• Anonym (M)

Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?

Vårdnaden har ingen att göra med föräldradagarna. Var och en av föräldrarna har oavsett sina egna dagar och ska dela på de gemensamma. 

Inte heller faderskapet eller hur man bor har att göra med vårdnaden. Är man inte gifta får mamman automatisk hela vårdnaden om man inte önskar annat. 

Det din sambo ska göra, om han inte vill vara föräldraledig, är att föra över sina dagar till dig (utom de 10 "pappadagarna").

• Anonym (M)
    Räkan77 skrev 2024-10-10 12:09:03 följande:
    Den som är ensam vårdnadshavare får alla dagar själv, så det spelar roll.

Vill din sambo verkligen låta dig få ensam vårdnad? Det skulle jag aldrig ge upp om det inte var så att jag inte kunde ge mina barn mat på bordet. Allt kan hända och då vill jag som förälder vara säker på att jag kan ta ansvar för och besluta kring mitt barn. Självklart tillsammans med den andra föräldern. Men jag skulle aldrig ge upp vårdnaden hur mycket jag än litade på den andra föräldern. 

Jag skulle råda er att sätta er in i denna fråga mycket noga innan ni fattar nåt beslut. Vad händer om ni blir osams? Sjuk? Dör? Allt kan hända även i de mest robusta förhållandena.
    Nej, om man är skriven som pappa har man fortfarande kvar sina dagar. Däremot får mamman alla gemensamma i tillägg till sina. 

I ts fall så behövs inte enskild vårdnad, då hennes sambo kan ge henne sina dagar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-10 13:40:18 följande:

Var har du fått det här ifrån? Det är bara vårdnadshavare som har föräldradagar att ta ut. 

45 dagar kan en vårdnadshavare överföra till någon annan om jag inte missminner mig. 

Svara inte i trådar när du inte har någon koll. 

Och vårdnadshavare är man också som pappa, oberoende på om man har delad elller ensam vårdnad. 

Ja, man kan förövrigt 45 dagar till andra. Vanligast till andra vårdnadshavaren. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-10 13:36:14 följande:
    Föräldrapenning är väl ändå knutet till vårdnadshavaren? 
    Så du hade tänkt att skriva fader okänd för att få alla föräldradagarna? 

Lycka till att få igenom det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-10 13:53:57 följande:
    Kort sagt: du har helt fel. 
    Så länge pappan är registrerad som pappa till barnet så är denne vårdnadshavare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-10-10 14:42:40 följande:
    Du har absolut fel. Jag satt med i en tingsrättsförhandling för en månad sedan, där en pappa stämde för umgänge (och fick det). Pappan hade inte vårdnaden. Som grund för beslutet låg givetvis att samhället betraktar honom som pappa (trots att han inte har vårdnaden) och att han var lämplig för umgänge.

Även föräldrar utan vårdnaden kan ha vissa rättigheter som förälder. Barn men en förälder utan vårdnad har rätt till sin förälder om inga försvårande omständigheter finns.
    Men han var fortfarande registrerad pappa till barnet....
  • Anonym (M)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-10-10 15:25:05 följande:
    Ja! Faderskapet var fastställt. Och det var INTE kopplat till vårdnaden. Den pappan kommer som jag bedömer det aldrig få vårdnaden. Trots det anses han som pappa. 
    Nej, det är precis det jag sagt att det inte har med vårdnaden. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-10-10 15:25:05 följande:
    Ja! Faderskapet var fastställt. Och det var INTE kopplat till vårdnaden. Den pappan kommer som jag bedömer det aldrig få vårdnaden. Trots det anses han som pappa. 
    Han anses inte, han ÄR pappa. Och barnet har rätt till umgänge med sin pappa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lia) skrev 2024-10-10 15:53:32 följande:
    Och alla pappor är inte vårdnadshavare. Fast du skrev att det var så
    Teknisk sätt är dem det. 
Svar på tråden Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?