Inlägg från: Anonym (Euro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Euro)

När är man enormt förmögen?

När man kan leva ett någorlunda lyxliv på avkastningen av sina tillgångar.

Det blir nog från ungefär 30 miljoner vilket ger 1,5 miljoner om året i arbetsfri inkomst om man har en avkastning på 5%, vilket är vad en normal bank brukar räkna med som en låg, säker siffra.

Jag känner folk som har de pengarna efter att ha sålt av sina företag. Det är hus utomlands och en 5-10 utlands/fjällresor om året. En stor båt. Jobbar lite grand, mest som en hobby och för att ha något att göra. En sportbil för dryga miljonen ...

Sedan känner jag folk som är miljardärer (alltså 1000 miljoner) och grejen är att de har mer pengar men deras livsstil skiljer sig inte så mycket från de som har 30-40-50 miljoner.

Du kan bara resa till USA för att gå och se NHL-matcher eller äta på restaurang på Manhattan ett visst antal gånger per år ...

Det är tiden som inte räcker till för mer.

Om något så är miljardärerna i en sämre sits för deras pengar drar på allvar till sig intresse från kriminella. 

En person som "bara" har 40 miljoner på kontot är inte lika exponerad för exempelvis risk för kidnappning av barnen.

• Anonym (Euro)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:47:59 följande:
    Miljardärerna har  råd med och kostar på sig att betala för säkerhet. Som tex privata säkerhetsföretag som bevakar deras hem.  Deras barn tar inte tunnelbanan till skolan. Jag känner en familj vars son leker med ett miljardärsbarn och den flickan på tio år åker limousin med privatchaufför till och från lekträffar med kompisar. 
    Precis. Den mentala pressen av att veta att dina barn inte kan leka och röra sig som andra barn. Den mentala pressen av att ens behöva anlita ett säkerhetsföretag som stationerar vakter vid din bostad och som kontrollerar din bil innan du åker någonstans. Följer med din fru när hon går ut på lunch med en väninna. Följer med dina barn till deras fotbollsträning.

Lugnare då med "bara" 35 miljoner och kunna leva som en normal människa.
  • Anonym (Euro)

De som blir så rika har alla på ett eller annat sätt varit entreprenörer och skapat någonting. Skapat en produkt. Skapat ett företag.

Det absolut vanligaste i min omgivning är bolag inom bygg/fastighet/underhåll.

En svetsfirma mot industrin som säljs av de två delägarna för 80-100 miljoner till en större koncern i samma bransch.

Ett fastighetsbolag som hyr ut industrifastigheter och som med tiden växer till ett värda över miljarden.

Någon har blivit rik på att starta ett eget bolag kring en data-kod och sedan sälja det företaget till ett större IT-bolag för fånigt mycket pengar.

Och så vidare.

Få blir sådär rika på att bara lönearbeta och spara i fonder.

Svar på tråden När är man enormt förmögen?