Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

hjälp, min sambo dricker

Tukt skrev 2024-09-26 16:20:49 följande:

Vad är problemet för dig TS? Att han dricker eller vilka effekter det får?
    Du har ju inte pekat på att det är några andra problem än hans hälsa.
    Är det problem, utgå från det. Om inte, låt han hålla på ett tag så kanske han är mer mottaglig om han inte känner sig så pressad.

Jag tänker likadant. Jag har en bror som är periodare antar jag att man kan kalla det, men det går inte ut över andra än hans hälsa och plånbok. Han har barn (på lov och någon helg i månaden) men dricker aldrig när de är hos honom. Han sköter jobbet tillräckligt bra i alla fall.

Jag var först på honom stenhårt att sluta men det höll på att sluta med att han kapade bort mig ur sitt liv. Nu har jag insett att han får själv bestämma över sitt liv. Jag finns där om han behöver. Att han ibland är full när vi ses är lite tråkigt men det skadar mig inte.

TS får avgöra om hon vill bo med mannen men om inga barn är involverade och det inte förekommer våld och bråk så ska man nog ta set lugnt med moralkakorna.
  • Anonym (Syster)
    micc skrev 2024-09-26 21:06:39 följande:

För övrigt, vi har inga barn. Vi båda är bara runt 30 år.

Innan vi flyttade ihop var detta ingenting som jag märkte av mer än att han drack ett par öl när vi sågs över helgen, och att det verkade vara viktigt att det skulle finnas öl hemma liksom. Vi har bott i olika städer tidigare och har därför bara umgåtts ca en vardag i veckan, samt största delen av helgerna ihop.

Jag själv dricker i princip enbart alkohol i samband med fest och tillställningar, när man har middagar med vänner m.m

Mitt drickande hemma är i princip obefintligt. Det skulle aldrig falla mig in att dricka en större mängd själv i min ensamhet. 

30 säger du. Vill du ha barn? Då tycker jag du ska lämna honom och hitta någon annan. För trots det jag skrev om att inte komma med moralkakor tror jag han är beroende och det vore djupt oansvarigt att skaffa barn med en person man vet får kämpa med beroende resten av livet.
Svar på tråden hjälp, min sambo dricker