Inlägg från: Anonym (frågvis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frågvis)

Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?

Lite märklig fråga kanske, men såhär ligger det till. Min sambo (pappan) kommer att ha noll i sgi, och nu måste man ju ta ut alla sgi dagar själv när man har delad vårdnad som jag har förstått det. 

Kan jag då ha ensam vårdnad då jag som mamma vill ta ut alla dagar själv ?  fast vi är ett par, har en son som vi delar vårdnaden om redan samt bor ihop :) 

Min sambo studerar nu, och innan det så var han sommarlovsledig mellan andra studier. Jag har arbetat och studerat samtidigt så jag har iaf sgi. Visst kan han väl skriva under faderskapsintyget utan att det automatiskt räknas som att vi ska dela på föräldradagarna av försäkringskassan ?

detta är väl inte olagligt på något vis ?

• Svar på tråden Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?
  • Anonym (frågvis)
    Jemp skrev 2024-10-10 18:56:06 följande:

Anonym (M) pratar i nattmössan.

Ja ts, det går att vara sambos, registrera faderskapet (inte för att det finns så mycket alternativ där) utan att skriva över vårdnaden. Däremot låter det knappast att rekommendera. Han förlorar ju då övriga rättigheter också, förlorar lägstanivådagar och kan ju skaffa sig sgi i framtiden. Han förlorar också de stora fördelarna det innebär att vara föräldraledig med sitt barn. 

Är ni båda vårdnadshavare är det 90 dagar som inte kan föras över. 

Han kommer att studera hemifrån under barnens första år och längre tid, precis som jag kommer att göra. Så vi kommer båda konstant att vara hemma med bebisen. Dock så undrar jag om det är värt det ändå för den anledningen att jag kanske abrupt dör och vad händer då, inte värt det för mer pengar. 

Kan sambon spara sina dagar och bygga upp sgi och ta ut dem om några år? Det är väl inom 4 år man måste ta ut sgi-dagarna. Så om han pluggar i 2 och ett halvt år efter barnet är fött och sen jobbar i liten mindre än ett år 
    Så bör han ha hunnit bygga upp lite sgi iaf till att ta ut sista året innan sgi går ut? Så tar jag ut mina sgi dagar först. Och sen får jag kanske börja jobba igen deltid samtidigt som jag pluggar och har bebis eller börja ta ut studielån vilket jag helst undviker. 
  • Anonym (frågvis)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:45:37 följande:
    Så du hade tänkt att skriva fader okänd för att få alla föräldradagarna? 

Lycka till att få igenom det. 
    Nej tänkte skriva under faderskapsintyget men inte ansöka om delad vårdnad då bara.  Det är två separata papper man får skriva under efter barnets födelse. Då kan man ansöka om gemensam vårdnad senare, men är det för krångligt så känns det kanske inte värt det. 

Vi har inte mycket pengar, den enda inkomsten vi kommer ha är föräldradagarna jag tar ut. Och eftersom han är nollad så är det 7500 kr i månaden hans dagar om man ska ta det som står på fk.se. så det är fullkomligt orimligt, vara våran hyra är dyrare i månaden. 

Vi kommer få vända på kronorna under mina sgi dagar med och absolut orimligt under lägstanivå dagarna. Så en av oss eller båda kommer att få deltidsjobba efter mina första sgi dagar, alternativt börja ta ut studielån från CSN. 

Därav frågan, vi är skuld och lån fria och jag har alltid varit rädd för att dra på mig skulder så därför ville jag inte ta ut csn även nu när jag studerar. 

Vi har varit tillsammans I 20 år och det finns inget  lagligt han eller jag skulle kunna göra som skulle få mig att bete mig illa mot honom föräldramässigt. Inte ens om han låg med min egen mor eller syster.  Så tror han kan känna sig hundra procent trygg i att jag inte skulle göra vårdnadskap svårt för honom senare. Men som någon annan skrev olyckor kan hända och jag vill ju det bästa för mina barn och skulle jag gå bort så vill jag ju att han ska få vårdnaden helt osv.
  • Anonym (frågvis)
    Anonym (I) skrev 2024-10-13 08:20:31 följande:

Ja det går bra att göra så. Vi gjorde så. Det enda du gör är att inte skriva på för delad vårdnad. 

Ok, tack för svar! Önskar att fk kunde fatta att man självklart vill göra det bästa för sin familj ekonomiskt också. Min sambo kommer vara med barnet lika mkt som jag, detta handlar inte om jämställdhet uppfostran och föräldraskap endast om pengar.
Svar på tråden Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?