• Anonym (Jobba!)

Bidrag

Många som lever på bidrag från soc  gnäller om att de t.e.x  inte har råd att åka på semester,  köpa nya kläder,  m.m 
    Men sök jobb då!
    Nu är det säkert ngn som skriver "de är kanske sjuka".
    De som är sjuka har jag förståelse för men nu menar jag de som är arbetsskygga.

• Svar på tråden Bidrag
  • Anonym (Lina)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 18:08:30 följande:
    Tror jag ej på. Tror snarare du blev lurad av din kamrat.

Jag har gått på soc när jag precis flyttade hemifrån. Utsläng. Hade depression, ångestproblematik, autism. Jag fick inte ens pengar till grundläggande saker man behöver när man flyttat hemifrån som tex bestick eller en huvudkudde. Sov utan kudde och åt med händerna. Fick inte internet heller då det på den tiden (ca 2018) inte ingick i normen för vad man har rätt till. De sa att jag skulle gå till biblioteket och söka jobb. 
    För att du var ung och ensamstående, förmodligen. Barnfamiljer brukar de vara betydligt mer generösa mot just för att det gäller barn. 
    Att bidrag och samhällets stödinsatser slår ut så olika är ju just det som är så upprörande.
  • Anonym (?)

Jag håller med dig. Jag tycker synd om de som faller mellan stolarna mellan sjukförsäkring och a-kassa m fl. Men visst finns det lata och arbetsskygga människor också! Samt beklagar sig över att kronofogden kommer och tar deras pengar. De vet inte vad eget ansvar betyder.

• Anonym (Hur gammal?)

Du kan inte vara gammal tänker jag haha
    Du verkar ha väldigt dålig koll på Sveriges utveckling just nu 

Vi har aldrig haft så hög arbetslöshet som vi har nu, sedan 10 år tillbaka. På toppen av det har du massa varsel som följer. Senast är väl Northvolt, även om det inte var någon större överraskning. Det går nog I konkurs inom en snar framtid. 

Vi har dessutom en regering som aktivt gjort det svårare för människor som redan har det svårt ställt och kämpar dagligen. Pengar som hade behövts bättre till saker som infrastruktur. Bättre järnvägar. Bättre avlopp och rörsystem som är kraftigt eftersatta. Till en bättre vård och skola.

Eftersom du verkar allmänt upphetsad av att trycka ned människor som redan har det svårt. För nej, alla är faktiskt inte sådana människor så som du beskriver det. Så kan jag meddela att Sverige sticketrut i hela Europa. Vad gäller att klyftorna ökat och att rika blir rikare, fattiga fattigare. Det gäller även folk som arbetar. Man behöver alltså inte leva på bidrag. Det börjar bli svårt för allt fler.
    Om du nu inte är höginkomsttagare och tjänar rejält bra.

Du kanske ska fundera på om du själv är en av dom som får det sämre? Så kanske du börjar inse ironin i det du säger lol

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 18:08:30 följande:
    Tror jag ej på. Tror snarare du blev lurad av din kamrat.

Jag har gått på soc när jag precis flyttade hemifrån. Utsläng. Hade depression, ångestproblematik, autism. Jag fick inte ens pengar till grundläggande saker man behöver när man flyttat hemifrån som tex bestick eller en huvudkudde. Sov utan kudde och åt med händerna. Fick inte internet heller då det på den tiden (ca 2018) inte ingick i normen för vad man har rätt till. De sa att jag skulle gå till biblioteket och söka jobb. 
    Fast så lågt ligger inte normen. Du kanske inte får pengar till nya husgeråd men bestick kostar ju typ en krona styck på loppis?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 18:02:00 följande:

Ja, man kan ibland undra vad folk tycker är nån sorts basalbehov. Hade en klasskamrat på högstadiet vars familj levde på soc och som fick två veckors resa till Thailand betald av soc. Mina föräldrar, bägge heltidsarbetande med fasta jobb, hade då aldrig råd med såna resor...

Vilket BS. Det har absolut inte hänt! Tror du det är du extremt naiv och lättlurad.

I försörjningsstöd ingår inte ens sånt som är det mest basala för människor idag. Bredband och mobil fakturor till exempel. Sånt som de flesta verkligen behöver. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-30 18:46:38 följande:
    I försörjningsstöd ingår inte ens sånt som är det mest basala för människor idag. Bredband och mobil fakturor till exempel. Sånt som de flesta verkligen behöver. 
    Här ingår bredband. Inte mobilfakturor men ett billigt kontantkort är inte dyrt
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 18:30:40 följande:
    Fast så lågt ligger inte normen. Du kanske inte får pengar till nya husgeråd men bestick kostar ju typ en krona styck på loppis?
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
  • Anonym (Ghia)
    Anonym (Jobba!) skrev 2024-09-30 17:26:46 följande:
    Bidrag

Många som lever på bidrag från soc  gnäller om att de t.e.x  inte har råd att åka på semester,  köpa nya kläder,  m.m 
    Men sök jobb då!
    Nu är det säkert ngn som skriver "de är kanske sjuka".
    De som är sjuka har jag förståelse för men nu menar jag de som är arbetsskygga.

Många? Hur vet du det? Hänger du med folk som går på soc? 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-30 18:46:38 följande:
    Vilket BS. Det har absolut inte hänt! Tror du det är du extremt naiv och lättlurad.

Nja, det senare stämmer inte. kostnad för telefoni ingår i riksnormen och bredband beviljas utöver normen, så jo båda får man för.
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:09:30 följande:
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
    Jobbig situation men kan du inte göra normala ärenden så kanske du behöver boendestöd till det. Det är normalt att handla begagnat när man inte har något jobb.
Svar på tråden Bidrag