• Anonym (Rambino)

Hjälp! Jag får blackouts

Hej, 

jag har ett problem när jag dricker alkohol. Jag får typ alltid blackouts. 

Det började förra året när jag var iväg och säsongade på bar i Spanien - drack mycket och typ varje dag i tre månader. Att jag fick det där och då - förstår jag! 

Nu har det fortsatt även hemma, jag kan sluta dricka ibland och ibland inte. Har inga problem med att jag super för ofta, då det kan gå veckor & månader mellan. Men jag får typ alltid blackouts oavsett hur mycket jag dricker. Jag har tack o lov aldrig gjort nåt dumt, men det är alltid lika obehagligt att vakna och inte minnas nåt. 

Jag skulle så gärna vilja ha en hälsosam relation till alkohol igen, dricka mindre mängd när jag väl dricker och inte få blackouts hela tiden. Men om lösningen är att sluta, så får det vara så. 

Tror ni jag/man kan sluta få blackoutfyllor eller måste jag bara acceptera läget och lägga av helt? 

• Svar på tråden Hjälp! Jag får blackouts
  • Mandel

Vill du fortfarande dricka alkohol så får du väl börja testa dig fram vart gränsen går.
    Ta en öl en kväll och se vad som händer.
    Ta två några dagar senare osv.
    Testa om det även kan bero på olika sorter. Ex en del blir ju helt tossiga av sprit, men kan dricka öl utan att det slår slint.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Clara)

Om jag drack ett gift och fick blackouts skulle jag sluta direkt.

Missförstå mig rätt, jag älskar att dricka ett eller två glas vin till maten då och då. 
    Men din kropp verkar inte kunna hantera alkohol på grund av ett kraftigt överintag och då är man alkoholist och behöver avstå. 

Så skulle jag tänka om det var jag.

• Anonym (Granbarr)

Blackout är ju ett tydligt tecken på att du dricker alldeles för helvete mycket och din kropp som säger åt dig att du är beroende av alkohol.

Kan du inte dricka utan alltid få blackout ät det dags för självrannsakan.  

Dom flesta jag mött som drabbas av blackout påstår envist att dom dricker ju ingenting men grejen är att dom är i så dåligt skick att blackout kickar in efter två öl och sen dricker dom sig redlös i halvt medvetslöst tillstånd . Dom minns alltså bara sina två första två öl och sen  vaknar dom hemma i sängen dagen efter och mår för jävligt och fattar ingenting 

• ClumsySmurf
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-09-27 09:49:48 följande:

Blackout är ju ett tydligt tecken på att du dricker alldeles för helvete mycket och din kropp som säger åt dig att du är beroende av alkohol.

Kan du inte dricka utan alltid få blackout ät det dags för självrannsakan.  

Dom flesta jag mött som drabbas av blackout påstår envist att dom dricker ju ingenting men grejen är att dom är i så dåligt skick att blackout kickar in efter två öl och sen dricker dom sig redlös i halvt medvetslöst tillstånd . Dom minns alltså bara sina två första två öl och sen  vaknar dom hemma i sängen dagen efter och mår för jävligt och fattar ingenting 

när delar av i kortidsminnet inte lagras i långtidsminnet när man sover får man minnesluckor, saknas det större fragment upplevs det som en blackout.

man behöver inte vara apfull för att få blackout men det är oftast en bra ursäkt
    om man gjort något dumt, vaknar i fel säng med minnesluckor så måste man ha varit riktigt apfull, är man apfull vet man ju inte vad man gör.

hypotetiskt så handlar det kanske inte om den där 'sista' ölen TS tar, han kanske
    sveper 2 innan han somnar.

hur ska man kunna se på någon att en blackout kickat in efter två öl?
  • SmulanFnulan

Du är alkoholist och kommer således aldrig kunna ha en sund relation till alkhol. Avstå helt eller fortsätt dricka tills du spårar.

• Anonym (r)

För vissa beror det mycket på vad de dricker. Alltid samma? Men hade slutat helt i din sits, låter jobbigt

• Anonym (Rambino)

Ja, får väl bara avstå framöver. 

Har varit ute och snurrat ikväll, får se om jag minns nåt imorgon. Haha. 

Det värsta är ju att man inte känner när man går över gränsen eller om det är just ?sista ölen? som gör det. Oftast är jag helt normal och inte ? dräggig? alls. Vaknar bara utan minne, ibland hela kvällen borta men oftast bara sekvenser. Ibland minns jag hela kvällen oxå. 

Så olika och så svårt. Men får lyssna på er. Lite tråkigt, alkohol som kan va så kul. 

• Anonym (Jenny)

Du skriver att du alltid får blackouts oavsett hur mycket du dricker. Exakt hur mycket brukar du dricka då? Som mest? Som minst? 

• Anonym (forskning)
    Anonym (Rambino) skrev 2024-09-27 08:30:02 följande:
    Hjälp! Jag får blackouts

Hej, 

jag har ett problem när jag dricker alkohol. Jag får typ alltid blackouts. 

Det började förra året när jag var iväg och säsongade på bar i Spanien - drack mycket och typ varje dag i tre månader. Att jag fick det där och då - förstår jag! 

Nu har det fortsatt även hemma, jag kan sluta dricka ibland och ibland inte. Har inga problem med att jag super för ofta, då det kan gå veckor & månader mellan. Men jag får typ alltid blackouts oavsett hur mycket jag dricker. Jag har tack o lov aldrig gjort nåt dumt, men det är alltid lika obehagligt att vakna och inte minnas nåt. 

Jag skulle så gärna vilja ha en hälsosam relation till alkohol igen, dricka mindre mängd när jag väl dricker och inte få blackouts hela tiden. Men om lösningen är att sluta, så får det vara så. 

Tror ni jag/man kan sluta få blackoutfyllor eller måste jag bara acceptera läget och lägga av helt? 

Alkoholberoende är inte bara att dricka varje dag eller ofta. Ett annat tecken på alkoholberoende kan vara att man dricker sällan men då konsumerar väldigt mycket (och får blackouts). Det finns det alkoholforskning som stödjer.

Se över din konsumtion, du reagerar ju! Du har insikt. Bra!
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Rambino) skrev 2024-09-29 02:39:14 följande:

Det värsta är ju att man inte känner när man går över gränsen eller om det är just ?sista ölen? som gör det. Oftast är jag helt normal och inte ? dräggig? alls. Vaknar bara utan minne, ibland hela kvällen borta men oftast bara sekvenser. Ibland minns jag hela kvällen oxå. 

Så olika och så svårt. Men får lyssna på er. Lite tråkigt, alkohol som kan va så kul. 

Hur kan du säga att du.är normal om du inte har koll på när du går över gränsen? 
    Trot du det bara eller vad säger dom du möter på krogen? 

Grejen är att även en halvt medvetslös och fullt redlös människa kan envist hävda att han är högst salongsberusad och städad fast han just åkt fast av väktare .. se valfritt avsnitt av Tunnelbanan liksom....
  • Fjäril kär
    Anonym (Rambino) skrev 2024-09-29 02:39:14 följande:

Jag tror inte att du ska lita på ditt omdöme här om att uppträda normalt etc när omdömet sviker så uppenbart och visar att du får blackout utan att ens veta om det. 

Det är lite klassiskt alkoholist-klyscha att häva ur sig att man är städad och bara dricker ett par öl för sanningen är väl att det är.oftast bara det man minns av kvällen. 
Svar på tråden Hjälp! Jag får blackouts