TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-08 09:53:43 följande:
Renovera något på huset, köpa en bil , även mindre utgifter som som nya vitvaror , nya glasögon etc. Köpa en resa.
Jag vill inte behöva sälja en aktie bara för att realisera pengar.
Indexfonder skulle kunna vara en variant. Men min grundläggande inställning är att pengar på börsen, inklusive indexfonder, där skall man bara ha pengar som man kan avvara i fem år.
Om börsen går ner 30-40 % och jag har bufferten i en indexfond, då är det svårt att sälja och köpa en bil?
Gör du så, har du bufferten i en indexfond?
Hur mycket - eller lite- har du på ett vanligt bankkonto?
Har cirka 100 tkr på bankkonto, resten är investerat.
Har man haft fonder i många år, så har man plus även om marknaden har gått ner nu. Då tycker jag inte att det är några problem att sälja av för att köpa t ex en semesterresa eller göra en större renovering. Jag har ju ändå mer pengar där än om jag sparat samma pengar på ett konto.
Om man sparar 5 tkr i månaden i 10 år i en globalfond har man cirka 250 tkr mer än vad man satt in. Även om det skulle dippa året man vill plocka ut dom, så är det ju ändå vinstpengar man plockar ut. Och fortsätter man spara varje månad så kommer man kanske aldrig ner till de 600 tkr man satt in av egna pengar. Dvs man kan göra en massa saker för avkastningen men ändå har kvar grundkapitalet.