• Anonym (d)

Min sambo vill umgås hela tiden

Anonym (GirlyGirl) skrev 2024-10-05 03:23:16 följande:

Att bo tillsammans är ju att samsas om hemmet. Du kan inte köra ut honom från hans egna hem för att du vill vara själv. Däremot är det ok att pyssla med sitt i ett annat rum. 
    Jag har exempel badrummet som min plats. Kan ha en spa kväll för mig själv, eller ligga i sovrummet och läsa en bok. Min sambo går in i garaget och är där i timmar. 
    Man kan leva ihop men inte på varandra. 

Om det inte funkar för dig så kanske inte just sambo funkar för dig? Det gör det inte för alla. Helt ok det med! Man ska leva efter sina egna regler. 

Håller helt med.

Jag och min partner är särbos som vi aktivt valt. Kanske inte pga behov av ensamtid utan mer på våra boendesituation.
    Dock lever vi ihop ungefär 50% av tiden, antingen i mitt hem eller i hans. Hos mig om det är vardag, pga avstånd till mitt arbete (han kan jobba hemma) eller hon honom om det är helg.

Är inte typen av människa som behöver ensamtid oavsett men nu "får" man det oavsett om man vill eller inte.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 09:20:55 följande:
    Jag vet faktiskt inte. De flesta behöver kanske lite av båda. Just mitt behov av egentid är nog utöver det vanliga, tror jag. Det räcker liksom inte med nån timme ensam.
    Hur mycket tid handlar det om då?
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 09:51:18 följande:
    Nej, skulle inte tvinga ut honom om han inte har något att sysselsätta sig med såklart. Men uppskattar om han kan läsa av mig och välja kontoret framför hemarbete om jag är hemma ledig t ex. Eller kontakta en kompis om han är jättesocial när jag inte är det.
    Är det en dag då han jobbar och du är ledig så köper jag att han skulle kunna åka till sin arbetsplats om han ändå ska jobba.

Däremot är det inte ok att kräva att han ska umgås med någon en hel dag för att du vill vara ensam.
    Då är det faktiskt mer realistiskt att du själv tar dig någon annanstans. Boka ett hotellrum en natt t ex.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 10:04:50 följande:
    Ja, det är ju en skillnad där såklart. 

Faktiskt drömt om hotell eller liknande ibland. Eller en stuga i skogen. Bara vara ensam tills jag liksom är nollad på egentidsbehov. Det var längesen.
    Men gör det väl!
    Unna dig det om det skulle få dig att må bra. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-05 11:56:00 följande:
    Undrar varför vi är på detta sätt? För jag känner precis samma. Jag tar gärna fredagen i anspråk till att varva ner på egen hand. Det är som att det bästa skulle vara att ha ett förhållande på halvtid. Typ.

Men det är väl inte så många som känner för. Dom flesta har ett större behov av tid, bekräftelse och sällskap än så om man är tillsammans.
    Då förstår jag faktiskt inte varför man flyttar ihop.
  • Anonym (d)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-05 12:06:06 följande:
    Alla är man väl olika, själv är jag särbo.
    Det är jag också. Men inte för att jag behöver någon ensamtid.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-10 11:01:06 följande:

Det går åt fel håll här. Nu har vi umgåtts mycket och är hemma båda två. Jag vill verkligen, verkligen vara ifred. Verkar inte nå fram utan att han blir stött eller ledsen. 

Då får du väl flytta.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-10 11:34:36 följande:
    Hoppas att det inte behöver gå så långt.
    Dags att boka den där hotellhelgen för dig själv kanske?
    För du kan inte kräva att han lämnar hemmet för att du vill vara ensam.
Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden