Kan man frysa kaffe (pulver)?
Jag har ett litet problem, mellan mig, min egna kaffekomksumption, mina föräldrar och allmänna förväntningar.
Jag dricker inte kaffe. Har aldrig gjort, kommer förmodligen aldrig göra. Men jag använder kaffe då och då i bakningen.
Mina föräldrar dricker kaffe. Likaså andra släktingar, och en del vänner.
Alla förväntar sig att det finns kaffe hemma hos mig. Vänner tar det så klart mest lättsamt om jag säger att det inte finns något kaffe om de frågar, men föräldrar och andra släktingar deras ålder och uppåt blir märkbart besvikna och ibland ifrågasätter de mitt icke-kaffedrickande.
Som sagt så använder jag kaffe ibland, men då jag inte dricker kaffe själv använder jag kaffe så lite att jag drar mig från att köpa. Oftast köper jag en liten påse snabbkaffe, som ändå aldrig går åt innan det börjar lukta skumt, och släktingarna vänder allid upp näsan om jag säger att det finns snabbkaffe, och vill inte ha. Mina föräldrar har till och med uttryckt att jag, eftersom jag inte lägger så mycket på det, borde kunna bjuda dem och deras föräldrar på riktigt fint kaffe för "då har du ju råd att slå på stort när det väl händer".
Så nu undrar jag: Går det att frysa kaffe? Alltså själva pulvret? Så det håller längre? Och vad är fint kaffe? För det är verkligen inte så att jag inte skulle unna päronen lite fint kaffe, men jag vet ju absolut ingenting om kaffe, förutom att det är gott i en chokladkaka.