• Anonym (Hon)

Får inte p-piller

Är desperat, behöver verkligen bli av med mensen och förhoppningsvis den fruktansvära pmsen, men jag får inte på grund av "migrän med aura", vilket jag inte ens vet om jag har. Händer kanske nån gång per år att jag får blixtrar framför ögonen etc, men oftast inte i kombination med värk.

Hur vet man?

• Svar på tråden Får inte p-piller
  • Anonym (Sanna)

Jag utgår ifrån att du testat de andra varianterna då? Som p-stav, minipiller eller hormonspiral exempelvis? Många blir ju helt av med PMS då när ägglossningen hämmas, vilken den gör för många på dessa medel.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-09-29 10:26:28 följande:

Jag utgår ifrån att du testat de andra varianterna då? Som p-stav, minipiller eller hormonspiral exempelvis? Många blir ju helt av med PMS då när ägglossningen hämmas, vilken den gör för många på dessa medel.

Minipiller har jag provat, blödde konstant. Vill inte ha något fysiskt i kroppen. Vill egentligen inte ha piller heller, men är som sagt desperat.

Men det hör inte hit... jag undrar hur vet man om det verkligen är migränrelaterat? Går det att kolla upp på nåt sätt?
  • mammatill6

Migrändiagnos sätts just efter symptom. Misstänker man något annat allvarligt undersöks det för att utesluta men det du beskriver är just klassiska symtom på migrän. Man behöver inte ha huvudvärk och man behöver inte ha synstörningar.  Man kan ha den ena eller båda och fler symtom. Men om du inte har andra symtom som gör att man misstänker allvarligare saker så är det ju migrän.

• Anonym (Hon)
    mammatill6 skrev 2024-09-29 11:28:53 följande:

Migrändiagnos sätts just efter symptom. Misstänker man något annat allvarligt undersöks det för att utesluta men det du beskriver är just klassiska symtom på migrän. Man behöver inte ha huvudvärk och man behöver inte ha synstörningar.  Man kan ha den ena eller båda och fler symtom. Men om du inte har andra symtom som gör att man misstänker allvarligare saker så är det ju migrän.

Det är just auragrejen hon sa gör att jag inte får "vanliga", men jag vet ju inte ens om det är det. Har problem med ögonen, så kan ju lika väl ha med det att göra. Jag är inte utredd sen högstadiet, är över trettio. Syngrejen har varit kanske en handfull gånger sen de dök upp för flera år sen.
  • Anonym (Bs)

Du får väl gå till en läkare och få en diagnos. Om man har migrän med aura, ögonmigrän eller aura utan migrän så får man inte använda kombinerad metod pga ökad risk för stroke. Det spelar inte heller någon roll om man har det ofta, sällan eller för länge sedan.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Bs) skrev 2024-09-29 13:32:25 följande:

Du får väl gå till en läkare och få en diagnos. Om man har migrän med aura, ögonmigrän eller aura utan migrän så får man inte använda kombinerad metod pga ökad risk för stroke. Det spelar inte heller någon roll om man har det ofta, sällan eller för länge sedan.

Grejen är ju att jag inte ens vet om det är "aura" eller inte... kan ju ha varit något annat. Och det är risken för blodproppar hon pratade om.
  • Anonym (Bs)

Ett typiskt tecken är blixtrar framför ögonen men man kan även ha prickar, synbortfall, att det blir svart i synfältet mm. Den du träffade kan ju inte heller veta och tar väl det säkra före det osäkra.

Svar på tråden Får inte p-piller