Inlägg från: Anonym ((Ex-frun)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((Ex-frun))

Ni som gått igenom skilsmässa/separation...

1: Jag tänkte väl inte så mycket på hur det skulle bli efter skilsmässan, annat än att jag skulle få ha barnen varannan vecka och slippa leva under samma tak som ex-maken.

2: Nej, aldrig någonsin har jag ångrat skilsmässan. Hade funderat ungefär ett år innan jag faktiskt sa till att jag ville skiljas, så det var ett väl genomarbetat beslut. Under året jag funderade betedde sig ex-maken på ett sånt sätt att han mer eller mindre gav mig anledningar att begära skilsmässa.
    Idag, nästan 10 år senare, är vi någon sorts vänner och har en bra mycket bättre relation än vi hade som gifta, det är väldigt odramatiskt och avslappnat, vilket jag tror är bra för barnen. Ex-maken är också vän med min nuvarande man.

3: Vardagsekonomiskt blev det lättare efter skilsmässan, eftersom ex-maken inte är så bra på att hantera pengar, även om han hade inkomst och bidrog till hushållskassan. Däremot fick jag sälja vår (min!) älskade gård, eftersom jag inte fick lån till att köpa ut ex-maken, vilket fortfarande känns jobbigt ibland, det var mitt och barnens hem! Men eftersom det blev en bra vinst på försäljningen, kunde jag köpa en stuga utan lån senare. Har också en liten villa som jag bor i med min nuvarande man och barnen. Ex-maken gnölar fortfarande då och då över att han har det svårt ekonomiskt (det har han inte, han fick halva vinsten av gårdsförsäljningen, det är bara det att han har svårt att tänka långsiktigt kring sin ekonomi och låta bli att småhandla massa skit hela tiden).

Svar på tråden Ni som gått igenom skilsmässa/separation...