Inlägg från: Anonym (Lam2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lam2)

När är man enormt förmögen?

Fjäril kär skrev 2024-10-06 15:18:21 följande:

En förmögenhet för mig är Cash. 

När man kan hala fram några mille från bankboken utan att sälja/låna/panta ägodelar/fastigheter/värdepapper .

En deltagare i nån säsong i Bonde söker fru uttryckte sig bra kring diskussionen huruvida han var rik eller inte med att säga att på pappret är han mångmiljonär men bankkontot tillåter honom inte ens att åka och fylla på kylskåpet vid löning. 

Ingen normalt vettig människa har så mkt i cash på banken. 

Värdepapper är som cash. 

Ang din sista mening låter det som att han felprioriterat. Men alla är ju inte bra på ekonomi. 

• Anonym (Lam2)
    Tom Araya skrev 2024-10-06 18:50:13 följande:
    Jodå. Det finns de som har tiotusentals, hundratusentals eller t.o.m. miljontals kronor snabbtillgängliga som mer eller mindre fickpengar och kan få fram betydligt större summor om det får någon dag eller en vecka på sig.

En kompis jobbar åt en mångmiljardär (i fastigheter) och arbetsgivaren ser till att han alltid har 15 000 i kontanter och en miljon på betalkort för sitt arbete och då handlar arbetet ändå bara om en hobby för arbetsgivaren.
    Klart det finns. Men jag skrev att de inte är normalfuntade då. Deras pengar tappar i köpkraft om de bara står på en vanligt bankkonto. De är inte speciellt ekonomiska eller förstår hur ränta/avkastning fungerar. 

När du skriver att det kan ta upp till en vecka att få fram pengarna tyder det på att de är investerade. Då arbetar pengarna och ger avkastning. Alltså inte kontanter. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:04:50 följande:
    Jag har en hel del pengar på vanligt bankkonto trots att jag är intresserad av ekonomi och placeringar. Jag vill inte bli påverkad på kort sikt av hur börsen går och har därför alltid tillräckligt med pengar på bankkonto. 
    Frågan är hur mycket en hel del är.

I en annan tråd för länge sedan kom också ett sådant svar, som ditt. Personen i fråga hade några hundratusen i buffert utan ränta. Jag frågade vad som kan hända som gör att man måste ha så mkt pengar direkt samma dag. Fick naturligtvis inget svar. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:34:45 följande:
    Utan ränta har man ju inte några hundratusen,  men på ett sparkonto. Jag har fyra fria uttag om året och just nu 1,75% på det kontot.
    Jag vill inte behöva sälja aktier eller fonder för att köpa det jag behöver. 
    1,75%, då tappar pengarna i värde, inflationen brukar ligga på 2% i snitt om den inte är högre.
    Mer ekonomiskt att stoppa in en del av dina pengar i fonder och behöver du pengarna så säljer du. Då arbetar pengarna åt dig. Har du haft fonderna länge så har de inte gått ner, tvärtom. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 13:19:53 följande:
    Hur mycket har du och övriga i tråden på räntebärande bankkonto?
    Cirka 100 hundra tusen. Det används till semester och buffert. När jag plockat ut så fyller jag på med vanligt sparande, de månader jag inte fyller på går pengarna in på mina fonder. Jag har dessutom drygt 3% ränta samt fria uttag. 

• Anonym (Lam2)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-07 13:33:34 följande:
    Det finns fler miljardärer än du tror och många av dem och deras barn åker tunnelbana varje dag. Känner till ett par stycken och deras barn lever sitt liv precis som alla andra barn, förutom att de bor i ett finare och större hus, åker på mer fantastiska resor mm. De lever väldigt diskret. 

Att vara miljardär och skylta med det genom att åka limousin etc är att ta väldigt stora risker ifråga om kidnappning osv. 
    2021 fanns det cirka 550 miljardärer i Sverige.
  • Anonym (Lam2)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-07 13:55:14 följande:

För mig är man enormt förmögen först om man är miljardär. Sen kan man vara mer eller mindre förmögen, t ex så att man inte behöver jobba men ändå kan leva ett bekvämt liv. Men det är inte nödvändigtvis detsamma som att vara enormt förmögen.

Man pratar ju om rika och superrika. Rika har det gott ställt utan att behöva jobba hårt för det. Superrika är snäppet över det. De har det inte bara gott ställt, utan makt och inflytande. Tänk Donald Trump, Taylor Swift. Den nivån.

Jag tror tvärtom, att många är rika just för att de jobbat hårt för det. Utbildning, krävande arbeten, sparat och investerat istället för att spendera. Sedan finns det naturligtvis dom som inte behövt det utan glidit som en räkmacka. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 14:10:07 följande:

De bor kanske, många av dem,  på ungefär samma plats , så man kan kanske uppleva om man bor där, att det kryllar av miljardärer. Men 550 är ju inte många. 
    I mitt bostadskvarter bor en familj som enligt vad jag läst i Affärsvärlden är miljardärer. De försöker hålla en väldigt låg profil,kanske pga rån och kidnappningsrisker. Deras hus är tex områdets absolut fulaste, exteriört. Invändigt har de säkert fint. 
    Man blir nog inte lyckligare av att vara miljardär. 

Nej, det är inte många. Fast den jag svarade tycker att det finns många, fler än man tror. 

• Anonym (Lam2)
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-07 21:15:38 följande:

Känns ju i alla fall som de flesta håller med om att 3Mkr inte är en enorm förmögenhet, men så klart många kanske ser det som en orealistisk mängd pengar att spara ihop?

Håller med, idag räcker det inte till mycket. Men om man har en bra balanserad ekonomi, med t ex ett par hundratusen i buffert och sparande, så skulle nog många känna sig rika om det trillar in tre miljoner på kontot. 

Det är inte orealistiskt, men de flesta förstår inte att ränta på ränta tillsammans med tid kan skapa ganska stora belopp. Då behöver man inte spara stora summor. 

• Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-08 08:19:35 följande:

Om jag tvingas sälja en aktie vid fel tidpunkt kan det ju lätt kosta mig 20000 eller mer. Värt då att förlora några tusen om året för att alltid ha pengar tillgängliga. 

Räkna på alternativkostnaden, dvs vad det kostar dig att inte investera i t ex en indexfond. 

Vad är det som du behöver några hundratusen till, så du måste ha dom tillgängliga?

• Anonym (Lam2)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-08 09:44:36 följande:

Jag tycker 3 miljoner är en "vanlig" förmögenhet, skulle nog säga att 20+ miljoner är en "enorm" förmögenhet. 

Många har ju tre miljoner instoppat i sina hus. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-08 09:53:43 följande:
    Renovera något på huset, köpa en bil , även mindre utgifter som som nya vitvaror , nya glasögon etc. Köpa en resa. 
    Jag vill inte behöva sälja en aktie bara för att realisera pengar. 
    Indexfonder skulle kunna vara en variant. Men min grundläggande inställning är att pengar på börsen, inklusive indexfonder, där skall man bara ha pengar som man kan avvara i fem år. 
    Om börsen går ner 30-40 % och jag har bufferten i en indexfond, då är det svårt att sälja och köpa en bil? 

Gör du så, har du bufferten i en indexfond?
    Hur mycket - eller lite- har du på ett vanligt bankkonto?
    Har cirka 100 tkr på bankkonto, resten är investerat. 

Har man haft fonder i många år, så har man plus även om marknaden har gått ner nu. Då tycker jag inte att det är några problem att sälja av för att köpa t ex en semesterresa eller göra en större renovering. Jag har ju ändå mer pengar där än om jag sparat samma pengar på ett konto. 

Om man sparar 5 tkr i månaden i 10 år i en globalfond har man cirka 250 tkr mer än vad man satt in. Även om det skulle dippa året man vill plocka ut dom, så är det ju ändå vinstpengar man plockar ut. Och fortsätter man spara varje månad så kommer man kanske aldrig ner till de 600 tkr man satt in av egna pengar. Dvs man kan göra en massa saker för avkastningen men ändå har kvar grundkapitalet.
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 05:25:08 följande:
    Jag är trygghetsnarkoman och tycker det känns lite tryggare att ha mina pengar på storbanken. 
    Jag uppskattar också kontakten med min personliga bankman väldigt mycket. Vi träffas en gång per år och gör en total genomgång av mina placeringar. Utöver det kan jag kontakta honom löpande för diverse frågor och får snabba svar. 
    Förstår att banken gillar det. Då kan de ju sälja sina dyra produkter till dig. Du är en drömkund. 
  • Anonym (Lam2)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-09 08:11:54 följande:
    Good point, jag tänker nog utöver det. Likvida medel. Jag ligger en miljon plus på min lägenhet men det är inget jag ens tänker på. 
    Precis, när man ställer frågor om förmögenhet bör man specificera vad man avser. Folk tänker och räknar olika. 
Svar på tråden När är man enormt förmögen?