• Nervernautanpå

40år och IVF

Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-24 06:32:16 följande:
    Jag sitter också här med utebliven ägglossning, troligen andra månaden nu. Borde haft ägglossning för 3-4 dagar sedan men inget idag heller. Kör väl på en vecka till med tester men känns rätt kört. Kliniken verkar inte ha någon urgency alls.. jag frågade om vi kör stimulerat om det inte blir något denna månaden heller men det verkade mest tycka att jag ska ge det lite tid. Det är så klart helt normalt att det är lite onormalt. 
    Så oerhört frustrerande. Jag fattar att dom vill att man inte ska stressa upp sig osv, men nästan mer stressande att inte få veta. Är det verkligen normalt? 
    Jag får göra ul nästa gång ett par dar innan ägglossning är beräknad för att kolla att det verkligen är på g. Frågan är ju om den verkligen uteblivit eller om vi börjat testa när den redan varit. Vet inte. Men alla hormoner man tagit kan ju strula till ägglossningen också.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-24 18:15:11 följande:

Det kanske jag skulle fråga; Om de kan göra ett ul innan så vi får lite mer info inte bara ta det lugnt de det en månad till. Känns lite som blir det inte nu i maj så är det semestertider. Hinna ett nytt äggplock är ju redan kört innan sommaren om sista insättning inte går vägen. 

känner mig generellt lite besviken på hur långsamt det är. känns som en handfull gånger nu som jag behövt vänta pga kliniken. Anser nog även att kliniken sabbat ett helt äggplock för mig som avbröts. har nu varit igång i ganska exakt 2 år och de har avbrutit ett plock, gjort 2 plock och 1 FET insättning. på 24 månader. nu ska det börjas skjutas upp pga kroppen OCKSÅ.  det är väl möjligen en skälig orsak Men känns jobbigt ändå. Jag behöver tom ringa och verifiera att de har tid nästa månad om jag ens får komma på insättning. Det är inte självklart bara för de hade tid och kapacitet denna gång. Det måste OKas igen vid nästa mens?..

Jag tycker absolut att du ska be om ett ul ett par dar innan beräknad ägglossning. Och är det så att det inte kommer igång av sig själv så borde du få en hjälp på traven med spruta. Det är klart att det är att föredra att kroppen sköter allt själv, men ibland behövs lite skjuts.

Om inte annat, ring och ifrågasätt. Vet att det kan vara svårt men stå på dig. Dom lär kolla vad det beror på att ägglossningen inte i8mmer igång.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-24 21:20:52 följande:
    Tack för peppa. Ska nog faktiskt försöka gör det. Blev så dåligt sist bara då de Blev tydligt irriterade och sura på mig och sen dess känns det som jag är på någon shitlist som får sista alternativen, ingen återkoppling och ingen flexibilitet alls. Så är lite rädd att det blir ännu sämre om jag är Ännu jobbigare än de redan uppfattar mig. 
    Fast alltså, ursäkta språket, men vad går du till för j-la klinik? Låter ju hemskt att du ska känna så. Tycker du ska vara helt ärlig med hur du uppfattar att dom behandlar dig. Förhoppningsvis tar dom till sig av det och ber om ursäkt och förändrar sitt beteende... det låter förfärligt att känna den stressen uppepå all annan stress och panik som pågår när man går igenom sådana här behandlingar. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-26 07:45:19 följande:
    Försöker intala mig att kliniken är så vana att folk är villiga att vända och vrida precis allting för denna process. att många andra självklart sjukanmäler sig på jobbet, avbokar precis vad som helst och bara åker till kliniken medan jag tydligen inte verkar vara lika flexibel vilket för dem då avviker och jag blir besvärlig. 
    hamnade ju precis i en sån diskussion första gången vilket jag uppleva var starten på en dålig relation med kliniken. Att jag verkligen inte kunde den specifika tiden och dagen de bokade mig och vägrade justera tiden. Kliniken drev stenhårt att det bara var att sjukanmäla sig och jag försökte förklara att jag (VD för bolaget) är kallad på extrainsatt bolagsstämma med bolagets ägare och styrelse. Jag kan inte bara vara lite sjuk just den dagen?. Jag bokstavligen äventyrar mitt jobb om jag skulle göra det.  jag bör nog ligga inlagd på sjukset som skäl att inte dyka upp. Jag bad att få betänka en dag om jag ville avbryta Stimuleringen precis innan äggplock. Återkopplar att jag avser att avbryta och bränna ett försök och då fick jag byta tid vilket nästa gjorde mig mer förbannad för det betydde ju att det gick alltså att byta tid 
    Så kan det säkert vars, men otroligt fel att dom inte kan vara trevliga ändå. I den utsatta sitsen man redan är i, tycker jag det är skitdåligt rent ut sagt.

Hoppas att det reder ut sig för dig!

Jag ringde kliniken idag och dka börja med ägglossningstest på måndag. UL nästa torsdag. Så får hoppas att allt kommer igång naturligt den här gången.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-04 10:52:52 följande:

Efter två månader utan positivt på ägglossningstester så tycker Kliniken jag helt enkelt ska försöka igen nästa månad igen och köra på med att testa. frågade om det gick att göra något annat tex UL innan ÄL eller stimulera ägglossning men det går inte och är inget man gör tydligen. Så mer vänta och håller tummarna för naturlig ägglossning nästa månad. Rekommenderades god kost och lätt motion. Tack för tipset, som om jag inte försökt hålla det senaste 2 år sedan när jag började denna processen. 

Jag antar att du redan betalt. Men annars hade jag bytt klinik. Så där dåligt behandlad ska du inte bli. Blir uppriktigt ledsen för din skull. Håller i alla fall tummarna för att din ägglossning kommer igång naturligt.
    Jag börjar testa imorgon. 
  • Nervernautanpå

Jag gjorde UL idag och läkaren sa att det ser ut som att ägglossning kommer vilken dag som helst. Men om det inte kommer naturligt av sig själv imorgon så tar jag ovitrelle på kvällen för att inte riskera att missa.

Har ni tagit ovitrelle trots att ägglossningstest visat positivt någon gång? För den här läkaren, han hoppade in från en annan klinik, sa att man kan ta det som en extra boost. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det funkar, men att det forskas på detta just nu.

Kan det finnas någon nackdel med det? Eller borde jag testa?

• Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-08 19:12:20 följande:
    Och hurra för ägglossning :D
    Känns skönt att det kom igång naturligt eftersom det missade förra månaden. Men nu blev det så att vi kör på som vanligt. Jag börjat med cyclogest imorgon och på onsdag blir det återföring. Vår sista blasto ska flytta in. Vill känna hopp men känns svårt nu.
  • Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-05-08 22:26:59 följande:
    Härligt att ägglossning verkar vara på gång!

Aldrig hört om men jag hade nog testat om jag varit i liknande situation.
    Vet faktiskt inte vad fördelarna skulle vara. Det var en vikarierande läkare (som säkert är superduktig) men kändes rätt rörigt och hade svårt att förstå riktigt. 
    Idag när jag pratade med kliniken då min ägglossning kom igång av sig själv (hurra) så tyckte dom att vi kör som vanligt. Så börjar med cyclogest imorgon och gör återföringen på onsdag. Nu är det sista chansen. 
  • Nervernautanpå
    Doris2024 skrev 2025-05-10 08:28:24 följande:
    Nervernautanpå skrev 2025-05-09 14:38:11 följande:
    Vet faktiskt inte vad fördelarna skulle vara. Det var en vikarierande läkare (som säkert är superduktig) men kändes rätt rörigt och hade svårt att förstå riktigt. 
    Idag när jag pratade med kliniken då min ägglossning kom igång av sig själv (hurra) så tyckte dom att vi kör som vanligt. Så börjar med cyclogest imorgon och gör återföringen på onsdag. Nu är det sista chansen. 

Så även om ni kör på som vanligt så ska du ta cyklogest, och när började du med dom, direkt vid plus på äl stickan?
    Börjar med cyclogest idag, dvs dagen efter positivt äl-test. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-10 21:48:51 följande:

Håller tummarna!

Jag har en ask Cyclogest jag smider planet att ta även om de sagt att det inte behövs. Vågade inte förra gången men läst så mycket nu att Jag vågar nog göra det. Om det blir någon ny insättning? nästa vecka blir det ägglossningstestning igen. 

Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-10 21:48:51 följande:

Håller tummarna!

Jag har en ask Cyclogest jag smider planet att ta även om de sagt att det inte behövs. Vågade inte förra gången men läst så mycket nu att Jag vågar nog göra det. Om det blir någon ny insättning? nästa vecka blir det ägglossningstestning igen. 

Dom pratar mycket om att man inte i nuläget vet hur mycket eller ens om progrestron hjälper inför en återföring. Men det är åtminstone inte skadligt, och därför känner jag att jag lika gärna kan ta det. 

Hoppas på positivt äl-test för dig nu!
Svar på tråden 40år och IVF