Inlägg från: Anonym (Hepp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hepp)

Oense om ledighet från skolan

Vad är syftet med att tala om det för läraren? Det enda ni gör är ju att sätta den läraren i en rätt jobbig sits eftersom läraren då vet att det egentligen är en ogiltig frånvaro.
    Att barnet pratar om en resa betyder inte så mycket, barn kan missuppfatta tider osv, inget konstigt med det. Men om ni ska vara öppna mot läraren så kan det bli så att läraren också känner att hon/han måste vara öppen mot sin chef. Bättre att hålla käft då. Eller faktiskt hålla sig till skollovet med att resa bort. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:51:00 följande:
    Vi har inte bestämt oss för att ljuga. Det är ju därför jag vill prata med läraren innan.
    Nä ni tvingar läraren att ljuga för sin arbetsgivare istället. Det är sämre.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:46:17 följande:
    Ditt förslag innebär i praktiken att barnet måste ljuga när vi kommer tillbaka och det vill jag inte utsätta barnet för.

Andra barn har alltså pratat med läraren om resor under terminen. Dessa har fått en uppgift att skriva dagbok och redovisa från resan när de kommer tillbaka. Det hade mitt barn sett fram emot, men så blir det ju inte nu.

Vadå, dottern kan väl skriva dagbok ändå? 

Ni ljuger ju med er sjukanmälan... Det är nog dessutom lättare för en lärare att låtsas inte höra när ett barn pratar om en resa än när vårdnadshavare öppet skyltar med sitt planerade ljug med frånvaro. Sätt inte läraren i den situationen. Och lite smällar från man nog ta om man prioriterar resa framför skolgång. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:54:17 följande:
    Men vad du hittar på saker. Nej, läraren ljuger inte för sin arbetsgivare.

Så du tänker att läraren ska informera sin chef? Det är ju lite hens skyldighet att göra det om hen känner till olovlig frånvaro vilket läraren ju gör om du informerar om den. 

( jag börjar förstå din mans frustration)

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Ru) skrev 2024-10-09 19:58:02 följande:
    Så barnet ska ljuga då? Är det bättre? Det finns väl ingen anledning att inte berätta, och barnet har ju redan berättat väl?
    Öh jo, se mitt svar ovan. 
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:11:15 följande:
    Att vi frånvaroanmäler är ju för att 1. Skolan sagt så till andra föräldrar och 2. För att skolan ska veta att barnet är borta och inte ringer oss elva minuter över åtta. 
    Men frånvaroanmäl bara. Förstår fortfarande inte varför du måste berätta för läraren? Det är ju ändå ljug liksom. 
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:35:36 följande:
    Klart att jag förstår att vi bryter mot regler. Det är inte det diskussionen handlar om. När vi nu bryter mot reglerna, är min tanke att göra det så bra som möjligt.

Det finns inget "så bra som möjligt" här. Ni gör fel oavsett. 

Det låter lite som att du tror att  ni får ett "okej" på frånvaron bara för att ni berättar för läraren och läraren säger att ni ska frånvaroanmäla.

Vad annat ska läraren säga liksom? Ni kommer ju åka oavsett vad hon säger, på det sättet säkerställer hon bara att hon slipper ringa runt till flera frånvarande elever. 

• Anonym (Hepp)

Ser också fram emot tråden "skolan gav oss vite på flera tusen för olovlig frånvaro trots att vi berättat att vi skulle vara borta och flera andra familjer gjort likadant - får de göra så!?!?".
    Den kommer ca jan/feb 2025. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:42:28 följande:
    Jag har inte något behov att få okej på frånvaron. Jag vill upplysa om att mitt barn inte kommer att närvara. Inte minst sen ytterligare tre barn redan gjort det. Det känns väldigt eljest att vägra göra som andra, bara för att man är arg på rektorn.
    Ja nu kanske omdömet hos de föräldrarna inte är det bästa? Jag menar: de prioriterar ju resor framför skolgång, varför se dem som föredömen för gott beteende? Och så finns ju den gamla regeln: bara för att andra gör något behöver det inte vara rätt.

Så varför måste du prompt berätta för läraren? Det finns inget syfte med det annat än att du vill att ditt barn ska få en uppgift att skriva dagbok, något hon kan göra utan att läraren sagt åt henne. 
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:45:06 följande:
    Ibland behöver man bryta mot regler. Då kan man välja att göra det på bättre eller sämre sätt. 
    Så viktig kan resan inte vara eftersom du funderar på att stanna hemma med ena barnet...
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (J) skrev 2024-10-09 20:53:16 följande:
    Barnet lär sig mer på en veckas utlandsresa än på en vecka på en svensk skola.
    Ja kanske det men man gör inte skolgången bättre genom att missa delar av den. Resa utomlands kan man göra på loven.  
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:55:36 följande:
    Det var mest i affekt. Men resan är otroligt viktig för min man, så det går egentligen inte att avstå. 
    Ja men seriöst är inte det en lösning att mannen och det yngre barnet åker i förväg?

Egentligen tycker jag inte att en veckas frånvaro spelar så himla stor roll i första klass men jag förstår inte alls varför du måste berätta för läraren och därmed sätta henne i jobbig situation. Frånvaroanmäl bara och hoppas på det bästa. Det gör varken till eller från för er om ni berättar eller ej. De låter mest bara som att du försöker två era händer. 
Svar på tråden Oense om ledighet från skolan