micc skrev 2024-09-26 21:00:41 följande:
Vad många svar jag fick på kort tid, tack till alla som tar sig tid.
Jag förstår att jag själv inte kan få honom att sluta, utan att det behöver komma från han själv. Och visst, han har slutat med drickandet på vardagar vad jag vet.
Igår ringde jag själv till en professionell samtalskontakt, det var mycket fokus på vad allting får för konsekvenser för mig.
Jag går i tankarna om att kräva att vi tillsammans ringer någon professionell inom yrket eller att jag iaf får sitta bredvid och lyssna på samtalet, så att han inte har möjlighet att vara oärlig mot personen. Jag är samtidigt rädd för resultatet och svaren som vi eventuellt kommer att få.
Många frågar vad problemet egentligen är, jag har svårt att svara på detta mer än att det skapar en otrygg känsla för mig och en oro för framtiden. Han blir inte aggressiv eller elak när han dricker, tvärtom blir han ännu mer kärleksfull och gosig. Hade han blivit elak så vill jag gärna tänka att jag hade lämnat för länge sedan.
Att komma med krav att, för det första, han ska söka hjälp mot något som han inte ser som ett problem, och för det andra, kräva att få lyssna under samtalet kan du nog glömma.
Du är inte hans mamma vet du, och hans föräldrar ska du bara låta vara. Hade min sons nyinflyttade flamma börjat pipa hos mig om min son, ja då hade jag rått honom att skicka iväg dig.
Du bor i hans hem och tror att du ska styra hans liv.
Glöm det.
micc skrev 2024-09-26 21:06:39 följande:
För övrigt, vi har inga barn. Vi båda är bara runt 30 år.
Innan vi flyttade ihop var detta ingenting som jag märkte av mer än att han drack ett par öl när vi sågs över helgen, och att det verkade vara viktigt att det skulle finnas öl hemma liksom. Vi har bott i olika städer tidigare och har därför bara umgåtts ca en vardag i veckan, samt största delen av helgerna ihop.
Jag själv dricker i princip enbart alkohol i samband med fest och tillställningar, när man har middagar med vänner m.m
Mitt drickande hemma är i princip obefintligt. Det skulle aldrig falla mig in att dricka en större mängd själv i min ensamhet.
Kanske en dålig kombo bara.
En i pricip nykterist och en som gillar alkohol, det blir nog svårt.
Han kanske kontrar med att du ska dricka också, hur gör du då? Eller är ditt ord lag i hans hus?
Ni är en missmatch helt enkelt. För båda skull bör du flytta hem igen.