• Anonym (Frustrerad dotter)

Överreagerar jag eller är min mamma en energitjuv?

Ok, jag ska försöka hålla detta kort.
    Jag är singelkvinna i 30-årsåldern. Min mamma, pensionär 69 år gammal lever ensam sedan min pappa gick bort för drygt 5 år sen.
    Eftersom vi båda lever ensamma faller det sig att vi ofta gör saker ihop:konserter,  bio, resor etc.

Nu senast var vi utomlands en vecka tillsammans. Och jag känner att mitt tålamod är noll och ingenting med henne just nu. Hon är alltid så negativ, ser alltid allt dåligt och kan aldrig vara peppenade eller uppmuntrande utan ska rationalisera eller lägga sin egna negativa energi i allt. Minns när jag drömmande i tonår satt och pratade (hade praktik på sjukhuset) om att träffa en läkare. Hennes kimmentar: "Med dina naglar och trasiga nagelband lär det nog inte hända"

Allt är jobbigt, det är ont i knäna (men när man frågar om hon får.på rehabträningen som hon fått föreskrivet är det bara bortförklaringar)  det är jobbigt, det är inte värt besväret etc. Jag är mer en person som ser vinning av även jobbiga situationer: jag hade feber och öroninflammation på vår resa, men jag tar Alvedon och försöker ta mig i kragen och inte förstöra en dyr semester.

Idag ringer hon, frågar lite snabbt hur jag mår. Hinner inte svara innan hon berättar:" att hon har så ont i ryggen, är väl säkert efter den obekväma stolen på flygresan och säger att hade hon haft en rullator hade hon använt den och hasat sig fram. Torktumlaren är sönder och äntligen har hon fått tag i fastighetsägaren som ska fixa det.men göra nått åt den sned parkeringsplatsen det kan dom inte göra. Det får helt enkelt skrapa under bilen varje gång jag kör in". Detta är 2 minuters samtal. Fick du betala för medicinerna du fick utskrivet av läkaren igår?"
    Jag svarar lite kort i tonen att "Ja det får man ju alltid, varför skulle jag få det gratis?"
    "Ja med din lön denna månaden gör det väl ingen skillnad" (Jag hade berättat att min retroaktivt lön skulle komma denna månaden så det blev lite extra)

Tillslut frågar jag om hon ville nått annat än att bara ringa och klaga. Då avslutar hon samtalet: "vi får väl prata en dag som jag är på bättre humör och lägger på".

Jag har så svårt att förhållande mig till våra olika syn på livet. Jag biter ihop och försöker se det positivt (inte alltid bra men ja). Vad gör man?
    Till saken hör att det är lixom hon och jag, har äldre halvsyskon på pappas sida men hon och jag är kärnan.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Överreagerar jag eller är min mamma en energitjuv?

Alltså ringa när JAG är på bättre humör, inte hon.

• Anonym (P)

Låter tyvärr väldigt likt min relation med min mamma. Det är svårt hur man ska göra. Vi träffas oftast på hennes iniativ.
    Har tyvärr inget bra tips, hoppas du får det här!

Anonym (P) skrev 2024-09-24 18:16:43 följande:

Låter tyvärr väldigt likt min relation med min mamma. Det är svårt hur man ska göra. Vi träffas oftast på hennes iniativ.
    Har tyvärr inget bra tips, hoppas du får det här!

Hur gör du för att inte låta det ta massa energi? Känns både sorgligt att inte ha den där relationen som jag ser att vänner har med sina mammor men också så energikrävande.
  • Räkan77

Dra ner på umgänget och odla andra kontakter som du kan resa med och hänga med i vardagen. Då kommer du säkert att orka med att umgås med din mamma lite då och då. Hon kanske även skärper till sig om ni inte hörs och träffas så ofta, att hon får känna på lite konkurrens om din uppmärksamhet.

Du behöver inte säga nåt till din mamma om detta så slipper du höra henne klaga på att du överger henne. Om hon undrar så säg bara att det är berikande att umgås med olika människor och att hon också borde göra det.

• Dexter dot com

Jag tycker inte du överreagerar alls! Gnälliga negativa människor är jobbiga. Har du berättat för henne hur du känner och gett henne en chans att ändra sig?

• OlgaElvira

Har din mor något annat umgänge än med dig? Kanske kan du och hon tillsammans gå på någon kurs, något hantverk, keramik eller liknande. Eller kan du få henne att gå tillsammans med någon annan? Målet bör vara att försöka få andra perspektiv på livet. 

När din pappa levde, gjorde de två saker tillsammans då? Kan du stimulera henne till att ta upp något intresse som de ägnade sig åt då.  Det är kanske så enkelt att hon saknar sin make och det liv de hade, hon sörjer kanske fortfarande.

• Jårdi

Jag tror du borde umgås mer med andra. Jag kan också störa mig på mina föräldrar och klarar inte att umgås med dem i stora doser, håll det lite mer lagom så kommer du nog inte ta lika stort på när hon gör så där.

• Anonym (P)

Har inte lyckats tyvärr! Det är väl att försöka att inte umgås för ofta.. tycker också det är sorgligt och inte så man vill det ska vara såklart 

Anonym (Frustrerad dotter) skrev 2024-09-24 18:27:28 följande:
    Hur gör du för att inte låta det ta massa energi? Känns både sorgligt att inte ha den där relationen som jag ser att vänner har med sina mammor men också så energikrävande.
  • Anonym (Liknande)

Låter lite som min mamma. Jag har valt att dra ner på umgänget och umgås med andra, mer givande människor. Till slut får man ju ge upp om att försöka muntra upp någon som hellre är grinig. 

Svar på tråden Överreagerar jag eller är min mamma en energitjuv?