Anonym (Idiot) skrev 2024-10-03 07:47:22 följande:
Hemlig relation - hur går man vidare?
Jag började dejta två killar samtidigt som jag tyckte mycket om, och det var svårt att "välja". Jag började umgås mer med en av dem och blev helt nerkärad i honom, men jag vågade inte göra slut med den andra. Varför jag inte vågade? Jag intalade mig att det var elakt precis innan hans födelsedag osv osv men egentligen var jag nog mest rädd att göra en väldigt fin kille ledsen.
Hur som helst, medan den andra fick träffa vänner och familj så fortsatte jag träffa den andra i smyg. Härom dagen fick jag nog och träffade honom och "gjorde slut".
Jag förstår att jag har gjort fel och det finns inga ursäkter. Har riktigt gjort bort mig. Som jag bör har jag extremt dåligt samvete, främst mot den jag nu fortsätter träffa och vill bygga ett liv med. INGEN vet om detta, inte ens mina bästa vänner, och det äter upp mig. Hur går jag vidare från detta och förlåter mig själv?
Inte helt optimalt beteende, men jag tänker att det ingen vet mår den heller inte dåligt av, och du har ju gjort slut med den andre nu. Sen vad gäller den moraliska aspekten och ditt dåliga samvete tycker jag att det gör all skillnad i världen att anledningen till att det blev som det blev var att du inte ville göra någon illa. Du kommer antagligen få en massa svar där folk totalt gör ned dig och/eller inte tror på att anledningen faktiskt bara var snällhet fr din sida, men låt dig inte slås ned av det. Det blev tokigt, men grunden var god. Gör i stället detta till en lärdom, så att du inte låter din rädsla för att trampa någon på tårna ställa till det i framtiden. Summan av kardemumman är alltså att jag inte tycker att du ska ha mer dåligt samvete! Du har straffat dig själv tillräckligt nu, och i slutänden gjorde du det rätta.
Lycka till med ditt nya förhållande!