Inlägg från: Elin pelin |Visa alla inlägg
  • Elin pelin

Oense om ledighet från skolan

Personligen hade jag berättat så läraren kan ge läxor så barnet ej hamnar efter. Sen kan ju även lärarna tycka att rektorn är lite fjantig. 

Enligt skollagen har skolan möjlighet att bevilja 10 dagar per läsår men de kan också neka (de ska se till vart barn och två barn kan därför få olika besked), jag funderar därför på om skolan har rätt att sätta max två dagar. Är det en kommunal skola måste väl reglerna vara lika i hela kommunen?

Min pappa är lärare och pratar än idag (snart 30 år senare) om en elev som han nekade ledighet. Eleven valde att åka i alla fall och berättade detta för min pappa, som tyckte både då och nu att eleven gjorde rätt och hade "stake" som beröttade.

• Elin pelin

Hos oss innebär för mycket ogiltig frånvaro en socannälan från skolan . Även för mycket giltig frånvaro ger en anmälan...

Anonym (Lise) skrev 2024-10-11 22:52:06 följande:
    Fast nu var det ju faktiskt rätt och riktigt i fjol att man fick vara ledig, men inte längre. Bor också där precis som "Freja".

I fjol gick det bra att vara lediga men det är ändrat sedan vårterminen så det går inte alls längre. De som försökt få ledigt under exempelvis vårterminen och berättat för att få läxor får inte det längre. Lärarna ger inte ut läxor för då de inte får uppmuntra till ledighet. Elever som är "lediga" riskerar otillåten frånvaro med mera. 

Sedan vad som händer med det i sin tur vet jag inte.
Svar på tråden Oense om ledighet från skolan