• Svarta katten

Teutonia Team alu S4

Hallå!
    Är sugen på denna syskonvagn men har inte sett den i verkligheten. Affären som jag har varit i påstår att den är så himla mycket större och klumpigare än andra syskonvagnar och de säger också att det inte brukar få sålt den så de vill knappt ta hem den. Är det nån som har upplevt detta? Den ser ju inte klumpigare ut än Emmaljungas tvillingvagn åtminstonde inte på bild. Jag vågar ju i alla fall inte köpa den utan att känna på den. Jag tycker den ser ombonad ut och smidig att köra med de svängbara hjulen.

Nån som vet om emmaljungas mjuklift passar i den vagnen???

Hoppas på svar snabbt

• Svar på tråden Teutonia Team alu S4
  • Ninette

hej, jag har provkört den i affären och tyckte helt klart att emmaljungan (twin cerox iaf) var mycket tyngre att köra. Mått eller nåt sånt har jag inte en aningom för de slutande med att vi struntade i köpa syskonvagn och klarar oss bra utan.

Har för mig att teutonian har större sittyta än EL så då borde ju en EL mjuklift få plats. Men som sagt vet egentligen inte mer än om köregenskaperna från provturer i affären

• PandaMamma

Hej hej, Vi har en Team Alu, den med fyra små hjul framtill. Vi har vår "vanliga" mjuklift från vår Teutonia Y2K i den till minstingen så jag antar att även en Emmaljungas lift borde passa.

Jag vet inte om jag skulle vilja säga att den är tung och klumpig, kanske om man jämför med Urban Jungle men den kändes av flera anledningar inte som ett alternativ för oss. Om en affär har den inställningen till en vagn så kanske det inte är så konstigt att den inte säljs Vi köpte vår från www.mypram.com och priset hade hög prioritet för oss....vi planerar att sälja vår förmodligen efter sommaren när minstingen fyllt ett och stora killen tre.

• PandaMamma

jo, Team Alu är stor innuti, tror faktiskt inte att de i butiken där vi var och tittade hade någon annan med den stora sittytan, vi upplever att det finns gott om plats för båda barnen och de sover ofta i den.

Men....jag har aldrig åkt buss med den eller varit iväg särskilt mycket. Det går bra att handla i de flesta butiker (senast den här veckan har jag testat Systembolaget, ICA Maxi, H&M, Gina Tricot, MQ och Vila, men det är nya och rymliga butiker med stora ingångar).

• Svarta katten

Det låter ju inte som att den skulle vara så himla klumpig.

Nä de i affären bara skakade på huvudet när jag nämnde den vagnen och undrade om de hade den så att man kunde jämföra.

"Den är så himla klumpig", sa de. Och jag undrade då om den var klumpigare än Emmaljungans tvin cerox, för den hade de hemma. "Ja oh ja"! sa de då.

Jag vet inte om de menade när man ev. ska lyfta den in i en bil eller så.

Ni som har team alu, lyckas ni lyfta in den i bilen själva?

• PandaMamma

Vad konstigt att de sa så, så sa de inte alls i vår butik...

jodå, jag lyfter in den i bilen själv och kan väl inte påstå att det är världens enklaste sak men jag har inte testat att lyfta in Emmaljunga å andra sidan Jag tycker nog mest att det handlar om att vagnen är stor vilket gör den otymplig och då spelar det ju ingen roll vilken syskonvagn man har....de är ju alla stora, oftast bara ett par cm som skiljer.

Jag hade gärna haft de "nya" hjulen där det är två svängbara där fram istället för fyra små men de fanns inte när vi skulle köpa.

Konstig butik....konstig säljare....besök en annan butik vettja och provkör båda två, det gjorde vi och eftersom Team Alu hade svängbara och låsbara hjul och kunde vända på en femkrona så blev det den (samt att vi kunde köpa den billigt från Tyskland, tror vi betalade 5.200kr inkl frakt och extra vindskydd).

• Svarta katten

Ja de verkar vara lite konstiga i butiken. Tyvärr finns det bara den där jag bor så det finns ingen konkurrens. Jag har själv funderat på att skicka efter vagnen från Tyskland men törs inte utan att ha sett den live.

Efter att jag var i butiken igår så verkar det som att de i alla fall skulle ta hem en vagn så att man kan titta . Men som sagt jag har inte tänkt köpa den där i alla fall.

De var jätteallvarliga och när de sa hur klumpig den var. Vad jag har förstått så är det samma bredd som Emmaljunga bara att sittdelen utnyttjar volymen över hjulen också så att det är därför den blir bredare. Så den borde ju inte vara klumpigare så....

• Svarta katten

Nån som vet om Emmaljungas mjuklift passar i Team alun? Jag tänkter mest på om det går att spänna fast den och så, för storleksmässigt borde den ju som sagt passa....Vi har redan en mjuklift och hoppades kunna använda den....

• Norahs mamma

Hur kan man säga att teutonian är värre än EL?
    Kanske jobbigare att lyfta i och ur bilen för den är tung, men körmässigt så går det inte att jämföra med tanke på de svängbara framhjulen!

Ja, visst är den stor, men det är alla breda syskonvagnar!

Vet inte hur det är med liften, sorry

• Svarta katten

Ja jag tror att de menade att kunna hantera den typ in och ut i bilen eller så. Men jag fick inte riktigt klart för mig på vilket sätt de tyckte den var klumpig. Kändes mest som att de gjorde allt för att jag inte skulle vilja ha den i alla fall.

Men visst, de påstod att de hade haft en 05:a hemma i över ett år innan de fick den såld för att ingen ville ha den för att den var så klumpig. Så de menade att de hade haft den hemma tidigare...

Ja man vill ju se och kolla på den själv i alla fall.

Sen är man ju alltid sugen på att "spara" pengar så det drar ju lite att köpa en Babyproffsens egna. Det blir ju inte alls lika dyrt. Men den känns ju inte så ombonad. Och så ligger de ju nästan ner när ryggstödet är i högsta läget. Min son sitter gärna rakt upp så han får ju inget ryggstöd då. Sen när den lilla vill sitta upp så blir det ju framåtvänt väldigt tidigt som gäller...Ja guuuu vad svårt det är att välja

Fler som har åsikter???

• PandaMamma

Jag ska se om jag inte kan testa Emmaljungas mjuklift i vår vagn imorgon, jag har en väninna med Emmaljunga vagn och tror nog att jag kommer att träffa henne, annars blir det nog av inom några dagar eftersom vi ses titt som tätt. Jag hör av mig när jag testat.

Svar på tråden Teutonia Team alu S4