för att få missfall v.20