Oense om ledighet från skolan
I vår kommun ändrade de i våras från 10 dagar per läsår till 2 för typ begravningar. Inte helt oväntat då många misskött det och åkt lite när som. Det är inte rektorn som tagit beslutet utan kommunen.
Låter som du bor i samma kommun som mig. Då kan jag förstå att du tycker det är besynnerligt att elever kunde åka i fklass men inte nu. I vårt fall ändrades beslutet under vårterminen. Så jag vet några familjer som bokat resor ett halvår innan som hamnade i kläm och fått strida för ledigheten.
Ett förhandsbesked hade ju varit trevligt och inte ett "from nu". Men nu är det som det är.
Däremot, om man läser på kommunens hemsida, så kan man faktiskt gå ledigt längre om det finns synnerliga skäl. I ert fall med en sjuk släkting så skulle ni mycket väl kunna gå under en sådan klausul men då får ni ta det med rektorn oavsett vad ni tycker om rektorn. Alternativt områdeschefen.
Idag har inte alla släkten nära utan det kan vara både långt inom landet och utanför landets gränser. Det ni gjort är nog att kalla det semester, är det för att hälsa på en allvarligt sjuk släkting då kan det ju vara något helt annat.