Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

När är man enormt förmögen?

Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-06 14:53:59 följande:
    När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

En enorm förmögenhet, till skillnad från att bara vara förmögen, rik eller ha det gott ställt är när man kan försörja både sig och sina barn och barnbarn på hög nivå utan att behöva jobba en dag till. 
  • Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:47:59 följande:
    Miljardärerna har  råd med och kostar på sig att betala för säkerhet. Som tex privata säkerhetsföretag som bevakar deras hem.  Deras barn tar inte tunnelbanan till skolan. Jag känner en familj vars son leker med ett miljardärsbarn och den flickan på tio år åker limousin med privatchaufför till och från lekträffar med kompisar. 
    Det finns fler miljardärer än du tror och många av dem och deras barn åker tunnelbana varje dag. Känner till ett par stycken och deras barn lever sitt liv precis som alla andra barn, förutom att de bor i ett finare och större hus, åker på mer fantastiska resor mm. De lever väldigt diskret. 

Att vara miljardär och skylta med det genom att åka limousin etc är att ta väldigt stora risker ifråga om kidnappning osv. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-07 13:42:12 följande:
    2021 fanns det cirka 550 miljardärer i Sverige.
    Det är inte många, men av olika skäl rör jag mig ofta bland folk som bor i Danderyd och där finns nog en större andel jämfört med andra orter i Sverige.

Jag bor dock inte där själv. :) Ingen miljardär, direkt. 
Svar på tråden När är man enormt förmögen?