• Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?)

Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis

Min mamma har börjat med att introducera frukt till min 4,5 månaders bebis även fast jag sa att jag ville vänta med frukt. Vill hellre börja med annan vanlig mat som rotfrukter och grönsaker som de rekommenderar på BVC. 
    Nu har hon flera gånger gett bebisen smakportioner av frukt men ingen annan vanlig mat.
    Är det kört nu?
    kommer bebisen bli kräsen som vägrar grönsaker, baljväxter etc?

• Svar på tråden Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis
  • Anonym (Mia)

Hur ofta matar din mamma barnet? Är det bara ibland så spelar det nog ingen roll.

Annars får du låta bli att lämna barnet till din mamma och sköta all matning själv.

• mammatill6

Japp, de kommer bara leva på frukt resten av livet....

När mina barn var små var just frukt något man började med vid 4 månader. Mango och päron bar favoriter. Älskar idag alla sorters frukt och grönsaker. 

• Agda90
    Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?) skrev 2024-10-07 15:55:18 följande:
    Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis

Min mamma har börjat med att introducera frukt till min 4,5 månaders bebis även fast jag sa att jag ville vänta med frukt. Vill hellre börja med annan vanlig mat som rotfrukter och grönsaker som de rekommenderar på BVC. 
    Nu har hon flera gånger gett bebisen smakportioner av frukt men ingen annan vanlig mat.
    Är det kört nu?
    kommer bebisen bli kräsen som vägrar grönsaker, baljväxter etc?

Nej, det är inte kört. Däremot hade min relation till min mamma varit helt körd om hon hade betett sig på det viset
  • Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?)

Tack för lugnande svar.
    Det har skett vid tre tillfällen nu och vet att hon kommer fortsätta ge bebisen smakportioner av frukt även i fortsättningen när vi besöker henne.
    Vill inte starta bråk och göra en stor grej av det, även om jag har varit väldigt tydlig alla tre gånger att jag inte vill att vi ger bebisen frukt nu.

• Jemp
    Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?) skrev 2024-10-07 16:25:09 följande:

Tack för lugnande svar.
    Det har skett vid tre tillfällen nu och vet att hon kommer fortsätta ge bebisen smakportioner av frukt även i fortsättningen när vi besöker henne.
    Vill inte starta bråk och göra en stor grej av det, även om jag har varit väldigt tydlig alla tre gånger att jag inte vill att vi ger bebisen frukt nu.

Jag hade varit mer bekymrad över att min mamma gick emot både min/vår vilja och de rekommendationer som finns, än för frukten i sig.
  • Anonym (Ann)

Tycker också det problematiska är att hon inte lyssnar på dig, och att hon ger smakportioner till en 4 månaders.
    Men förhoppningsvis är det bara i en så oviktig fråga som att låta barnet smaka frukt hon går emot dig. (Är ju verkligen inget konstigt att låta bebisen smaka frukt?)

• Agda90
    Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?) skrev 2024-10-07 16:25:09 följande:

Tack för lugnande svar.

Så din mamma ska köra över dig? Är du vuxen eller ett barn själv? Din mamma har noll respekt för dig. Eftersom du inte sätter stopp för detta är det tydligt att du är konflikträdd, eller rädd för din mamma. Vilket som så är det dags att växa upp. 
    Vad händer den dagen ni upptäcker att ert barn har en matallergi och din mamma inte tror på den och fortsätter ge barnet det barnet inte tål?
  • MammaTillDansband

Inte för att vara sån, TS, men vägrar du grönsaker och baljväxter? För det är mycket troligt att din mamma gav även dig smakportioner av mosad banan och sånt när du var bebis...

• Anonym (en annan mamma)

Jag gjorde säkert fel, men min son fick banan första gången han fick smaka fast föda. Sedan andra grejer som rotfrukter och annat förstås. Det mesta gick ner och idag äter han kopiösa mängder av allt (tonårshunger) inklusive grönsaker, frukt, bär, kött, fisk mm. Han är verkligen inte kräsen. 

• mammatill6

Nara jag som inte fattar grejen. Att hon inte lyssnar är ju skit. Men hon ger frukt?.. inte gift

Svar på tråden Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis