• Anonym (Längtar)

Två äggblåsor dubbel ägglossning?

Hej. 

Jag har tagit letrozol och gjort två ultraljud och nu också fått en ovitrielle spruta för att förhoppningsvis kunna bli gravid utan ivf. 
    Läkaren såg två fina äggblåsor, som var nästan lika stora och hon sa att dessa två garanterat kommer att släppa BÅDA vid ägglossning. 
    Någon som varit med om det ? Och hur gick det i så fall ? 
    Är det verkligen så att jag kommer garanterat få två ägglossningar ?

• Svar på tråden Två äggblåsor dubbel ägglossning?
  • cutepenguin

Det som kan hända är väl att båda äggen befruktas och det blir tvåäggstvillingar (om båda fäster).

• BuoBä

Det kan bli så att båda släpper. Eller så vinner det ena och det andra tillbakabildas. Eller så blir det som för mig under en IVF-behandling, att de ligger och blockerar varandra så inget av dem släpper. 

• Anonym (Längtar)

Men det var en äggblåsa på vardera sida. Alltså en på vänster och en på höger. Och vid andra ultraljudet var båda nästan  lika stora. Tror det ena var 18,1 och andra 18,3. 
    Och då sa hon att båda kommer släppa. Men har för mig att jag hört annorlunda av någon annan. 

• BuoBä

Ja båda _kan_ släppa. Det händer naturligt också ibland, det är så det blir tvåäggstvillingar.

Men bara för att läkaren tror det så _måste_ det inte bli så. Det kan som sagt hända att den något större äggblåsan "vinner" och bara ett ägg släpper. Eller att de blockerar varandra för att ingen är störst. Det är det som händer när man har PCO tex.

• Anonym (J)

Det är ju en vanlig effekt när man stimulerar fram ägglossning, att det vlir fler än ett ägg alltså. Det står till och med med som ?biverkning? och att läkemedlet ökar chansen för flerbörd (tvillingar, trillingar etc). Med två äggblåsor finns det ökad chans för tvillingar. Chansen är dock fortfarande ganska liten tyvärr, Jag hade 5 äggblåsor som ansågs mogna men blev inte gravid ens med 1. 

Svar på tråden Två äggblåsor dubbel ägglossning?