• Nervernautanpå

40år och IVF

Doris2024 skrev 2025-06-05 09:04:27 följande:
    Vad kul för dig, grattis ☺️

Har du tagit några proggisar under tiden, och fortsätter du med dom nu också i sånt fall? 

Funderar om man aldrig får mens så länge man tar dom om man inte skulle blivit gravid, någon som vet? 
    Jag har tagit cyclogest sen insättningen och fortsätter nu fram till tidigt ul. Visst kan progesteron skjuta upp mensen, men jag har fått blödning trots progesteron tidigare. Så en del får ingen mens under tiden, andra kan få trots det. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-05 16:59:12 följande:

Jag har i veckan köpt hem 3 tester för att följa nu att det blir starkare och parallellt införskaffat 3 test med veckoindikator så jag kan se att den går upp till 2-3 och sen 3+  ???? Ångesten och oron är total. 

Läst på all hemsk statistik och att allra känsligast och riskfyllda perioden är ju nu till ca vecka 6. Så du börjat passerat första milstolpen. Nästa milstolpe hjärtslaget. Sen börjar det ju bli goda odds och får se om man kan lugna sig. 

Förstår dig helt. Jag bestämde mig för att inte ta fler tester. Tog det jag fick från kliniken och ett till. Men sen får det vara bra. 

Hur vet man ens om det går vägen innan ul? Om ett tidigt missfall sker, känner jag det? Blöder man? Jag känner mig ju fortfarande inte gravid alls. Lite svullen men det är jag jämt av cyclogesten. Men tänker att den 17e vet jag. För då är det ultraljud. 
  • Nervernautanpå
    Doris2024 skrev 2025-06-05 21:00:22 följande:
    Jag hade BIM igår och testdag enligt Livio imorgon så vi testade ikväll vid middagen. 
    Kan nog inte bli starkare streck 😆😅
    Ingen av oss har riktigt fattat än. Ska ta ett till test imorgon bitti bara för att se att det stämmer. 
    Vi sa tredje gången gillt annars tar vi sommar och semesterpaus. Jag vågade inte tro, tänkte att alla konstigt känslor och symptomer kom från cyclogesten denna månad eftersom jag inte tagit dom förut. 
    Ska ringa Livio på måndag 🤩
    Grattis! Vad kul! 👏
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-07 08:33:15 följande:

Fröken Ängslig har snart använt upp hela semesterkassan på dyra test. Köpte 8 till idag. kan inte ta det lugnt eller slappna av alls. Illamåendet har lagt sig. Lite skönt mer ger mig bara mer oro. Bekymrar mig att utfallen på testen inte blir starkare. Fortfarande positivt så det lugnar Lite. Lite lite starkare än förra helgen men det stannade av redan i tisdags i styrka. Fortfarande 1-2 veckor på veckoindikatortest. Kliniktestet från förra omgången gav knappt synbart utfall alls Idag  

Har dock insett att jag är uppe och kissar på nätterna. Oftast runt 2 så det borde minska nivåerna då det endast blir 5-6 h sen jag kissade sist. Brukar vara så så inget nytt med nattkisseri. så nu har jag bestämt mig att jag ska ta test så snart jag hållit mig i 7-8h om det händer någon gång i närtid.

Förstår din frustration. Läste i nån annan tråd här om dagen någon som tipsade om att man kan göra tidigt ul på privatklinik, inte särskilt dyrt. Kanske vore något bara för att få se att du är gravid på riktigt? 
  • Nervernautanpå

Jag känner mig otroligt osäker. Känner fortfarande inga tydliga symptom. Och ska tydligen vara i vecka 7 nu (6+2). Vet inte om cyclogestsymptomen "maskerar" dom riktiga gravidsymptomen. Men det gör mig otroligt osäker. Borde jag inte känna något?

• Nervernautanpå
    Solrosen96 skrev 2025-06-09 14:04:48 följande:
    Hej, jag har inte hängt i denna tråd förut då jag inte är i samma ålder men jag vill ändå lugna dig. Jag är i vecka 7+1 nu och har inte haft några tydliga symtom men sett ett hjärta ticka precis så de behöver inte vara något dåligt. Förstår din oro, de hade jag också men det är normalt att inte ha symtom. 😊
    Tack för din kommentar! Det lugnar lite. Känns som man bara läser om andra tjejer som har en massa symtom.
    Jag har tidigt ul om en vecka så hoppas på att få se ett tickande hjärta jag med 🙂
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-09 17:01:33 följande:

Pratade med kliniken. Ultraljud inbokat efter midsommar. Nämnde min oro att veckoindikator-testet bara visar v1-2. De tyckte så klart jag skulle sluta testa och försöka ta det lugnt. krasst att jag inte kan påverka det oavsett. Antyddes dock mellan radera att om hcg värdet inte ökar är det ju inte bra men att det är ändå så pass tidigt att det betyder inte att det är kört, än. Kan erkänna att det inte var speciellt lugnande att det inte är kört, än. Vad ände med att allt mellan himmel och jord alltid är normalt och inget att oroa sig för som jag fått som svar på allting i två år... jag får se om jag klarar av att inte testa i ett par dagar eller om jag ska fortsätta testa dagligen. 

det är väl nästan 20% som faktiskt inte har alla de sedvanliga symptomerna. Sen tror jag som du säger att cyclogesten kan spöka lite. ev att du vant dig lite vid dem och därmed slår inte det igenom noterbart med symptom. Känner med dig. Mina avtagande symptom ger mig maxad ångest. 

Det är ändå lite sjukt, för jag trodde att jag skulle bli lugn och bara känna mig glad efter ett positivt gravtest. Jag har liksom försökt bli gravid i 16 år, typ 12 år från och till med hjälp från vården. Jag har ALDRIG fått ett positivt gravtest. Men nu när jag fick det så blev jag först bara chockad, och sen dess har jag bara känt en stress och ångest över missfall. Knappt glad? Alltså det är klart att jag är glad, men alla andra känslor överskuggar. 

Jag har ju också läst om att vissa inte känner tydliga symtom så som illamående. Men det känns konstigt att inte känna något. Har en vecka kvar till ul. Jobbar typ varje dag tills dess så får försöka få tiden att gå genom det kanske.

Vad skönt att ul inte är så långt borta för dig (fattar att det känns som en evighet) och att bara slappna av och tänka att man inte kan påverka oavsett är såklart bra och kanske rätt, men inte ett dugg lätt i praktiken. Fattar fullt ut din ångest. Gör det som känns rätt för dig.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-09 19:09:08 följande:

Nu har min resa bara pågått ett par år. Jag tror inte jag mentalt hade fixat en resa på 16 år. Utifrån hur jag mår tänker och beteer mig så är det nog uteslutet att det hade gått. Den styrkan tror jag inte jag har. Kan inte föreställa mig hur du känner. Så imponerad av dig och din styrka. Känner med dig och tänker på dig. Känner igen så mycket att inte våga ta ut något. Inser redan nu att om mot förmodan det skulle se bra ut på ultraljudet kommer det nog bara lugna mig för stunden, dagen efter skulle jag vara orolig igen och ta sikte på nästa milatolpe på 12v. Sen nästa och sen nästa. Någon lugn och ro och ta ut glädje kommer nog inte hända innan möjligen i slutet av en graviditet.

Håller alla tummar och tår jag har för oss. 

Anonym 50753 skrev 2025-06-09 19:38:17 följande:
    Jag känner precis som er. Både vad gäller oron för brist på symptom, och tiden sen positivt test har varit fullt av så mycket ångest över missfall. Är nästan rädd varje gång jag går på toaletten att jag kommer upptäcka en blödning. Har laborerat med tanken att ta regelbundna hCG-tester via typ werlabs, för att säkerställa att de stiger som de ska. Har dock landat i att, för egen del, det bara blir kryckor som matar min oro. Försöker så gott jag kan att bara vara glad att vi kommit längre än någonsin förut, och försöker påminna mig själv om att jag ändå inte kan påverka något. Ibland lyckas jag ibland lyckas jag inte. Men om något händer kommer jag i vart fall inte bli mindre ledsen för att jag inte kunde vara glad, snarare tvärtom. Så jag försöker verkligen ta en stund per dag då jag typ lyssnar på musik jag gillar och inte tillåter mig själv att känna något annat än tacksamhet och glädje. Så får oron ta plats under andra stunder på dagen.

Och apropå symptom Nevernautanpå, jag känner heller knappt något. Har haft som mensvärk under korta stunder men det är ungefär allt.

Tror att alla har en egen resa och att tiden egentligen inte är jämförbar. Det är mest att jag kommer på mig själv med att tiden har runnit iväg. Vi har absolut under dom åren tagit pauser (ibland ett par/tre år) för att få leva. Psyket tar otroligt hårt och jag har verkligen inte varit stark hela resan. Vi tog i princip beslut under pandemin då det blev ofrivillig paus att vi ger upp, det är inte värt det. Men sen gick tiden och jag/vi fick ångest över att leva barnlösa igen. Och nu hade ju tiden kommit ikapp också. 

Men känns fint att vi kan dela våra resor. Jag hejar verkligen på er då jag vet vad ni går igenom. Den här ångesten och oron är brutal! Vi får ta en dag i taget helt enkelt.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-10 07:06:12 följande:

började skriva att jag känner likadant. Nästan livrädd att gå på toaletten och upptäcka blödning. Gjorde precis detta nu på morgonen. ganska mycket dessutom. Vet att det inte är helt ovanligt med blödning men kan ju säga att jag tapp övervägande av allt hopp nu. Vet att jag bara kan vänta och se nu. Förhoppningsvis ingen fortsatt jätteblödning nu i flera dagar. Sen vet jag att det kan ta ganska långtid att få ett negativt svar på testen om det är missfall men blir ju garanterat att börja testa nu igen trots allt och följa om det blir över till negativt. 

Förstår att det känns jättejobbigt. Håller alla tummar och tår för dig att blödningen inte fortsätter. Måste vara extra jobbigt att ha ett viktigt jobb som man inte bara kan frånvara från också. 
  • Nervernautanpå
    KVJ skrev 2025-06-10 16:51:18 följande:

Hoppar in.

40 år.
    4 IVF

1. 9 blåsor, 6 ägg, 1 insättning, ingen klarade sig.
    2. 14 blåsor, missade Ovitrelle pga missförstånd, Livio räknade bort detta försök
    3. 6 blåsor, ingen insättning
    4. 12 blåsor, 7 ägg, 1 i frysen, en blastocyst i magen

Testdag imorgon....

Varmt lycka till med morgondagens test!
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-10 14:42:14 följande:
    Tack för stöd. Blöder fortfarande kraftigt så har helt gett upp allt hopp nu. Ska ringa kliniken vid tillfälle och fråga om jag kan få komma nästa vecka istället.
    Hoppas du får komma in tidigare så du får en lugnare midsommar. Förstår hur jobbigt det måste kännas!
  • Nervernautanpå
    KVJ skrev 2025-06-10 21:09:49 följande:

Och nu gav jag upp. 💔

Så tråkigt💔 men ta testet i alla fall. Kanske finns en lite chans ändå?
  • Nervernautanpå
    KVJ skrev 2025-06-11 06:48:36 följande:

Inget plus denna morgon heller.
    Alla dessa hormoner i 8 månader, att få ihop allt ljug på jobbet och med vänner, psyket.
    Hur ska man orka fortsätta?

Beklagar. Ja,du... hur orkar man. Jag vet inte. Man har väl inget val antar jag. Bryter ihop och kommer igen typ. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-11 09:11:42 följande:
    De avbokade min tid helt? Blev hänvisad att ta graviditetstest om ett par veckor. Är det mot all förmodan positivt så ska jag hör av mig och då får jag komma på ett ultraljud. Blir möte i september för att diskutera hur vi går vidare. Förhoppningvis ny stimulering i cykeln efter det så troligen oktober. Fy fan va kass det känns att det råkade bli sommar nu också. känns som jag tappar ett halvår till :( 
    Va, avbokade dom helt? Det kanske man gör av rutin typ men vad klumpigt. Du ringer för att du är oroligt och dom tycker du bara ska vänta. Fattar att det känns skitjobbigt. 
  • Nervernautanpå
    KVJ skrev 2025-06-11 11:45:09 följande:

Nä fy, denna väntan!
    Jag skulle ?vila? i 7 veckor nu sen förhoppningsvis FET i aug. Vila? Kommer vara hyper-stressad?

Är det nåt man får göra i ivf-processen så är det att vänta. Tyvärr. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-11 17:41:45 följande:

Ja men faktiskt. De kunde ju bara sagt, ta test om 10 dagar eller något. Ring och säg resultat. Då sagt att jag inte behöver komma på ultraljud om det var negativt.

Tror de nu att det med allra största sannolikhet är negativt kunde de ju avbokat min tid utan att säga det till mig Och sagt det när jag ringer nästa gång. Om det nu va positivt så hade jag väl inte dött av att de sade att tyvärr måste vi hitta en annan tid två dagar senare än din tidiga för det har dykt upp något akut på fredag. Eller nåt. Asså fejk it lite för att mildra effekten av det ni säger. 

men men raka puckar är väl kanske lika bra ibland?. 

Ja alltså, ärlighet varar längst typ. Men ändå... sjukt klumpigt av dom. 
  • Nervernautanpå

Jag gjorde vul idag i vecka 7+5 och det visade inget levande foster. Min kropp har inte fattat det, men kommer få missfallsblödning i dagarna. 
    Jag tror jag är mest chockad just nu. Det gick inte. Jag kommer inte få barn. 

• Nervernautanpå

Tack för ert stöd ❤️ började blöda rejält imorse. Så kroppen verkar sköta detta själv vilket känns bra ändå. Hade känts märkligt att behöva ta abortpiller. Antar att jag måste boka in ett besök på kvinnokliniken i alla fall för att vara säker. 
    Jag vågade aldrig riktigt få upp hoppet på riktigt. Men när vi satt i väntrummet inför vul så hann jag tänka att det kanske är min tur ändå. 
    Det var som att världen rasade när min läkare sa "tyvärr, det ser inte bra ut."
    Jag vet inte hur vår fortsatta resa kommer se ut. Vi har inga försök kvar och är på ruta ett igen. Sommaren får gå nu och så får vi ta ett beslut efter det. 

Svar på tråden 40år och IVF