Inlägg från: Floopy112 |Visa alla inlägg
  • Floopy112

Rädd för att få missfall v.20

Jag är i vecka 20 nu och fick häromdagen veta att det är en liten pojke i magen. Är överlycklig men inför RUL så var jag endast nervös, och lugnet jag fick efter att se att han sprallade där inne och mår bra har typ lagt sig. Min svärfar sa något dumt också som för mig att vara mer orolig. Att det inte är så bra att köpa massa barngrejer nu för man vet inte vad som kan hända(alltså missfall). Det är lite utanför kontexten nu och jag var inte med när han sa det utan fick veta efteråt. Men det var liksom samma dag han sa det som RUL, så nu är jag nästan bara orolig. Tänk om något händer? Får bara höra att jag övertänker och att jag är ung så allt är lugnt. Men det lugnar inte. Var/är ni också oroliga? Hur dämpade ni oron?

• Svar på tråden Rädd för att få missfall v.20
  • Floopy112
    Anonym (j) skrev 2024-09-25 01:47:04 följande:

Är det första barnet? 

Ja det är första. Ganska är därför jag är extra orolig
  • Floopy112
    Anonym (kör på!) skrev 2024-09-25 19:33:20 följande:
    Någongång måste ni ju köpa barngrejer och barnet kan dö under förlossningen, i plötslig spädbarnsdöd, eller i en trafikolycka vid 3 års ålder också. Att vara orolig hör liksom till när man får barn. Men om du känner att oron tar över ditt liv tycker jag du ska fråga MVC om samtalskontakt eller liknande, för det ska ju finnas en viss gräns.
    Ska nog prata med dom på onsdag, har vågat på mig att köpa mer grejer nu Så det e skönt ändå
  • Floopy112
    Anonym (Maria) skrev 2024-09-26 08:40:57 följande:

Graviditetsdiabetes heter det, graviddiabetes har jag aldrig hört talas om? Senare i graviditeten kan man inte få missfall längre , det kan fortfarande hända saker men det kallas inte för missfall. Nu handlade tråden om missfall inte om andra komplikationer. Och så sena missfall beror ofta på infektion eller försvagad livmoderhals och det är ovanligt. 
    Stora barn till exempel kan orsaka problem vid förlossningen men just missfall i vecka 20 har jag aldrig hört talas om att det skulle leda till. 

Återigen , risken att få missfall efter vecka 20 när allt har sett bra ut på RUL är väldigt liten oavsett ålder och de vanligaste orsakerna till så sena missfall har inte med ålder att göra.

Risken för tidiga missfall ökar med åldern.. men jag fick ett tidigt missfall när jag var 17 till exempel (har fått tre barn sen och väntar ett till). Det kan hända alla oavsett ålder. Men TS är ju förbi den risken nu så jag tycker hon ska försöka att inte oroa sig så mycket och prata med nån om oron blir för mycket. Som nån annan har skrivit, man slutar inte oroa sig när barnet är fött ens, det finns alltid saker att oroa sig för , man får bara försöka att inte låta oron ta överHjärta

Tack för lugnet ❤️ det är svårt att inte vara orolig. ska Prata med barnmorskan om det på onsdag
Svar på tråden Rädd för att få missfall v.20