• Anonym (Vv)

3 mån bebis sover inte! Någon mer?!

Hej! 

min son blev tre månader idag och har i tre dagar sovit jätte dåligt.
    på dagarna är han gnällig, svårt att sova och somna och man måste vagga om honom många gånger för att han ska sova länge. 

nätterna är hemska! Han vaknar varje timme, ibland mer.. vrider och vänder på sig. Vill amma mycket och allmänt bara missnöjd. 

vad är detta? går det över? 
    både jag och bebis är trötta

• Svar på tråden 3 mån bebis sover inte! Någon mer?!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vv)
    Dardi007 skrev 2024-10-09 02:42:16 följande:

Jag kan tänka mig att detta är ditt första barn. Det är olika , visa är gnälliga medans andra kan vara mer lugna. Är du säkert på att han är mätt till och börja med , att han får tillräckligt med mat för vårt del var det att barnen var hungrig och bröstmjölken räckte inte till . Därefter fick vi ge honom ersättning på nätterna och blev lugnare och sov mycket mer och utan och vara gnällig. 

Gud jag hoppas inte det, han klunkar i sig på nätterna ibland rinner det över och ammar även lite mer på dagen. Men har också hört att det är en tillväxt fas?

många säger även att de har samma problem när bebis blir 3 månader. 

han har ju svårt att somna under dagen också, sover kortare osv. 

• Anonym (W)

Går inte att säga hur länge det kommer hålla på. Min äldsta höll på så från start till typ 1,5 år. Min mellersta sov bra fram till 3 månader och började därefter vakna typ varje timme och det höll på till nära två års ålder. Yngsta hela nätter från att hon var 3 dagar gammal fram till 1 år sen började hon vakna flera gånger på nätterna och gör fortfarande nu 2 år och 2 månader gammal.

• Anonym (XX&)

Det är helt normalt att en tremånaders baby sover dåligt. Det kan pågå i något år minst utan att det är något fel. 

• Jemp

Det kommer säkerligen gå över så småningom, men det är såklart en klen tröst när man är uppe i det.

Att bebisen vill amma extra ofta behöver inte ha att göra med att man behöver tilläggsmata, utan tvärtom är det ett normalt sätt att öka produktionen av bröstmjölk. Nu minns jag inte längre precis när de perioderna brukar komma (mina barn är äldre nu) men då går det över på några dagar. 

Svar på tråden 3 mån bebis sover inte! Någon mer?!