• Anonym (icke kaffedrickare)

Kan man frysa kaffe (pulver)?

Jag har ett litet problem, mellan mig, min egna kaffekomksumption, mina föräldrar och allmänna förväntningar.

Jag dricker inte kaffe. Har aldrig gjort, kommer förmodligen aldrig göra. Men jag använder kaffe då och då i bakningen. 

Mina föräldrar dricker kaffe. Likaså andra släktingar, och en del vänner. 

Alla förväntar sig att det finns kaffe hemma hos mig. Vänner tar det så klart mest lättsamt om jag säger att det inte finns något kaffe om de frågar, men föräldrar och andra släktingar deras ålder och uppåt blir märkbart besvikna och ibland ifrågasätter de mitt icke-kaffedrickande.

Som sagt så använder jag kaffe ibland, men då jag inte dricker kaffe själv använder jag kaffe så lite att jag drar mig från att köpa. Oftast köper jag en liten påse snabbkaffe, som ändå aldrig går åt innan det börjar lukta skumt, och släktingarna vänder allid upp näsan om jag säger att det finns snabbkaffe, och vill inte ha. Mina föräldrar har till och med uttryckt att jag, eftersom jag inte lägger så mycket på det, borde kunna bjuda dem och deras föräldrar på riktigt fint kaffe för "då har du ju råd att slå på stort när det väl händer".

Så nu undrar jag: Går det att frysa kaffe? Alltså själva pulvret? Så det håller längre? Och vad är fint kaffe? För det är verkligen inte så att jag inte skulle unna päronen lite fint kaffe, men jag vet ju absolut ingenting om kaffe, förutom att det är gott i en chokladkaka.

• Svar på tråden Kan man frysa kaffe (pulver)?
  • Anonym (Japp)

Ja, kaffe behåller aromen bättre om man förvarar det i frysen.

• Anonym (Japp)

Och vilket kaffe som är bäst är en smaksak, så fråga dina föräldrar vad de gillar. 

Anonym (Japp) skrev 2024-09-28 17:24:20 följande:

Och vilket kaffe som är bäst är en smaksak, så fråga dina föräldrar vad de gillar. 

Förvara kaffe i frysen, ok. Tack.

Nej, de förväntar sig att jag ska bjuda på något fint. Jag har frågat någon gång vad fint kaffe kan tänkas vara men de svarade bara "ja, inte är det gevalia i alla fall", och sen förväntas jag liksomk bara veta själv.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (icke kaffedrickare) skrev 2024-09-28 17:38:43 följande:
    Förvara kaffe i frysen, ok. Tack.

Nej, de förväntar sig att jag ska bjuda på något fint. Jag har frågat någon gång vad fint kaffe kan tänkas vara men de svarade bara "ja, inte är det gevalia i alla fall", och sen förväntas jag liksomk bara veta själv.
    Gör de likadant när de beställer på restaurang också? "Jag vet inte vad jag vill ha men det måste vara gott". Då får de skylla sig själva om det inte blir bra.

Men vill du ändå köpa något fint så gå till en kaffebutik, som har bönor de maler på plats, och be att få köpa deras mest populära kaffesort. Då är chansen relativt stor att det blir något som de gillar.
  • BuoBä

Vilka jobbiga människor som inte säger vad de vill ha...

Om du inte har en kaffebryggare redan så är det enklaste, och mest platsbesparande, sättet att göra kaffe att skaffa en pressbryggare. Den minsta sorten brukar rymma 2-3 koppar. Bodum är ett känt märke, men IKEA har också. 

Om du går till en te- och kaffebutik så brukar minsta mängd man kan köpa vara 250g. Be om något som är "bättre än Gevalia" och passar pressbryggare. Stoppa påsen i en lufttät burk i frysen så håller kaffet länge. 

Annars kan du skaffa en liten kapselmaskin. Begagnatmarknaden svämmar över av dem. Kapslarna håller länge. Jag vet inte om det räknas som "bättre än Gevalia" i dina föräldrars värld, men duger det åt George Clooney så borde det duga åt dem. Skrattande

Anonym (Japp) skrev 2024-09-28 17:50:43 följande:
    Gör de likadant när de beställer på restaurang också? "Jag vet inte vad jag vill ha men det måste vara gott". Då får de skylla sig själva om det inte blir bra.

Men vill du ändå köpa något fint så gå till en kaffebutik, som har bönor de maler på plats, och be att få köpa deras mest populära kaffesort. Då är chansen relativt stor att det blir något som de gillar.
    Bra idé. Jag har aldrig i mitt liv sett en kaffebutik.
    Anonym (Japp) skrev 2024-09-28 17:50:43 följande:

Och, ja. De gör likadant på restaurang. Ber om rekommendationer och tar dem.
    BuoBä skrev 2024-09-28 17:55:26 följande:

Vilka jobbiga människor som inte säger vad de vill ha...

Om du inte har en kaffebryggare redan så är det enklaste, och mest platsbesparande, sättet att göra kaffe att skaffa en pressbryggare. Den minsta sorten brukar rymma 2-3 koppar. Bodum är ett känt märke, men IKEA har också. 

Om du går till en te- och kaffebutik så brukar minsta mängd man kan köpa vara 250g. Be om något som är "bättre än Gevalia" och passar pressbryggare. Stoppa påsen i en lufttät burk i frysen så håller kaffet länge. 

Annars kan du skaffa en liten kapselmaskin. Begagnatmarknaden svämmar över av dem. Kapslarna håller länge. Jag vet inte om det räknas som "bättre än Gevalia" i dina föräldrars värld, men duger det åt George Clooney så borde det duga åt dem. Skrattande

Jag har kaffebryggare. Det ingick i paketet med "flyttahemifrånprylar" som jag fick. Prylar som jag allmänt knappt använder, faktiskt, men det är standard här där jag bor. Alla mina vänner fick likadana paket.
  • Anonym (Lol)

Jag hade sagt, ajg dricker inte kaffe. Vill ni ha kaffe så får ni ta med er det själva. Jag kan stå för fika brödet om jag vet att ni kommer förbi.

Herregud, snacka om accepterad manipulerad beroende som nu uppenbarligen ska anses vara okej att det krävs av den man hälsar på ska stå för dessutom. Nej, löjligt. 

Hos mig är gästerna glada om det finns en tallrik glas och bestick till dom. Kaffe kan dom glömma. Det är inte jag som är beroende! 

• Anonym (E)

Hade inte köpt ännu en maskin för det om nu inte du vill byta ut din mot en mindre. Kaffe på lösvikt kan finnas på te/kaffe-affärer/saluhall typ. Vill någon ha kaffe här får de ta med sig eller dricka snabbkaffe. Kapselmaskin ryms inte.

• Hjelm

Vilken tråkig attityd från din omgivning. Men ja, det går utmärkt att frysa kaffe!

• Anonym (Hh)

Köp en press, du kan göra te i en sån med. Är själv ingen kaffedrickare till vardags men brukar sällskapsdricka. 
    Och en vanlig teshop/kaffebutik eller tom ett café kan sälja på lösvikt. Min loka godisaffär har också.
    Och så köper du en liten påse och förvarar frysen. Men jag håller med om att dina föräldrar har ett tråkigt beteende om de inte accepterar att du inte har kaffe hemma när de kommer på besök.

• Anonym (Lol)

Ts borde inte köpa någonting alls! Har hans besökande ett beroende så får dom se till att lösa det själva! 

• Anonym (Japp)
    Anonym (icke kaffedrickare) skrev 2024-09-28 18:03:43 följande:
    Bra idé. Jag har aldrig i mitt liv sett en kaffebutik.
    De brukar vara rätt små och lätta att missa om man inte själv är intresserad av dem. Men bor du i en mellanstor eller större stad så finns det nog en någonstans. 
Svar på tråden Kan man frysa kaffe (pulver)?