Samhällets förakt mot lågutbildade
Jag skulle vilja säga, att jag mer ser det som att samhället har förändrats stort på väldigt kort tid. Eller dom senaste 5 åren. Tyvärr inte till det bättre. Saker har blivit betydligt svårare att komma åt.
Enkla jobb har till och med blivit kvalificerade. Jag har en vän vars yngre syster, brukade arbeta som vårdbiträde. Det var superlätt och hon fick hur mycket jobb som helst. Nu har hon svårt att hitta samma tillgång. Numera står det ofta i annonserna att du ska vara utbildad undersköterska eller ha läst vårdprogramet och poängen du behöver ha läst. Även körkort har blivit mer ett krav på tjänster som förut inte krävde det. Jag förstår att det första beror på brist. Och att man vill ha mer utbildat folk. Men samtidigt tycker jag då att vården inte ska klaga på att dom inte hittar personal. Med tanke på vad som betalar och hur lite man oftas är värd som personal där.
Hon slutade på ett jobb, för att dom aldrig ville höja hennes lön. Då hade hon varit där x antal år.
Tyvärr är det så att det är som allra svagaste och fattigaste som drabbas av detta. Folk som inte har ekonomi eller förutsättningar att ta körkort. Folk med diagnoser etc. Det är dom som kommer i kläm.
Vårat samhälle har gjorts oåtkomligt på många plan för dessa. Och I vissa yrken som kräver körkort, så är det ju så. Det kan man ju inte säga något om. Men när okvalificerad jobb har blivit mer kvalificerade då är det nästan löjligt. Samtidigt klagar näringslivet att dom inte hittar kompetens. Utbildningar i all ära. Men det vore inte fel om fler också lärde upp inom vissa jobb. Hur ska annars en del människor "få in" foten på arbetsmarknaden. Tyvärr är samhället så stressigt idag, att vi bara ska producera. Det finns inte mycket tid till annat. Vad det på sikt kommer leda till. Kan vem som helst förstå.
Jag upplever snarare att dom som har det gott ställt, är högutbildade snarare har svårt att förstå eller ta in. Att det finns fattiga människor i Sverige. Att det existerar människor som inte har råd med körkort. Som inte har råd att köpa bil, eller spara för att köpa bostadsrätt etc.
Och nej, alla är inte invandrare även om en stor del är det. Jag talar om ursprungs svenskar. Jag tror att detta mycket beror på att Sverige alltid ansetts vara ett bra, rättvist, solidariskt land. Där det inte funnits så mycket orättvisor. Vi har haft bra välfärd och annat. Men det är nästan raderat. Även våran syn på varandra har förändrats mycket. Man ser ner på arbetslösa, sjuka etc.
Solidaritet och omtanke för samhället som stort, existerar inte. Sverige är långt ifrån det landet det varit.
Så jag tror mycket beror på att man krampaktig vill hålla kvar vid bilden av Sverige som fantastiskt. Då "sopar" man gärna undan människor som dessa. Det man inte ser eller inte vet om. Existerar inte. Lite det tänket.
Dessutom har mycket stöd som fanns förut, försvunnit för människor som är i behov av det.