Inlägg från: Anonym (Kina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kina)

Vad tänker ni på när ni hör ordet Skog?

Jag tänker på att det är mysigt och luktar gott, särskilt barrskog när det är varmt och soligt. Jag trivs bättre i skogen än på öppna slätter. 

Jag gillar naturskog bäst. Den har fler arter och är så mycket finare och roligare än skogsodlingar. Men de är helt ok i brist på annat. 

Jag tänker på att skog är ekonomiskt viktigt och att skosbruk tyvärr ofta bedrivs så att det förstör och förfular. 

Jag tänker att skogen är ett kul ställe att leka när man är barn. Och så tänker jag på orientering. :) 

• Anonym (Kina)
    Anonym (Skogen) skrev 2024-10-05 18:55:34 följande:

Som gammal orienterare har jag upplevt det fantastiska att springa i en gallrad tallskog men också blivit frustrerad över att plötsligt befinna mig i ogenomtränglig urskog.

Hur befinner man sig plötsligt i urskog? Den är ju extremt sällsynt.
    Sen hade du nog otur också med urskogen du hamnade i. Jag har varit en hel del i naturskog och någon gång i urskog men den har aldrig varit ogenomtränglig. 
  • Anonym (Kina)
    Anonym (Skogen) skrev 2024-10-05 23:03:17 följande:
    Många gånger när jag hör personer tala om hur underbar skogen är funderar jag över vilken skog de talar om.  Söker man rekreation är det inte i urskogen, tror jag

Det är nog individuellt. Jag trivs som sagt mycket bättre i naturskog/urskog eftersom den är så mycket vackrare. Men tyvärr sällsynt.

Jag håller med om att många inte syftar på naturskog/urskog när de pratar om skog. Jag skulle tro att väldigt många aldrig har sett hur skog som får växa fritt ser ut utan de tror att planterad skog är naturlig. Artkunnigheten är också så låg att de flesta inte ser hur utarmad en skogsplantering kan vara. Är man van vid det tror man att det är normalt och bra. 

Jag har som sagt varit rätt mycket i naturskog och inte upplevt det som svårt att gå i. I de flesta naturskyddområden finns dessutom stigar. 

• Anonym (Kina)

Och det är lite konstigt att du plötsligt hamnar i urskog när du orienterar eftersom såna områden ofta har regler som förbjuder orientering. 

• Anonym (Kina)
    Tecum skrev 2024-10-06 17:15:56 följande:
    Urskog är inte vanliga i Södra Sverige, däremot finns många skogar som inte är brukade av någon anledning och de är inte lätta att ta sig igenom.

Den genomsnittlige skogsströvaren vill ha pelarsalar som är lätta att gå i och där man har sikt. Om de är "naturliga" eller planterade från början spelar ingen roll.

För mig är all skog naturskog eftersom den växer i naturen. Varför särskiljer vissa planterad skog från självföryngrad? Tycker de också att adopterade barn är mindre värda än biologiska?

Ja, det är ju som ni säger skillnad på södra och norra Sverige.

Naturskog innebär att skogen har varit orörd av människor så länge att den är urskogslik, men den uppfyller inte kriterierna för urskog. Det som skiljer den från en skog i skogsbruk är tex att döda träd är kvar och att träden har blandad ålder. Det gör att fler arter trivs där, i synnerhet finns de arter som lever i död ved som nästan helt saknas i skogsbrukets skogar - om skogen inte är brukad med stor medvetenhet om biologisk mångfald. 

Alltså kan en planterad skog bli en naturskog om man låter den stå orörd i, säg, 150 år. Om träden står i raka rader eller huller om buller bryr sig inte lavar eller skalbaggar om. :) 

Man kan likna en skogsplantering vid en åker och naturskogen vid en hed, så är det kanske lättare att förstå skillnaden. 

Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör ordet Skog?