Inlägg från: Anonym (Enormt förmögen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enormt förmögen?)

När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

• Svar på tråden När är man enormt förmögen?
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 16:37:30 följande:

Man är förmögen om man har 3 miljoner på sparkontot, ja. 

För folk i arbetarklassen är 50 000 ett välbetalt jobb. 

Ord som enorm eller ovanligt folk är väl kanske lite överdrivet dock.

Ja, men är man enormt förmögen? 
    3Mkr är mycket, men ta en familj som i är 40-50 årsåldern och sparat till ett sommarställe, då räcker inte 3Mkr speciellt långt. 
    Patrix skrev 2024-10-06 15:02:05 följande:

Jag tycker nog man ska upp till 10-15 i lättrealiserade tillgångar, alltså att man kan ta fram utan att sälja fastigheter eller belåna dessa.  

Men är man enormt förmögen, det börjar bli en nivå man säkert kan leva på utan att arbeta, men samtidigt inte så att man flyger runt och lever loppan på lite mer exklusiva destinationer. Har man barn och familj att försörja så drar även kostnaderna iväg. 

Håller dock med om att man är finansiellt stark. 
    Anonym (Kr) skrev 2024-10-06 15:03:22 följande:

En gräns går när man inte behöver jobba för att leva.

Samtidigt så kan många klara sig på väldigt lite pengar och då behövs inte så högt kapital.
    PH76 skrev 2024-10-06 17:33:21 följande:

Eftersom du säger enormt förmögen så skulle jag lägga ribban någonstans vid 100 miljoner i lättrealiserat kapital.

Tabbar man sig inte, så är det en summa som är svår att inte leva på, men enormt? Väldigt rikt möjligtvis. 
    Anonym (jury) skrev 2024-10-06 17:49:17 följande:

Med enormt förmögen tycker jag det bör vara runt 40-50 miljoner i tillgångar. Dvs där avkastningen kan ge en någorlunda säker arbetsfri inkomst typ övre medelklass resten av livet utan att man förbrukar själva tillgångarna.

Samma som ovan, för den som skrapat ihop summan själv borde ha svårt att inte kunna leva på det, men man är inte enormt rik, går att sätta sprät på för den som saknar spärrar. 
    Anonym (Cheltenham) skrev 2024-10-06 18:02:59 följande:

Min uppfattning är väl miljardär i sek. Då är man enligt mitt tycke enormt förmögen.

Förmögen c:a 50 miljoner

bra ställt ca 10 miljoner

i ett spektra

Villig att hålla med, vid den summan så har man det på de torra. Slitet och gnetet som krävts för att då ihop den summan om man började från en låg nivå har nog även innehållit lite tur, eller varit på plats vid rätt tillfälle och tagit ganska hög risk. Här är man enormt rik, men finns så klart de som har mer... 

Anonym (Kr) skrev 2024-10-06 15:03:22 följande:

En gräns går när man inte behöver jobba för att leva.

Samtidigt så kan många klara sig på väldigt lite pengar och då behövs inte så högt kapital.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:34:45 följande:
    Utan ränta har man ju inte några hundratusen,  men på ett sparkonto. Jag har fyra fria uttag om året och just nu 1,75% på det kontot.
    Jag vill inte behöva sälja aktier eller fonder för att köpa det jag behöver. 
    På riktigt, om man sparar på bankkonto så bör man ju absolut ha över 3,5%, upp mot 4%, med fria uttag i dagsläget. Går ju att hitta många alternativ med insättningsgaranti på den nivån idag. Lär väll sjunka något framöver, men just idag går det att hitta lätt. 

Känns ju i alla fall som de flesta håller med om att 3Mkr inte är en enorm förmögenhet, men så klart många kanske ser det som en orealistisk mängd pengar att spara ihop?

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-08 16:22:09 följande:

Just nu är KPIF dvs inflation utan ränteförändringar,endast 1,1 % så då går man inte back på 1,75 %. 

Men varför 2% extra säker ränta i dagsläget? 
Svar på tråden När är man enormt förmögen?